Rehabilitation (Stuttg) 2004; 43(2): 75-82
DOI: 10.1055/s-2003-814898
Originalarbeit
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Inter-Rater-Reliabilität des Barthel-Index, Activity-Index und Nottingham Extended Activities of Daily Living: Die Anwendung von ADL-Instrumenten in der Schlaganfallrehabilitation durch Mediziner und Nichtmediziner

Inter-Rater Reliability of the Barthel Index, the Activity Index, and the Nottingham Extended Activities of Daily Living: The Use of ADL Instruments in Stroke Rehabilitation by Medical and Non Medical PersonnelA.  Schlote1, 2 , J.  Krüger3 , H.  Topp1, 4 , C.-W.  Wallesch1, 2
  • 1Klinik für Neurologie der Otto-von-Guericke-Universität Magdeburg
  • 2Institut für Neurologisch-Neurochirurgische Rehabilitationsforschung (INNRF) an der Otto-von-Guericke-Universität Magdeburg
  • 3Fachklinik Waldeck - Zentrum für medizinische Rehabilitation
  • 4Klinik Leezen am Schweriner See
Die vorliegende Untersuchung wurde im Rehabilitationswissenschaftlichen Forschungsverbund Sachsen-Anhalt/Mecklenburg-Vorpommern, Teilprojekt A4, durch die LVA Sachsen-Anhalt gefördert
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Publikationsverlauf

Publikationsdatum:
21. April 2004 (online)

Zusammenfassung

Mit der vorliegenden Untersuchung soll überprüft werden, ob Nichtmediziner als Anwender von Skalen zur Erfassung von Alltagsfähigkeiten zu ähnlichen Bewertungen wie Mediziner kommen. Zu diesem Zweck wurde ein Nichtmediziner (Sportwissenschaftler) in die Anwendung des Barthel-Index, des Activity-Index und der Nottingham Extended Activities of Daily Living Skala eingearbeitet. Dieser sowie ein Rehabilitationsmediziner beurteilten mit diesen Instrumenten 20 Schlaganfallpatienten, die sich in der Rehabilitation Phase C oder D befanden. Für Subskalen- und Gesamtscores sowie die Einzelitems wurde die Inter-Rater-Reliabilität berechnet, für die Einzelitems zusätzlich die prozentuale Beurteilerübereinstimmung. Die Inter-Rater-Reliabilität war für alle Subskalen und Gesamtscores gut bis sehr gut (ICC: 0,82 - 0,99). Die Items des Barthel-Index weisen eine gute bis sehr gute, die Items des Activity-Index zufrieden stellende bis sehr gute Reliabilität und prozentuale Übereinstimmung auf. Etwa 25 % der Items der Nottingham Extended Activities of Daily Living Skala erreichten unbefriedigende Reliabilitätskoeffizienten, die prozentuale Übereinstimmung ist aber auch bei diesen Items hoch. Das Ergebnis gibt einen Hinweis darauf, dass Mediziner und Nicht-Mediziner mit dem Barthel-Index und dem Activity-Index zu reliablen Beurteilungen der Alltagsfähigkeiten von Schlaganfallpatienten kommen können.

Abstract

This investigation addressed the question whether non-medical personnel could produce similar ratings to physicians when applying ADL scales. A sports scientist was trained in the assessment of stroke patients with the Barthel Index, the Activity Index and the Nottingham Extended Activities of Daily Living Scale. He and a rehabilitation physician assessed 20 stroke patients in first in-patient rehabilitation with these instruments. Measurements of inter-rater reliability were calculated for scores, subscales and single items, and for the latter also rater correspondence. Inter-rater reliability was good to excellent for all scores and subscales (ICC: 0.82 - 0.99). Reliability and correspondence was good to excellent for the items of the Barthel Scale, satisfactory to excellent for those of the Activity Index. Some 25 % of the items of the Nottingham Extended Activities of Daily Living revealed unsatisfactory reliability but still high inter-rater correspondence. Results indicate that physicians and non-medical personnel are able to apply these scales reliably to stroke patients.

