psychoneuro 2004; 30(9): 475-480
DOI: 10.1055/s-2004-835160
Schwerpunkt

© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Psychotherapeutische und psychosoziale Maßnahmen

Psychotherapeutic and psychoeducative interventionsMartin Haupt1
  • 1Schwerpunktpraxis: Hirnleistungsstörungen Neuro-Centrum Düsseldorf
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Publication Date:
04 October 2004 (online)

Zusammenfassung

In den zurückliegenden 15 Jahren haben sich die nichtmedikamentösen Behandlungs- und Versorgungsmaßnahmen einen festen Platz im Gesamtbehandlungsplan bei Demenzerkrankungen gesichert. Zahlreiche Studien belegen mittlerweile den Nutzen für die Kranken und ihre Bezugspersonen. Bei den psychotherapeutischen und psychosozialen Maßnahmen sind es im wesentlichen stützende, beratende, psychoedukative sowie verhaltenstherapeutische Verfahren, die stadien- und settingabhängig eingesetzt werden. Nach wie vor können kognitive Trainings- bzw. Aktivierungsprogramme in der Verbesserung kognitiver Leistung bei überwiegend leichtgradig dementen Kranken nicht wirklich überzeugen. Studienberichte über deutliche Leistungsverbesserungen gehen in der Regel auf Untersuchungen mit zu kurzer Interventionsdauer zurück. Die Stärken der genannten Verfahren liegen aber eindeutig in der nachhaltigen Verbesserung des Wohlbefindens des Kranken, der Stabilisierung seines Affekts und Antriebs trotz fortschreitender Krankheit sowie in der stetigen Motivierung der Bezugspersonen zur Weiterführung der Pflege und in deren psychischer und physischer Entlastung im Pflegeprozess.

Summary

Within the last 15 years nonpharmacological interventions in dementia have become an unequivocal part of the therapeutic concept. A considerable amount of literature confirms the beneficial effects of these interventions for the dementia sufferers as well as for their caregivers. Among psychotherapeutic and psychosocial strategies competent support, counseling, psychoeducative interventions and behavioural therapy play the most important role. Programmes exclusively activating cognitive abilities are still not convincing with regard to improvement of dementia core symptoms. The therapeutic strength of these interventions presents with a long-term improvement of the well-being of patients, a consolidation of affect and behaviour in spite of the progressive disease and in a sustaining motivation of families to continue with caring combined with a reduction of stress and strain in everyday life.

