Subscribe to RSS
DOI: 10.1055/s-2001-16158
J.A.Barth Verlag in Medizinverlage Heidelberg GmbH & Co.KG
Intraarticular distal fractures of the humerus in old aged patients
Die supradiakondyläre Humerusfraktur beim betagten PatientenPublication History
Publication Date:
31 December 2001 (online)
Summary
Treatment of intraarticular distal humeral fractures often leads to
unsatisfying results mainly due to remaining limitation of active motion or
pain. In aged patients this situation is aggravated by osteoporosis and
multimorbidity.
We review a series of intraarticular distal humeral
fractures in twenty-nine patients aged over 80 during a period of ten years. 19
of these patients underwent surgery, the others were treated by closed
reduction and cast fixation.
After a mean follow-up of
2.6 years (0.8 to 9.0) the results of 20 patients were classified
according to the scales by Caja and Cassebaum. Although the elbow function
scores in operated patients were better compared to non-operatively treated
patients (mean Caja-scale 71.4 points versus 65.0 points), some
serious complications occurred, i.e. one case of implant failure due to
repetitive falls. In one patient a total elbow prosthesis had to be implanted
after intraoperative failure of the planned ORIF procedure.
In the
majority of patients treated by non-operative means (7 out of 10) a stationary
admission could be avoided, leaving them in their accustomed social
environment.
The authors conclude that only in case of severe
osteoporosis and multimorbidity closed reduction and cast fixation is an
acceptable alternative to surgery.
Die supradiakondyläre Humerusfraktur beim betagten Patienten
Zusammenfassung
Die Behandlung der supradiakondylären Humerusfraktur führt
oft zu schlechten Ergebnissen. Meist sind diese auf verbleibende Schmerzen und
Bewegungseinschränkungen zurückzuführen. Beim betagten Patienten
kommen Osteoporose und Multimorbidität als erschwerende Faktoren
hinzu.
Wir stellen eine Serie von 29 Patienten aus einem
Beobachtungszeitraum von zehn Jahren vor, die im Alter von mehr als
80 Jahren einen supradiakondylären Oberarmbruch erlitten. 19 dieser
Patienten wurden operativ, die übrigen konservativ
behandelt.
Nach einem durchschnittlichen Zeitraum von
2,6 Jahren (0,8-9,0) Jahren wurden 20 Patienten
nachuntersucht und die Ergebnisse nach Caja und Cassebaum beurteilt. Die
Funktion des Ellenbogengelenkes zeigte bei den operativ versorgten Patienten
ein besseres Ergebnis (Caja Score 71,4 Pkte. gegen 65,0 Pkte.).
Andererseits fanden sich in dieser Gruppe einige schwere Komplikationen. So
fand sich eine Implantatlockerung nach wiederholtem Sturz. Bei einer Patientin
musste nach Implantatversagen intraoperativ auf eine prothetische Versorgung
umgestellt werden.
Bei der Mehrheit der konservativ behandelten
Patienten konnte auf eine stationäre Aufnahme verzichtet werden (7 von
10), so dass sie in ihrem gewohnten sozialen Umfeld belassen
wurden.
Die Autoren sehen auch beim betagten Patienten mit
supradiakondylärer Fraktur nur bei vorliegender ausgeprägter
Osteoporose oder Multimorbidität in der konservativen Therapie eine
akzeptable Alternative zur operativen Versorgung.
Résumé
Le traitement des fractures supra et dia-condyliennes de
l'humérus donne souvent de mauvais résultats se
caractérisant par des douleurs persistantes et des limitations de
mouvements. Chez le vieillard, l'ostéoporose et les fractures
multiples de morbidité viennent se rajouter.
Nous
présentons une série de 29 patients suivis sur une
durée de 10 ans, ayant été victimes à plus
de 80 ans d'une fracture supra et dia-condylienne. 19 de ces patients ont
été opérés, les autres traités de
façon conservative.
20 patients ont été
réexaminés dans un délai moyen de 2,6 années
(0,8-9 ans) et les résultats ont été
cotés selon Caja et Cassebaum. Les résultats fonctionnels des
patients opérés étaient les meilleurs (Score selon Caja
71,4 jours contre 65,0 points). Inversement, c'est dans ce
groupe que se sont produits quelques lourdes complications: une dislocation des
implants à la suite de chutes répétées, une
implantation de prothése chez une patiente après échec de
l'ostéosynthèse.
La plupart des patients
traités de façon conservatrice n'ont pas
nécessité d'hospitalisation (7 sur 10) et ont ainsi pu
rester dans leur environnement social habituel.
Les auteurs estiment
que chez les patients âgés porteurs d'une fracture supra et
dia-condylienne de l'humérus, seule la présence d'une
ostéoporose prononcée et d'une multi-morbidité
constitue pour le traitement conservateur une alternative acceptable au
traitement opératoire.
Resumen
El tratamiento de las fracturas intraarticulares distales de humero
a menudo ileva a resultados insatisfactorios principalmente debido a la
limitación secuelar de la movilidad activa o por dolor. En pacientes
añosos esta situación es agravada por la osteoporosis y
multimovilidad.
Revisamos una serie de este tipo lesional en
29 pacientes añosos alrededor de los 80 años
durante un periodo de 10 años, 19 de ellos fueron sometidos a
cirugia, los otros fueron tratados mediante reducción cerrada e
inmovilización enyesada.
