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DOI: 10.1055/s-0042-113614
Intraoperative Intermittent Blocking of the Common Iliac Arteries in Cases of Placenta Percreta without the Use of Fluoroscopy
Intraoperative intermittierende Blockung der Arteriae iliacae communes bei Placenta percreta unter Vermeidung von RöntgenstrahlungPublication History
12 April 2016
20 July 2016
Publication Date:
01 December 2016 (online)
Abstract
Background: The number of patients with placenta accreta, percreta and increta is increasing. The morbidity and mortality are higher mostly due to hemorrhage. Therefore, new methods to reduce the risk of severe bleeding are necessary.
Methods: Three patients were treated in collaboration by obstetricians, urologists, anesthesiologists, and radiologists. An MRI of the pelvis was performed and the diameters and lengths of the iliac arteries were measured to avoid fluoroscopy during the preoperative placement of catheter balloons into the iliac arteries. During the operational procedure the balloons were inflated and deflated depending on the operative site and the occurrence of bleeding.
Results: In comparison to the literature, severe bleeding was clearly reduced. No complications of the intervention were observed.
Conclusion: The presented method to reduce severe bleeding might represent significant progress in the management of abnormal placenta implantation. Nevertheless, further controlled studies are needed in order to establish evidence-based recommendations.
Key Points:
• Reduction of perioperative hemorrhage in cases of placenta accreta, percreta, and increta.
• A preinterventional MRI of the pelvis allows measurement of the illiac arteries so that the fetus is not exposed to radiation.
• The short occlusion time (under the nominal pressure of the balloon) of the common iliac arteries reduced interventional complications.
Citation Format:
• Heinze S, Filsinger B, Kastenholz G et al. Intraoperative Intermittent Blocking of the Common Iliac Arteries in Cases of Placenta Percreta without the Use of Fluoroscopy. Fortschr Röntgenstr 2016; 188: 1151 – 1155
Zusammenfassung
Hintergrund: Die Zahl der Patientinnen mit Plazenta accreta, percreta und increta ist ansteigend. Bei diesen besteht eine hauptsächlich durch schwere Blutungen verursachte erhöhte Morbidität und Mortalität. Daher werden neue Methoden benötigt, um diese zu reduzieren.
Material und Methoden: Drei Patientinnen wurden interdisziplinär durch Gynäkologen, Urologen, Anästhesiologen und Radiologen betreut. Vor der Sectio caesarea wurde eine MRT-Untersuchung des Beckens durchgeführt, um den Durchmesser und die Länge der Beckengefäße zu bestimmen und eine Röntgenstrahlenexposition während der Platzierung von Ballonkathetern in der Arteria iliaca communis vor der Sectio zu vermeiden. Während der Operation wurden die Ballons in Abhängigkeit vom Operationssitus und auftretenden Blutungen inflatiert bzw. deflatiert.
Ergebnisse: Im Vergleich zur Literatur konnte die Blutung deutlich reduziert werden. Röntgenstrahlung wurde vollständig vermieden, und es traten keine postinterventionellen Komplikationen auf.
Schlussfolgerung: Die hier vorgestellte Methode zur Reduktion des Blutungsrisikos könnte einen deutlichen Fortschritt im Management der abnormen Placentaimplantation darstellen. Weitere kontrollierte Studien sind jedoch erforderlich, um evidenzbasierte Empfehlungen aussprechen zu können.
Key words
placenta accreta/percreta - iliac artery ballon occlusion - uterine hemorrhage - cesarean section-
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