Literatur

  • 1 Statistisches Bundesamt .Gesundheitsberichterstattung des Bundes, verfügbar unter URL: www.medizinfo.de/schlaganfall/epi1998,. 1998
  • 2 Frommelt P. Schlaganfallrehabilitation. In: Frommelt P, Grötzbach H (Hrsg) Neurorehabilitation. Grundlagen Praxis Dokumentation. Berlin, Wien; Blackwell 1999
  • 3 Rößler A, Schettler E, Welter F L. Physiotherapie. In: Welter FL, Schönle PW (Hrsg) Neurologische Rehabilitation. Stuttgart; Gustav Fischer 1997
  • 4 Brott T, Adams J P, Olinger C P, Marler J R, Barsan W G, Biller J, Spilker J, Holleran P, Eberle R, Hertzberg V, Rorick M, Moomaw C J, Walker M. Measurements of acute cerebral infarction: A clinical examination scale.  Stroke. 1989;  20 864-870
  • 5 Adams R J, Meador K J, Sethi K D, Grotta J C, Thomson D S. Graded neurologic scale for use in acute hemispheric stroke treatment protocols.  Stroke. 1987;  18 665-669
  • 6 Hamrin E, Wohlin A I. Evaluation of the functional capacity of stroke patients through an activity index.  Scand J Rehabil Med. 1982;  14 93-100
  • 7 Nouri F M, Lincoln N B. An Extended Activities of Daily Living Scale for stroke patients.  Clin Rehabil. 1987;  1 301-305
  • 8 Mahoney F I, Barthel D W. Rehabilitation. Functional evaluation: The Barthel Index.  Md State Med J. 1965, April;  21, 22, 23 61-65
  • 9 Holbrook M, Skilbeck C E. An Activities Index for use with stroke patients.  Age Ageing. 1983;  12 166-170
  • 10 Adamek-Münz W. Ergotherapie. In: Welter FL, Schönle PW (Hrsg) Neurologische Rehabilitation. Stuttgart; Gustav Fischer 1997
  • 11 Harwood R H, Gompertz P, Pound P, Ebrahim S. Determinants of handicap 1 and 3 years after a stroke.  Disabil Rehabil. 1997;  19 (5) 205-211
  • 12 Haigh R, Tennant A, Biering-Sorensen F, Grimby G, Marincek C, Philips S, Ring H, Tesio L, Thonnard J L. The use of outcome measures in physical medicine and rehabilitation within Europe.  J Rehabil Med. 2001;  33 273-278
  • 13 Bölsche F, Hasenbein U, Reissberg H, Lotz-Rambaldi W, Wallesch C W. Kurzfristige Ergebnisse ambulanter vs. stationärer Phase-D-Rehabilitation nach Schlaganfall.  Rehabilitation. 2002;  41 (2 - 3) 175-182
  • 14 Heinemann A W, Linacre J M, Wright B D, Hamilton B B, Granger C. Prediction of rehabilitation outcomes with disability measures.  Arch Phys Med Rehabil. 1994;  75 133-143
  • 15 Kwakkel G, Wagenaar R C, Kollen B J, Lankhorst G J. Predicting disability in stroke - A critical review of the literature.  Age Ageing. 1996;  25 479-489
  • 16 Pettersen R, Dahl T, Wyller T B. Prediction of long-term functional outcome after stroke rehabilitation.  Clin Rehabil. 2002;  16 149-159
  • 17 Collin C, Wade D T, Davies S, Horne V. The Barthel ADL Index: a reliability study.  Int Disabil Stud. 1988;  10 61-63
  • 18 Richards S H, Peters T J, Coast J, Gunnell D J, Darlow M-A, Pounsford J. Inter-rater-reliability of the Barthel-ADL-Index: How does a researcher compare to a nurse?.  Clin Rehabil. 2000;  14 72-78
  • 19 Korner-Bitensky N, Wood-Dauphinee S. Barthel Index information elicited over the telephone: Is it reliable?.  A J Phys Med Rehabil. 1995;  74 (1) 9-18
  • 20 Edwards M, Feightner J, Goldsmith C H. Inter-rater reliability of assessments administered by individuals with and without a background in health care.  Occ Ther J Research. 1995;  15 (2) 103-110
  • 21 Bundesanstalt für Arbeit .Informationen für die Beratungs- und Vermittlungsdienste. Jahresbericht des Arbeitsmarkt-Informationsservice der Zentralstelle für Arbeitsvermittlung. Bonn; Zentralstelle für Arbeitsvermittlung 2002
  • 22 Meyer zu Schwabedissen H, Nemitz G, Harms A, Saint-Mount U, Krauth J. Untersuchung zur Reliabilität des Geriatrischen Basisassessments.  Z Gerontol Geriat. 2000;  33 1-8
  • 23 Nikolaus T. Das geriatrische Assessment.  Z Gerontol Geriat. 2001;  34 (Suppl 1) I/36-I/42
  • 24 Maidhof R, Schneider F, Rachold U, Gerber J, Niehoff J U, Sann J. Der Barthel-Index: Eine Alternative zum Begutachtungsverfahren in der Pflegeversicherung?.  Gesundheitswesen. 2002;  64 54-59