Luego de un follow up de
2,6 años (0,8 a 9,0) los resultados de 20 pacientes fueron
clasificados siguiendo las escalas de Caja y Cassebaum. Aunque el score
funcional del codo en pacientes operados fueron mejores en comparación
con los no operados (Caja 71,4 puntos vs 65,0 puntos en su
escala), algunas complicaciones serias ocurrieron como ser 1 casos de
falla del implante debido a caidas repetidas. En un pacuiente una
prótesis total de codo debió ser implantada luego de una falla
intraoperatoria con procedimiento ORIF.
En la mayoria de los
pacientes tratados ortopédicamente (7/10) continuaron sus actividades
acorde a sus posibilidades y su relación social.
Los autores
concluyen que solo en los casos de osteoporosis severa y multimorbilidad la
reducción e inmovilización enyesada es una alternativa aceptable
frente a la cirugia.
Key words
Distal humerus - fracture - surgery - conservative - old age
Schlüsselwörter
Distaler Humerus - Frakur - konservativ - operativ - hohes Alter
Mots clés
Fracture supra et dia-condylienne de l'humérus - patient âgé - traitement opératoire - traitement conservateur
Palabras claves
Húmero distal - fractura - cirugia - tratamiento conservador - pacientes añosos
References
- 1 Aitken G K, Rorabeck C H. Distal humeral fractures in the adult. Clin Orthop. 1986; 207 191-197
- 2 Behrman M J, Bigliani L U. Distal humeral replacement after failed continuous passive motion in a T-condylar fracture. J Orthop Trauma. 1993; 7 87-89
- 3 Caja V L, Moroni A, Vendemia V, Sábato C, Zinghi G. Surgical treatment of bicondylar fractures of the distal humerus. Injury. 1994; 25 433-438
- 4 Gabel G T, Hanson G, Bennett J B, Noble P C, Tullos H S. Intraarticular fractures of the distal humerus in the adult. Clin Orthop. 1987; 216 99-108
- 5 Holdsworth B J, Mossad M M. Fractures of the adult distal humerus: Elbow function after internal fixation. J Bone Joint Surg [Br]. 1990; 72 362-365
- 6 Houben P F J, Bongers K J, v d Wildenberg F A J M. Double tension band osteosynthesis in supra- and transcondylar humeral fractures. Injury. 1994; 25 305-309
- 7 John H, Rosso R, Neff U, Bodoky A, Regazzoni P, Harder F. Operative treatment of distal humeral fractures in the elderly. J Bone Joint Surg [Br]. 1994; 76 793-796
- 8 John H, Rosso R, Neff N, Bodoky A, Regazzoniv P, Harder F. Distale Humerusfrakturen bei über 75jährigen Patienten: Langzeitresultate nach Osteosynthese. Helv Chir Acta. 1993; 60 219-224
- 9 Jupiter J B, Neff U, Holzach P, Allgöwer M. Intercondylar fractures of the humerus: An operative approach. J Bone Joint Surg [Am]. 1985; 67 226-239
- 10 Kocher M, Melcer G A, Leutenegger A, Ruedi T. Ellenbogenfrakturen beim betagten Menschen. Swiss Surg. 1997; 3 167-171
- 11 Lob G, Burri C, Feil J. Die operative Behandlung von distalen intraarticulären Humerusfrakturen; Ergebnis von 412 nachkontrollierten Fällen (AO-Sammelstatistik). Langenbecks Arch Chir. 1984; 364 357-361
- 12 Morrey B F, Askew L J, An K N, Chao E Y. A biomechanical study of normel functional elbow motion. J Bone Joint Surg [Am]. 1981; 63 872-877
- 13 Müller-Färber J, Müller K H. Die bicondylären intraartikulären Frakturen des distalen Humerus: Therapie und Ergebnisse. Unfallheilkunde. 1981; 84 488-502
- 14 Noack W, Kreusch-Brinker R, Trepte C T. Über Indikation und Ergebnisse der operativen Behandlung von distalen intraartikulären Humerusfrakturen beim alten Menschen. Z Orthop. 1987; 125 233-242
- 15 Orthner E, Scharf W, Kwasny O. Erste Ergebnisse nach Anwendung der Y-Platte zur Stabilisierung supradiakondylärer Oberarmfrakturen. Unfallchirurgie. 1987; 13 146-151
- 16 Pereles T R, Koval K J, Gallagher M, Rosen H. Open reduction and internal fixation of the distal humerus: functional outcome in the elderly. J Trauma. 1997; 43 578-584
- 17 Södergård J, Sandelin J, Böstman O. Postoperative complications of distal humeral fractures. Acta Orthop Scand. 1992; 63 85-89
- 18 Södergård J, Sandelin J, Böstman O. Mechanical failures of internal fixation in T and Y fractures of the distal humerus. J Trauma. 1992; 33 687-690
- 19 Zagorski J B, Jennings J J, Burkhalter W E, Uribe J W. Comminuted intraarticular fractures of the distal humeral condyles: Surgical vs. nonsurgical treatment. Clin Orthop. 1986; 202 197-204
Dr. Nicholas Matis
Univ. Klinik für Unfallchirurgie
AKH Wien
Währinger Gürtel 18-20
A-1090 Wien
Phone: Tel.: +
43-1/4 04 00-56 19
Fax: Fax: +
43-1/4 04 00-56 39
Email: e-mail: nicholas.matis@univie.ac.at