Zentralblatt für Kinderchirurgie 2000; 9(4): 138-141
DOI: 10.1055/s-2000-10674
Originalarbeiten

J.A.Barth Verlag in Medizinverlage Heidelberg GmbH & Co.KG

Zur Klassifizierung der Choledochuszyste in Kombination mit einer Gallengangsatresie[*]

K. Heller
  • Funktionsbereich Kinderchirurgie (Leiter: Prof. Dr. K. Heller) der Klinik für Allgemein- und Gefäßchirurgie, Zentrum der Chirurgie, Klinikum der J.W. Goethe-Universität, Frankfurt am Main
Further Information

Publication History

Publication Date:
31 December 2000 (online)

Zusammenfassung

Die gebräuchlichen Klassifikationen der Choledochuszyste wurden überwiegend aus Befunden, die an Erwachsenen erhoben worden waren, abgeleitet. Die Kombination mit einer Gallengangsatresie, die bei ca. 6 % aller Choledochuszysten vorkommt, ist nicht extra klassifiziert. Diese Kombination weist jedoch sowohl von der Genese als auch der Dringlichkeit her bezüglich Diagnostik und Therapie Besonderheiten auf, die eine extra Klassifikation erfordern.

Classification of choledochal cysts associated with extrahepatic biliary atresia

Summary

The most widely used classifications of choledochal cysts have been derived mainly from findings in adult patients. The association of congenital biliary dilatation with biliary atresia is not classified as a special group or subgroup. There are several reasons, however, to classify this association as an extra group: It is a separate etiologic entity; early detection of this rare disorder is important and surgical correction is urgent to prevent biliary cirrhosis.

1 * Vorgetragen auf der Jahrestagung der Deutschen Gesellschaft für Kinderchirurgie, München 9.-12. 9. 1999

Literatur

  • 1 Alonso-Lej F, Rever W B, Pessagno D J. Congenital choledochal cyst, with a report of 2, and analysis of 94, cases.  Int Abstr Surg. 1959;  108 1-30
  • 2 Al-Wafi A, Morris-Stiff G, Lari A. Colonic atresia secondary to a choledochal cyst.  Pediatr Surg Int. 1998;  13 422-423
  • 3 Carmi R, Magee C A, Neill C A, Karrer F M. Extrahepatic biliary atresia ans associated anomalies: Etiologic heterogeneity suggested by distinctive patterns of associations.  Amer J Med Gen. 1993;  45 683-693
  • 4 Chiba T, Mochizuki I, Kasai M. Studies on subtype “d” biliary atresia.  Z Kinderchir. 1988;  43 88-91
  • 5 Kim S H. Choledochal cyst: Survey by the surgical section of the American Academy of Pediatrics.  J Pediatr Surg. 1981;  16 402-407
  • 6 Kitamura T, Sawaguchi S, Akiyama H, Nakajo T. Langzeitresultate nach Operation der angeborenen Gallengangsatresie bei 144 eigenen Fällen.  Z Kinderchir. 1980;  31 239-262
  • 7 Klotz D, Cohn B D, Kottmeier P K. Choledochal cyst: Diagnostic and therapeutic problems.  J Pediatr Surg. 1973;  8 271-283
  • 8 Komi N, Takehara H, Kunitomo K, Miyoshi Y, Yagi T. Does the type of anomalous arrangement of pancreaticobiliary ducts influence the surgery and prognosis of choledochal cysts.  J Pediatr Surg. 1992;  27 728-731
  • 9 Lipsett P A, Segev D L, Colombani P M. Biliary atresia and biliary cysts.  Bailliére's Clinical Gastroenterology. 1997;  11 619-641
  • 10 Schweizer P. Pathogenesis of choledochal cysts. A hereditary disease.  Pediatr Surg Int. 1995;  10 475-477
  • 11 Schweizer P, Schweizer M. Pancreaticobiliary long common channel syndrome and congenital anomalous dilatation of the choledochal duct - study of 46 patients.  Eur J Pediatr Surg. 1993;  3 15-21
  • 12 Tanaka T. Pathogenesis of choledochal cyst.  A J Gastroenterol. 1995;  90 685
  • 13 Todani T, Watanabe Y, Narusua M, Tabuchi K, Okajima K. Congenital bile duct cysts.  Amer J Surg. 1977;  134 263-269
  • 14 Torrisi J M, Haller J O, Velcek F T. Choledochal cyst and biliary atresia in the neonate: imaging findings in five cases.  Am J Roentgenol. 1990;  155 1273-1276
  • 15 Waldschmidt J. Das akute Abdomen im Kindesalter. Ed. Medizin VCH, Weinheim, Basel, Cambridge, New York 1990
  • 16 Yamaguchi M. Congenital choledochal cyst.  Amer J Surg. 1980;  140 653-657

1 * Vorgetragen auf der Jahrestagung der Deutschen Gesellschaft für Kinderchirurgie, München 9.-12. 9. 1999

Korrespondenzadresse:Prof. Dr. Klaus Heller

Funktionsbereich KinderchirurgieKlinik für Allgemein- und GefäßchirurgieKlinikum der J.W. Goethe-Universität

Th. Stern-Kai 7

D-60590 Frankfurt am Main

Phone: Tel.: 0 69/63 01-66 59

Fax: Fax: 0 69/63 01-79 36

Email: E-mail: kheller@zki.uni-frankfurt.de

    >