Eur J Pediatr Surg 2003; 13(5): 330-333
DOI: 10.1055/s-2003-43568
Case Report

Georg Thieme Verlag Stuttart, New York · Masson Editeur Paris

Abdominal Compartment Syndrome in Children: The Dilemma of Treatment

B. Kawar 1 , L. Siplovich 1
  • 1Department of Pediatric Surgery, Ha'emek Medical Center, Afula, Israel, Faculty of Medicine, Technion, Haifa
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Publication History

Received: December 27, 2001

Accepted after Revision: March 4, 2002

Publication Date:
17 November 2003 (online)

Abstract

The Abdominal Compartment Syndrome (ACS) is a clinical entity, which can be defined as the adverse physiologic consequences that occur as a result of a severe increase in intra-abdominal pressure (IAP) ([2]), and is characterized by cardiovascular, pulmonary, renal, splanchnic, and intra-cranial disturbances regardless of the cause.

The level of IAP at which ACS occurs is not known in children, therefore we suggest that the clinical signs of tensely distended abdomen, inability to palpate the femoral pulses, cyanosis of the lower extremities, progressive oliguria and hypoxia due to increasing airway pressures are sufficient to justify abdominal decompression.

We report three cases of ACS and review the management of this condition.

Résumé

Le syndrome du compartiment abdominal (ACS) est une entité clinique qui peut être définie comme les conséquences des effets pervers qui surviennent en conséquence d'une augmentation sévère de la pression intra-abdominale (IAP) et sont caractérisées par des difficultés cardiovasculaires, pulmonaires, rénales, splanchniques et intra-craniennes sans rapport avec la cause.

Le niveau de IAP à laquelle l'ACS survient n'est pas connue chez l'enfant, néanmoins, nous suggérons que les signes cliniques de distension abdominale, d'impossibilité de palper les pouls fémoraux, de cyanose des extrémités inférieures, d'oligurie progressive et d'hypoxie due à l'augmentation des pressions d'insufflation sont suffisantes pour justifier une décompression abdominale.

Nous rapportons 3 cas de ACS et revoyons le management de ces conditions.

Resumen

El síndrome compartimental del abdomen (ACS) es una entidad clínica caracterizada por las consecuencias fisiológicas adversas debidas a un aumento importante de la presión intra-abdominal (IAP) y caracterizada por alteraciones cardiovasculares, pulmonares, renales, esplácnicas e intracraneales semejantes independientemente de la causa.

El nivel de IAP por encima del cual tiene lugar el síndrome ACS no se conoce en niños por lo que sugerimos que los signos clínicos como un abdomen muy distendido, la imposibilidad de palpar los pulsos femorales, cianosis de las extremidades inferiores, oliguria progresiva e hipoxia debida a presiones aumentadas en la vía aérea bastan para justificar la descompresión abdominal.

Presentamos tres casos de ACS y revisamos el tratamiento de esta condición.

Zusammenfassung

Das abdominelle Kompartmentsyndrom ist eine klinische Einheit mit schweren pathophysiologischen Konsequenzen. Das abdominelle Kompartmentsyndrom entsteht immer bei erhöhtem intraabdominellen Druck und Minderdurchblutung der Vena cava und ist charakterisiert durch kardiovaskuläre, pulmonale, renale, neurovegetative und sogar intrakranielle Folgeerscheinungen. Die Ursachen können sehr vielfältig sein, das ACS ist insbesondere nach erhöhtem Druck bei Gastroschisis oder Omphalozelenverschluss bekannt.

Es ist nicht bekannt, welcher intraabdominelle Druck notwendig ist, um ein Kompressionssyndrom auszulösen. Als klinische Symptome gelten ein überdehntes Abdomen, fehlende Pulse der Arteria femorales, Zyanose der unteren Extremitäten, Oligurie, Hypoxie, Azidose. Bereits diese Symptome sollten eine abdominelle Dekompression veranlassen. In der vorliegenden Arbeit werden 3 Fälle eines abdominellen Kompressionssyndroms unterschiedlichster Genese vorgestellt, um auf dieses zwar bekannte, aber oft übersehene und gelegentlich letale Krankheitsbild erneut hinzuweisen.

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M.D. B. Kawar

P. O. B. 2094

Nazareth 16000

Israel