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DOI: 10.1055/s-2006-942096
© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York
Therapieversagen bei der Behandlung refraktärer benigner Ösophagusstenosen mit selbstexpandierenden Plastikstents[*]
Failure of Self-Expanding Plastic Stents in Treatment of Refractory Benign Esophageal StricturesPublication History
Publication Date:
27 July 2006 (online)
Zusammenfassung
Ein entfernbarer selbstexpandierender Plastikstent (SEPS) wurde erst vor kurzem für die Behandlung refraktärer benigner Ösophagusstenosen (RBES) in den Vereinigten Staaten zugelassen, aber die Daten für diese Indikation sind noch sehr begrenzt. 5 Patienten mit RBES (2 Anastomosenstenosen, 1 postradiogen, 1 kaustisch und 1 peptisch) erhielten in unserer Einrichtung SEPS. Alle 5 Patienten entwickelten infolge der SEPS-Einlage Komplikationen. Bei 3 Patienten wurde eine distale Stentmigration beobachtet, 1 Patient entwickelte eine lokalisierte Ösophagusperforation am oberen Stentrand. 1 Patientin nach der Stenteinlage entwickelte schwere Brustschmerzen infolge einer Ulzeration am proximalen Stentrand. Obwohl die Einlage eines entfernbaren SEPS konzeptionell attraktiv für das Management von RBES ist, zeigen unsere initialen Resultate eine hohe Rate von Frühkomplikationen. Modifikationen im Stentdesign könnten Komplikationen vermeiden und eine adäquate Zeit für das „remodeling” der Striktur ermöglichen.
Abstract
A removable, self-expanding plastic stent (SEPS) has recently been approved in the United States for management of refractory benign esophageal strictures (RBES), but data on its use are quite limited. Five Patients with RBES (two anastomotic, one radiation-induced, one caustic, one peptic) underwent placement of a SEPS at our institution. All five patients developed complications related to SEPS placement. Three patients had distal stent migration, one patient had localized esophageal perforation at the proximal margin of the stent and, following stent placement, one patient developed severe chest pain associated with ulceration at the proximal stent margin. While placement of a removable SEPS is a conceptually attractive option for management of REBS, our initial results reveal a high rate of short-term complications. Modifications in stent design may prevent complications and allow adequate time for stricture remodeling.
Schlüsselwörter
benigne Ösophagusstenosen - selbstexpandierende Plastikstents
Key words
Benign esophageal stricture - self-expanding plastic stents
1 Anmerkung: Deutsche Übersetzung der Originalübersicht (Endoscopy 2006; 38 (5): 533-537 von H.-J. Schulz
Literatur
- 1 Ackroyd R, Watson D I, Devitt P G, Jamieson G G. Expandable metallic stents should not be used in the treatment of benign esophageal strictures. J Gastroenterol Hepatol. 2001; 16 484-487
- 2 Costamagna G, Shah S K, Tringali A. et al . Prospective evaluation of a new self-expanding plastic stent for inoperable esophageal strictures. Surg Endosc. 2003; 17 891-895
- 3 Fiorini A, Fleischer D, Valero J, Israeli E. et al . Self-expandable metal coil stents in the treatment of benign esophageal strictures refractory to conventional therapy: a case series. Gastrointest Endosc. 2000; 52 259-262
- 4 Gelbmann C M, Ratiu N L, Rath H C. et al . Use of self-expandable plastic stents for the treatment of esophageal perforations and symptomatic anastomotic leaks. Endoscopy. 2004; 36 695-699
- 5 Goldin E, Fiorini A, Ratan Y. et al . A new biodegradable and self-expanding stent for benign esophageal strictures [abstract]. Gastrointest Endosc. 1996; 43 294
- 6 Lew R J, Kochman M L. A review of endoscopic methods of esophageal dilation. J Clin Gastroenterol. 2002; 35 117-126
- 7 Sandha G S, Marcon N E. Expandable metal stents for benign esophageal obstruction. Gastrointest Endosc Clin N Am. 1999; 9 437-446
- 8 Song H-Y, Park S-I, Do Y-S. et al . Expandable metallic stent placement in patients with benign esophageal strictures: results of long-term follow-up. Radiology. 1997; 203 131-136
1 Anmerkung: Deutsche Übersetzung der Originalübersicht (Endoscopy 2006; 38 (5): 533-537 von H.-J. Schulz
Prof. Dr. H.-J. Schulz
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