  • 25 Schönle P W. Frühe Phasen der Neurologischen Rehabilitation: Differentielle Schweregradbeurteilung bei Patienten in der Phase B (Frührehabilitation) und in der Phase C (Frühmobilisation/Postprimäre Rehabilitation) mithilfe des Frühreha-Barthel-Index (FRB).  Neurol Rehabil. 1996;  1 21-25
  • 26 Masur H. Skalen und Scores in der Neurologie. 2. überarb. Aufl. Stuttgart; Thieme 2000
  • 27 Ranhoff A H, Laake K. The Barthel ADL Index: Scoring by the physician from patient interview is not reliable.  Age Ageing. 1993;  22 171-174
  • 28 Shinar D, Gross C R, Bronstein K S, Licata-Gehr E E, Eden D T, Cabrera A R, Fishman I G, Barwick J A, Kunitz S C. Reliability of the Activities of Daily Living Scale and its use in telephone interview.  Arch Phys Med Rehabil. 1987;  68 723-728
  • 29 Putten J J Van der, Hobart J C, Freeman J A, Thompson A J. Measuring change in disability after inpatient rehabilitation: Comparison of the responsiveness of the Barthel Index and the Functional Independence Measure.  J Neurol Neurosurg Psychiatry. 1999;  66 480-484
  • 30 Gauggel S, Lammler G, Borchelt M, Steinhagen-Thiessen E, Bocker M, Heinemann A. Beurteilungsübereinstimmung beim Barthel-Index. Eine Rasch-Analyse der Fremd- und Selbstbeurteilung älterer Schlaganfall-Patienten.  Z Gerontol Geriatr. 2002;  5 (2) 102-110
  • 31 Wade D T, Hewer R L. Functional abilities after stroke: Measurement, natural history and prognosis.  J Neurol Neurosur Psychiatry. 1987;  50 177-183
  • 32 Hsueh I P, Lee M M, Hsieh C L. Psychometric characteristics of the Barthel Activities of Daily Living Index in stroke patients.  J Formos Med Assoc. 2001;  100 526-532
  • 33 Hamrin E. Early activation in stroke: Does it make a difference?.  Scand J Rehabil Med. 1982;  14 101-109
  • 34 Hamrin E. One year after stroke: A follow-up of an experimental study.  Scand J Rehabil Med. 1982;  14 111-116
  • 35 Lindmark B. Evaluation of functional capacity after stroke with special emphasis on motor function and activities of daily living. Scand J Rehabil Med Suppl 1988: 211-240
  • 36 Hsueh I P, Huang S L, Chen M H, Jush S D, Hsieh C L. Evaluation of stroke patients with the Extended Activities of Daily Living Scale in Taiwan.  Disabil Rehabil. 2000;  22 (11) 495-500
  • 37 Harwood R H, Ebrahim S. A Comparison of the responsiveness of the Nottingham Extended Activities of Daily Living Scale, London Handicap Scale and SF-36.  Disabil Rehabil. 2000;  22 (17) 786-793
  • 38 Harwood R H, Ebrahim S. The validity, reliability and responsiveness of the Nottingham Extended Activities of Daily Living Scale in patients undergoing total hip replacement.  Disabil Rehabil. 2002;  24 (7) 371-377
  • 39 Nicholl C R, Lincoln N B, Playford E D. The reliability and validity of the Nottingham Extended ADL in patients with multiple sclerosis.  Multiple Sclerosis. 2002;  8 372-376
  • 40 Gladman J RF, Lincoln N B, Adams S A. Use of the Extended ADL Scale with stroke patients.  Age Ageing. 1993;  22 419-424
  • 41 Lincoln N B, Gladman J RF. The Extended Activities of Daily Living Scale: A further validation.  Disabil Rehabil. 1992;  14 (1) 41-43
  • 42 Gompertz P, Pound P, Ebrahim S. The reliability of stroke outcome measures.  Clin Rehabil. 1993;  7 290-296
  • 43 Green J, Forster A, Young J. A test-retest reliability study of the Barthel Index, the Rivermead Mobility Index, the Nottingham Extended Activities of Daily Living Scale and the Frenchay Activities Index in stroke patients.  Disabil Rehabil. 2001;  23 (15) 670-676
  • 44 Wirtz M, Caspar F. Beurteilerübereinstimmung und Beurteilerreliabilität. Göttingen; Hogrefe 2002

1 Die Interpretationshilfe kann unter eMail: schlote@INNRF.de angefordert werden.

Andrea Schlote

Institut für Neurologisch-Neurochirurgische Rehabilitationsforschung

Klewitzstraße 7

39112 Magdeburg

eMail: schlote@INNRF.de