Subscribe to RSS
DOI: 10.1055/s-2003-37988
Funktionsdiagnostik bei Erkrankungen des exokrinen Pankreas
Exocrine Pancreatic Function Tests Manuskript nach einem Vortrag bei der gemeinsamen Jahrestagung von AKE, DGEM und GESKES Nutrition 2002 in Luzern vom 18. - 20.4.2002Publication History
Publication Date:
20 March 2003 (online)
Zusammenfassung
Zahlreiche pankreatogene, intestinale und hepatobiliäre Erkrankungen führen zu z. T. ausgeprägten Malabsorptions- und Maldigestionssyndromen. Zu ihrer Quantifizierung hat sich seit den Pionierarbeiten von van de Kamer neben der Stickstoffbestimmung und der eher selten durchgeführten Bestimmung des Stuhlwassergehaltes vor allem die Stuhlfettbestimmung durchgesetzt. Die direkte quantitative Erfassung der Sekretionsleistung des exokrinen Pankreas mit dem Sekretin-Pankreozymin-Test bleibt auch 32 Jahre nach der Einführung der Stuhlenzymdiagnostik der „Goldstandard” der Pankreasfunktionsdiagnostik. Dennoch werden beide Untersuchungen aufgrund ihres zeitlichen und apparativen Aufwandes nur noch in wenigen ausgewählten gastroenterologischen Zentren durchgeführt. Ziel der vorliegenden Übersicht ist ein kritischer Vergleich altbewährter nicht-invasiver Funktionstests wie der Chymotrypsinbestimmung im Stuhl oder dem Pankreolauryltest mit neueren Methoden wie Pankreas-Elastase im Stuhl bzw. dem Einsatz stabiler Isotope in der Beurteilung der exokrinen Pankreasinsuffizienz.
Abstract
Malabsorption and maldigestion syndromes represent a common sign of advanced pancreatic, intestinal, and hepato-biliary diseases. The direct diagnostic approach to these conditions implies measuring of fat, nitrogen and water (and occasionally other compounds such as bile acids) in collected stool samples to yield quantitative information about the digestive defect. Since invasive diagnostic approaches of impaired pancreatic function, such as the secretin-pancreozymin test (SPT) with its several modifications or the Lundh test are time-consuming, invasive, unpopular with patients, and expensive, numerous indirect or tubeless pancreatic function tests have been introduced as alternatives. The purpose of the following review will be to discuss the measurement of fecal chymotrypsin, and pancreolauryl tests as the current most widely used faecal pancreatic function tests in comparison with faecal elastase estimation and 13C-breath tests as new technical approaches with special reference to their practicability, specificity and sensitivity.
Schlüsselwörter
Exokrine Pankreasinsuffizienz - Elastase-1 - Stuhl - SPT-Test - Stuhltests
Key words
Exocrine pancreatic insufficiency - fecal elaste-1 - pancreatic function tests - secretin-caerulein test - stool test
Literatur
- 1 Chiray M, Jeandel A, Salmon A. L'exploration clinique du pancréas et l'injection intraveneuse de secretin purifee. Presse Med. 1930; 38 977-998
- 2 Lagerlöf H O. Pancreatic function and pancreatic disease: studied means of secretin. Acta Med Scand. 1942; 128, Suppl 1-289
- 3 Creutzfeldt W. Funktionsdiagnostik bei Erkrankungen des exokrinen Pankreas. Verh Dtsch Ges Inn Med. 1964; 70 781-801
- 4 Stein J, Purschian B, Lembcke B, Caspary W F. Validation of near infrared reflectance analysis (NIRA) for assessment of fecal fat, nitrogen and water. A new approach to malabsorption syndromes. Eur J Gastroen Hepat. 1994; 6 889-894
- 5 Münch R. Bestimmung von Pankreas-Enzymen im Stuhl: Methoden, Probleme und klinische Bedeutung. Stuttgart; Thieme Verlag 1991
- 6 Haverback B J, Dyce B J, Gutentag P J, Montgomery D W. Measurement of trypsin and chymotrypsin in stool. A diagnostic test for pancreatic insufficiency. Gastroenterology. 1963; 44 588-597
- 7 Löser C, Fölsch U R. Diagnostik der chronischen Pankreatitis. Dtsch med Wschr. 1996; 121 243-247
- 8 Stein J, Jung M, Sziegoleit A, Zeuzem S, Caspary W F, Lembcke B. Fecal immunoreactive elastase-1: Clinical evaluation of a new tubeless pancreatic function test. Clin Chem. 1996; 42 222-226
