Subscribe to RSS
DOI: 10.1055/s-2007-977711
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York
Leistungsbezogene Bezahlung für Allgemeinärzte: Das englische Experiment
Linking Physicians' Pay to the Quality of Care: The British ExperimentPublication History
Publication Date:
01 June 2007 (online)
Zusammenfassung
Hintergrund: Im englischen National Health Service wurde in den Jahren 2004-2006 ein an Qualitätsindikatoren orientiertes Modell leistungsorientierter Bezahlung für Allgemeinärzte erprobt. Der Qualitätsvertrag regelt die Leistungsbewertung, gemessen an evidenzbasierten Qualitätsindikatoren für 11 chronische Erkrankungen sowie Indikatoren für Praxisorganisation und Patientenzufriedenheit. Für die Erfüllung von Qualitätsstandards erhält die Praxis eine Gutschrift auf ein Punktekonto. Die Praxisdaten werden in einer nationalen Datenbank gesammelt, primär um die Praxisauszahlungen zu berechnen.
Ziele: Beschreibung und Analyse des Qualitätsvertrags, Evaluation der Ergebnisse.
Methode: Fallstudie zu Implementation und Auswirkungen eines Systems leistungsorientierter Vergütung; Analyse von NHS-Dokumenten, NHS-Auftragsforschung und öffentlich zugänglichen Leistungsdaten.
Ergebnisse: Von n=8.486 teilnehmenden Praxen Englands und Schottlands erreichten im ersten Jahr des neuen Vertrages durchschnittlich 91,3% das vorgegebene Ziel. Entsprechend erhöhte sich das Einkommen der teilnehmenden Ärzte. Erfasst wurden 99,5% (52.833.584) der registrierten Patienten in England und Schottland. In einer geringen Anzahl von Praxen (1,1%) war der Patientenausschluss hoch (15% und mehr aller Patienten).
Schlussfolgerung: Die klinischen Indikatoren im Qualitätsvertrag erfassen nur einen Ausschnitt aller Erkrankungen und nur einige Aspekte der Versorgungsqualität. Dennoch werden vorher nicht zugängliche Informationen erhoben, die grundlegende Daten liefern, um die zukünftige Verbesserung der Patientenversorgung zu messen. Die erhobenen Qualitätsindikatoren stellen eine potenziell wertvolle Informationsquelle für Gesundheitsmanager, Forscher und Vertreter der Politik dar, die für die Planung und Organisation der Patientenversorgung sowie die Mittelzuweisung zuständig sind.
Abstract
Background: In 2004-2006 a quality contract linking a pay-for-performance scheme to health targets for GPs was introduced in the National Health Service. The contract measures practice achievement against a range of evidence-based clinical indicators, covering clinical care for 11 chronic diseases and indicators covering practice organisation and patient experience. Practices score points according to their levels of achievement against these indicators, and practice payments are calculated from points achieved. Practice data is collected in a national database, primarily to determine practices payments.
Aims: To obtain and analyse information on the quality contract, evaluate the outcomes and disseminate the results.
Method: A case study into the implementation and the effects of a pay-for-performance scheme. Analysis of NHS documents, NHS commissioned research and public access-data.
Results: Reported achievement for n=8,486 general practices in England and Scotland in the first year of the new contract was 91.3%. Thus, the contract increases existing income according to performance. Data on 99.5% (52.833.584) of registered patients were recorded. Exception reporting was high (15% and more of patients) in a small number of practices (1.1%).
Conclusion: Within the clinical domain the quality contract only covers selected conditions and only some aspects of the care for such patients. However it does provide information on a previously unavailable scale, and will provide a baseline against which to measure future levels of improvement in the delivery of care. Practice achievement data represents a potentially valuable source of information for policymakers, healthcare managers or researchers responsible for the planning and delivery of primary care services and resource allocation.
Schlüsselwörter
Qualitätsindikatoren - leistungsbezogene Vergütung - National Health Service
Key words
Quality indicators - pay-for-performance - National Health Service
Literatur
- 1 The New General Medical Services Contract: Investing in General Practice. 2003; www.bma.org.uk/ap.nsf/Content/investinggp , (Stand 26.03.2007)
- 2 Roland M. Linking physicians’ pay to the quality of care - a major experiment in the United Kingdom. N Engl J Med. 2004; 14 1448-1454
-
3 Lüngen M, Stoch S.
Großbritannien. In: Lauterbach KW, Stock S, Brunner H Gesundheitsökonomie. Lehrbuch für Mediziner und andere Gesundheitsberufe. Verlag Hans Huber, Bern 2006: 247-256 - 4 De Lusignan S, Valentin T, Chan T. et al . Problems with primary care data quality: osteoporosis as an exemplar. Informatics Prim Care. 2004; 12 147-156
- 5 Timmins N. Do GPs deserve their recent pay rise?. BMJ. 2005; 331 800
- 6 Doran T, Fullwood C, Gravelle H. et al . Pay-for-performance programs in family practices in the United Kingdom. N Engl J Med. 2006; 355 375-384
- 7 Galvin R. Pay-for-performance: too much of a good thing? A conversation with Martin Roland. Health Affairs. 2006; 25 , w412-w419
- 8 The Information Centre 2006: National Quality and Outcomes Framework Statistics for England 2004/05. www.ic.nhs.uk/services/qof , (Stand 26.03.2007)
- 9 Sutton M, McLean G. Determinants of primary medical care quality measured under the new UK contract: cross sectional study. BMJ. 2006; 332 389-390
- 10 Colligan D. Do GPs deserve their pay rise? What do GPs earn?. BMJ. 2005; 331 965
- 11 Bayly J. Barriers to the effective care of osteoporotic patients at risk of bone fractures: the data challenge. Br J Healthcare Comp Inform Manage. 2005; 22 21-23
- 12 Bayly J. IT and osteoporosis - the GP's perspective. Osteopor Rev. 2005; 13 15-18
- 13 Roland M, Campbell S, Bailey N. et al . Financial incentives to improve the quality of primary care in the UK: predicting the consequences of change. Prim Health Care Res & Devel. 2006; 7 18-26
- 14 Fairhurst K, May C. What general practitioners find satisfying in their work: implications for health care system reform. Ann Fam Med. 2006; 4 500-505
- 15 Gezeigte Daten sind, so weit nicht anders angegeben, der öffentlich zugänglichen NHS-Statistik entnommen:. , Weitere Links (Stand 26.03.2007) National Quality and Outcomes Framework Statistics for England 2004/05 www.ic.nhs.uk/services/qot , Arzteinkommen www.ic.nhs.uk/pubs/gpearnex0405 , Qualitätsvertrag 2004-05 www.ic.nhs.uk/services/qof/statisticalbulletin/Bulletin.PDF , Originaldaten www.ic.nhs.uk/services/qof/data/gptables/ , Weiterentwicklung des Qualitätsvertrags www.nhsemployers.org/primary/primary-2173.cfm
Korrespondenzadresse
Dr. rer. pol. R. Chenot
Abteilung Allgemeinmedizin
Universität Göttingen
Humboldtallee 38
37073 Göttingen
Email: rheiden@gwdg.de