psychoneuro 2004; 30(3): 146-152
DOI: 10.1055/s-2004-823782
Schwerpunkt

© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Differentialdiagnosen der Schizophrenie

Differential Diagnoses in SchizophreniaJürgen Gallinat1 , Christiane Montag1 , Andreas Heinz1
  • 1Psychiatrische Universitätsklinik der Charité im St. Hedwig-Krankenhaus Charité Universitätsmedizin Berlin
Further Information

Publication History

Publication Date:
20 April 2004 (online)

Zusammenfassung

Durch die operationalisierten Diagnosesysteme ICD-10 und DSM-IV ist die diagnostische Klassifikation der Schizophrenien international vereinheitlicht worden. Auf klinischer Ebene ergibt sich hieraus eine reliablere Diagnosestellung, während für die Erforschung schizophrener Erkrankungen eine bessere Vergleichbarkeit der Ergebnisse sowie mögliche Vorteile für die Lehre entstehen. Dieser Übersichtsartikel beschreibt die diagnostischen Kriterien sowie die häufigsten und wichtigsten Differentialdiagnosen der Schizophrenie.

Summary

In the operationalised diagnostic systems ICD-10 and DSM-IV, the diagnostic classification of schizophrenia has been standardized internationally. At the clinical level, this has resulted in a more reliable establishment of the diagnosis, while in the field of research into schizophrenic diseases, the comparability of the results obtained has been improved; possibly, also, advantages in the area of teaching purposes have resulted. The present review article describes the diagnostic criteria and the most common and most important differential diagnoses of schizophrenia.

Literatur

  • 1 Braus DF, Weber-Fahr W, Tost H, Ruf M, Henn FA. Sensory information processing in neuroleptic-naive first-episode schizophrenic patients: a functional magnetic resonance imaging study.  Arch Gen Psychiatry. 2002;  59 696-701
  • 2 Chua SE, Wright IC, Poline JB, Liddle PF, Murray RM, Frackowiak RS, Friston KJ, McGuire PK. Grey matter correlates of syndromes in schizophrenia. A semi-automated analysis of structural magnetic resonance images [see comments].  Br J Psychiatry. 1997;  170 406-410
  • 3 Drevets WC. Neuroimaging studies of mood disorders.  Biol Psychiatry. 2000;  48 813-829
  • 4 Flaum M, O'Leary DS, Swayze VW, Miller DD, Arndt S, Andreasen NC. Symptom dimensions and brain morphology in schizophrenia and related psychotic disorders.  J Psychiatr Res. 1995;  29 261-276
  • 5 Gallinat J, Hegerl U. Gesteigerte limbische Erregungsbildung bei Angstattacken.  Der Nervenarzt. 1998;  70 206-215
  • 6 Gallinat J, Bajbouj M, Sander T, Schlattmann P, Xu K, Ferro EF, Goldman D, Winterer G. Association of the G1947A COMT (Val(108/158)Met) gene polymorphism with prefrontal P300 during information processing.  Biol Psychiatry. 2003;  54 40-48
  • 7 Gallinat J, Hegerl U. Elektroenzephalographie in Neurophysiologische Untersuchungsmethoden in der Psychiatrie Edited by Hegerl U.  Wien, Springer. 1998; 
  • 8 Gallinat J, Mulert C, Bajbouj M, Herrmann WM, Schunter J, Senkowski D, Moukhtieva R, Kronfeldt D, Winterer G. Frontal and temporal dysfunction of auditory stimulus processing in schizophrenia.  Neuroimage. 2002;  17 110-127
  • 9 Heinz A, Bertolino A, Saunders RC, Kolachana BS, Jones DW, Gorey J, Lee KS, Knable MB, Weinberger DR. Dysfunction of prefrontal control of subcortical dopamine release in non-human promates with a neonatal mesial temporal lesion - implications for the developmental hypothesis in schizophrenia.  Pharmacopsychiatry. 1997;  177
  • 10 Heinz A, Przuntek H, Winterer G, Pietzcker A. Clinical aspects and follow-up of dopamine-induced psychoses in continuous dopaminergic therapy and their implications for the dopamine hypothesis of schizophrenic symptoms.  Nervenarzt. 1995;  66 662-669
  • 11 Knutson B, Heinz A. Psychobiology of personality disorders in Textbook of biological psychiatry Edited by Panksepp J.  Hoboken NJ, John Wiley & Sons. 2003; 
  • 12 Newcomer JW, Farber NB, Jevtovic-Todorovic V, Selke G, Melson AK, Hershey T, Craft S, Olney JW. Ketamine-induced NMDA receptor hypofunction as a model of memory impairment and psychosis.  Neuropsychopharmacology. 1999;  20 106-118
  • 13 Rasmussen SA, Eisen JL. Clinical and epidemiologic findings of significance to neuropharmacologic trials in OCD.  Psychopharmacol Bull. 1988;  24 466-470
  • 14 Tamminga CA, Thaker GK, Buchanan R, Kirkpatrick B, Alphs LD, Chase TN, Carpenter WT. Limbic system abnormalities identified in schizophrenia using positron emission tomography with fluorodeoxyglucose and neocortical alterations with deficit syndrome.  Arch Gen Psychiatry. 1992;  49 522-530
  • 15 Tost H, Wendt CS, Schmitt A, Heinz A, Braus DF. Huntington's disease: phenomenological diversity of a neuropsychiatric condition that challenges traditional concepts in neurology and psychiatry.  Am J Psychiatry. 2004;  161 28-34

Korrespondenzadresse:

Dr. Jürgen Gallinat

Psychiatrische Universitätsklinik der Charité im St. Hedwig-Krankenhaus

Charité Universitätsmedizin Berlin

Turmstraße 21

10559 Berlin

Email: juergen.gallinat@charite.de