-
9 Stein J, Braden B.
Pankreasfunktionstests. In: Stein J, Wehrmann T (Hrsg) Funktionsdiagnostik in der Gastroenterologie. Berlin, Heidelberg; Springer-Verlag 2002: 181-212 - 10 Lankisch P G, Schreiber A, Otto J. Pancreolauryl-test. Evaluation of a tubeless pancreatic test in comparison with other indirect and direct tests for exocrine pancreatic function. Dig Dis Sci. 1983; 28 490-493
- 11 Lankisch P G, Erhardt-Schmelzer S, Koop H, Caspary W F. Der NBT-PABA-Test in der Diagnostik der exokrinen Pankreasinsuffizienz. Dtsch Med Wschr. 1980; 105 1418-1423
- 12 Braden B, Lembcke B, Caspary W F. Stabile Isotope in Diagnostik und Forschung: Neue Möglichkeiten der nicht-invasiven Gastroenterologie und Stoffwechselforschung. Deutsch Med Wochenschr. 1991; 116 1721-1727
- 13 Vantrappen G R, Rutgeerts P J, Ghoos Y F, Hiele M I. Mixed triglyceride breath test of pancreatic lipase activity in the duodenum. Gastroenterology. 1989; 96 1126-1134
- 14 Ventrucci M, Cipolla A, Ubalducci G M, Roda A, Roda E. 13C labelled cholesteryl octanoate breath test for assessing pancreatic exocrine insufficiency. Gut. 1998; 42 81-87
- 15 Löser C, Brauer C, Aygen S, Hennemann O, Fölsch U R. Comparative clinical evaluation of the 13C-mixed triglyceride breath test as an indirect pancreatic function test. Scand J Gastroenterol. 1998; 33 327-334
- 16 Perri F, Pastore M, Festa V, Clemente R, Quitadamo M, d'Altilia M R, Niro G, Paolucci P, Andriulli A. Intraduodenal lipase activity in celiac disease assessed by means of 13C mixed triglyceride breath test. J Ped Gastroenterol Nutr. 1998; 27 407-410
- 17 Braden B, Picard H, Caspary W F, Posselt H G, Lembcke B. Monitoring pancreatin supplementation in cystic fibrosis patients with the 13C-Hiolein breath test: evidence for normalized fat assimilation with high dose pancreatin therapy. Z Gastroenterol. 1997; 35 123-129
- 18 Lembcke B, Braden B, Caspary W F. Exocrine pancreatic insufficiency: accuracy and clinical value of the uniformly labeled 13C-Hiolein breath test. Gut. 1996; 39 668-674
- 19 Cole S G, Rossi S, Stern A, Hofmann A F. The cholesteryl octanoate breath test. Preliminary studies on a new non-invasive test of human pancreatic exocrine function. Gastroenterology. 1987; 93 1372-1380
- 20 Mundlos S, Kühnelt P, Adler G. Monitoring enzyme replacement in exocrine pancreatic insufficiency using the cholesteryl octanoate breath test. Gut. 1990; 31 1324-1328
- 21 Swart G R, Baartman E A, Wattimena J L, Rietveld T, Overbeck S E, van den Berg J W. Evaluation of the 13C-mixed triglyceride breath test in healthy controls and adult cystic fibrosis patients with exocrine pancreatic insufficiency. Digestion. 1997; 58 415-420
Prof. Dr. Dr. J. Stein
Medizinische Klinik II · Gastroenterologie und klinische Ernährung · Klinikum der Johann Wolfgang Goethe-Universität
60590 Frankfurt
Phone: + 49/69/6301-5917
Fax: + 49/69/6301-6448
Email: j.stein@em.uni-frankfurt.de