Literatur

  • 1 Beck C, Heacock P, Mercer S. The impact of cognitive skills remediation training on persons with Alzheimer's disease and mixed dementia.  J Geriatr Psychiatr. 1988;  21 73-88
  • 2 Bourgeois MS. Enhancing conversation skills in patients with Alzheimer's disease by using a prosthetic memory aid.  J Appl Beh Analysis. 1990;  23 29-42
  • 3 Camp CJ, Schaller JR. Epilogue: spaced-retrieval memory training in an adult day-care center.  Educ Gerontol. 1989;  15 641-648
  • 4 Cheston R. Psychotherapeutic work with people with dementia: a review of the literature.  Br J Med Psychol. 1998;  71 211-231
  • 5 Cohen-Mansfield J. Nonpharmacologic interventions for inappropriate behaviors in dementia.  Am J Geriatr Psychiatr. 2001;  9 361-381
  • 6 Ermini-Fünfschilling D, Meier D. Gedächtnistraining: wichtiger Bestandteil der Milieutherapie bei seniler Demenz.  Z Gerontol Geriatr. 1995;  28 190-194
  • 7 Feil Validation N.. Ein neuer Weg zum Verständnis alter Menschen. Wien: Delle Karth 1990
  • 8 Finnema E. et al. . The effects of emotion-oriented approaches in the care for persons suffering from dementia: a review of the literature.  Int J Geriatr Psychiatr. 2000;  15 141-161
  • 9 Folsom JC. Reality orientation for the elderly mental patient.  J Geriatr Psychiatr. 1968;  1 291-307
  • 10 Gaugler JE. et al. . Respite for dementia caregivers: the effects of adult care service use on caregiving hours and care demands.  Int Psychogeriatr. 2003;  15 37-58
  • 11 Haupt M. Kognitiv-behavioristische Interventionen bei Aggressivität im Alter. In: Hirsch R, Radebold M (Hrsg.). Verhaltenstherapie bei Älteren. Bonn: Tagungsband der 11. Jahrestagung für Psychotherapie im Alter 2000
  • 12 Haupt M. et al. . Verbesserung von Unruhezuständen und Angst bei Demenzkranken nach psychoedukativer Gruppenarbeit mit pflegenden Angehörigen.  Fortschr Neurol Psychiatr. 2000;  68 216-223
  • 13 Haupt M. et al. . Behandlungseffekte einer paartherapeutischen psychoedukativen Gruppenarbeit mit Demenzkranken und ihren pflegenden Angehörigen.  Fortschr Neurol Psychiatr. 2000;  68 503-515
  • 14 Heeg S. Bauliches Milieu und Demenz. In: Wahl HW, Tesch-Römer C (Hrsg.). Angewandte Gerontologie in Schlüsselbegriffen. Kohlhammer 2000: 233-241
  • 15 Hinchliffe AC. et al. . Behavioural complications of dementia.  Int J Geriatr Psychiatr. 1995;  8 111-113
  • 16 Höwler E. Gerontopsychiatrische Pflege - Lehr- und Arbeitsbuch für die Altenpflege. Hagen: Kunz 2000
  • 17 Hofmann M, Berner C, Müller-Spahn F. Interaktives Computertraining bei Alzheimer-Patienten.  Nervenheilkunde. 2001;  2 104-107
  • 18 Hussian RA, Brown DC. Use of two-dimensional Grid patterns to limit hazardous ambulation in demented patients.  J Gerontol. 1987;  42 558-560
  • 19 Kilstoff K, Chenoweth L. New approaches to health and well-being for dementia day-care clients, family carers and day care staff.  Int J Nurs Pract. 1998;  4 70-83
  • 20 Lai CKY, Chi I, Kayser-Jones J. A randomised controlled trial of a specific reminiscence approach to promote the well-being of nursing-home residents with dementia.  Int Psychogeriatr. 2004;  16 33-49
  • 21 Marriott A. et al. . Effectiveness of cognitive-behavioural family intervention in reducing the burden or care in carers of patients with Alzheimer's disease.  Br J Psychiatr. 2000;  176 557-562
  • 22 Mayer R, Darby SJ. Does a mirror deter wandering in demented older people?.  Int J Geriatr Psychiatr. 1991;  6 607-609
  • 23 Norberg A. Caring for demented patients.  Acta Scand Neurol Suppl. 1996;  165 105-108
  • 24 Opie J, Rosewarne R, O'Connor DW. The efficacy of psychosocial approaches to behaviour disorders in dementia: a systematic literature review.  Aust N Z J Psychiatr. 1999;  33 789-799
  • 25 Romero B. Selbst-Erhaltungs-Therapie (SET): Betreuungsprinzipien, psychotherapeutische Interventionen und Bewahren des Selbstwissens bei Alzheimerkranken. In: Weis S, Weber G (Hrsg.). Handbuch Morbus Alzheimer. Weinheim, Psychologie Verlags Union 1997: 1209-1221
  • 26 Romero B, Wenz M. Konzept und Wirksamkeit eines Behandlungsprogrammes für Demenzkranke und deren Angehörige.  Z Gerontol Geriatr. 2002;  35 118-128
  • 27 Spector A. et al. . Efficacy of an evidence-based cognitive stimulation therapy programme for people with dementia.  Br J Psychiatr. 2003;  183 248-254
  • 28 Teri L. et al. . Behavioral treatment of depression in demented patients: a controlled clinical trial.  J Gerontol. 1997;  4 159-166
  • 29 Teri L, Logdson RG, Weiner MF, Trimmer C, Thal L, Whall AL, Peskind E. Treatment for agitation in dementia patients: a behavior management approach.  Psychotherapy. 1998;  35 436-443
  • 30 Teri L. Training families to provide care: effects on people with dementia.  Int J Geriatr Psychiatr. 1999;  14 110-119
  • 31 Zanetti O. et al. . Reality orientation therapy in Alzheimer's disease: useful or not? A controlled study.  Alz Dis Ass Disord. 1995;  9 132-138

Korrespondenzadresse:

PD Dr. Martin Haupt

Schwerpunktpraxis Hirnleistungsstörungen

Neuro-Centrum (Neurologie, Psychiatrie, Psychotherapie, Neuroorthopädie)

Düsseldorf

Hohenzollernstraße 1-5

40211 Düsseldorf

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