psychoneuro 2004; 30(2): 77-82
DOI: 10.1055/s-2004-822426
Schwerpunkt

© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Diagnostik in der Epileptologie - Der Patient mit epileptischem Anfall in der Sprechstunde

Heinz-Joachim Meencke1
  • 1Epilepsie-Zentrum Berlin-Brandenburg im Verbund der v. Bodelschwinghschen Anstalten Bethel, Evangelisches Krankenhaus Königin Elisabeth Herzberge, Akademisches Lehrkrankenhaus der Charité Berlin
Further Information

Publication History

Publication Date:
25 March 2004 (online)

Zusammenfassung

Zusammenfassend muss die herausragende Bedeutung der Anamnese für die Diagnostik in der Epileptologie herausgestellt werden. EEG-Untersuchung und Kernspintomogramm sind ergänzende Verfahren, die zur Abrundung der Syndromdiagnose herangezogen werden. Ist ein Patient zwei Jahre nach Erkrankungsbeginn nicht anfallsfrei, sollte die Syndromdiagnose in Frage gestellt und der Patient in einem Epilepsie-Zentrum vorgestellt werden.

Summary

The detailed medical history with detailed discription of seizure semiology is the most important diagnostic tool in epileptology. EEG and MRI are supplementary procedures to establish the final syndromatic diagnosis. In patients who are not seizure free within two years after the onset of epilepsy, the syndrom should be reevalutated and the patient should be submitted to an epilepsy center.

Literatur

  • 1 Commission on Classification and Terminology of the ILAE . Proposal for revised classification of epilepsies and epileptic syndromes.  Epilepsia. 1989;  30 389-399
  • 2 Commission on Classification and Terminology of the International League against Epilepsy . Proposal for revised clinical and electroencephalographic classification of epileptic seizures.  Epilepsia. 1981;  22 489-501
  • 3 Engel J. Aproposed diagnostic scheme for people with epileptic seizures and with epilepsy: Report of the ILAE Task Force on Classification and Terminology (ILAE Commission Report).  Epilepsia. 2001;  42 796-803
  • 4 Meencke H-J, Straub H-B. Status epilepticus.  In: Neurologische und psychiatrische Notfälle, die Erstversorgung. Berzewski H, Nickel B (Hrsg.).  München, Jena, Urban und Fischer. 2002; 
  • 5 Müller T, Merschhemke M, Dehnicke C, Sanders M, Meencke H-J. Improving diagnostic procedure and treatment in patient with non-epileptic seizures (NES).  Seizure. 2002;  11 85-89

Korrespondenzadresse:

Prof. Dr. Heinz-Joachim Meencke

Medizinischer Direktor, Epilepsie-Zentrum Berlin-Brandenburg im Verbund der v. Bodelschwinghschen Anstalten Bethel

Evangelisches Krankenhaus Königin Elisabeth Herzberge

Akademisches Lehrkrankenhaus der Charité

Herzbergstr. 79, 10365 Berlin