Aktuelle Neurologie 2015; 42(06): 323-334
DOI: 10.1055/s-0035-1552653
Übersicht
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Bestimmung des Nutzens und des Zusatznutzens von Antiepileptika: eine kritische Übersicht

Assessing the Benefit and the Added Benefit of Antiepileptic Drugs – a Critical Review
D. Schmidt
1   Arbeitsgruppe Epilepsieforschung Berlin
,
R. Surges
2   Klinik für Epileptologie, Universität Bonn
,
T. W. May
3   Gesellschaft für Epilepsieforschung, Koordinierungszentrum für Klinische Studien in der Epileptologie (KSE), Epilepsie-Zentrum Bethel, Bielefeld
,
C. E. Elger
2   Klinik für Epileptologie, Universität Bonn
› Institutsangaben
Weitere Informationen

Publikationsverlauf

Publikationsdatum:
10. Juni 2015 (online)

Zusammenfassung

Obwohl die Erfassung der Anfallsfrequenz vor und während der Behandlung die Grundlage zur Beurteilung der Wirksamkeit neuer Antiepileptika (AED) ist, zeigen alle bisher durchgeführten Untersuchungen, dass vom Patienten geführte Anfallskalender unzuverlässig sind und für die adäquate Bewertung von Interventionen neue methodische Ansätze gewählt werden müssen. Die traditionelle Gabe von Placebo in der klinischen Prüfung des Nutzens von neuen Zusatz-AEDs ist wegen der zahlreichen selektiven Einflussfaktoren auf die anfallshemmende Wirkung von Placebo methodisch unzuverlässig, falls nicht alle Einflussfaktoren kontrolliert werden. Die Placebogabe ist ethisch zweifelhaft, weil den Teilnehmern während der Studiendauer möglicherweise wirksame AEDs vorenthalten werden und dies ist angesichts eines erhöhten SUDEP-Risikos unter Placebo nicht unbedenklich. Für die klinische Praxis sind zudem die Ergebnisse direkt vergleichender Studien („Head-to-Head-Studien“), in denen AED miteinander bzw. gegen ein Standard-AED getestet werden, aussagekräftiger als ein Vergleich mit Placebo. Daher sollten Zulassungsbehörden Studien der Wirksamkeit und Unbedenklichkeit im Vergleich zur Standardtherapie zum Zeitpunkt der Zulassung fordern, in denen mindestens die Nichtunterlegenheit gegenüber der Standardtherapie nachgewiesen wird. Die frühe Nutzenbewertung fragt ebenfalls nach dem Zusatznutzen im Vergleich zu den bislang verfügbaren Therapieoptionen. Placebokontrollierte Untersuchungen ohne konkurrente Vergleichstherapie sind nicht geeignet zur direkten Bestimmung des Zusatznutzens. Ein internationaler Konsens über Studiendesigns zum Nachweis des Zusatznutzens von Antiepileptika ist dringend notwendig.

Abstract

Although measuring the frequency of seizures prior to and during treatment is the basis for assessing the efficacy of new antiepileptic drugs (AED), all studies show that patients' seizure diaries are unreliable. Therefore, we need new methods to adequately assess interventions in epilepsy. The traditional use of placebos as controls to assess the anti-seizure efficacy of new AEDs in add-on trials is methodologically flawed unless the numerous factors that influence the efficacy of placebo can be fully controlled. The use of placebo is ethically flawed because study participants are denied treatment with potentially more effective AEDs for the duration of the trial and cannot be considered safe because denying AED treatment is associated with an increased risk of sudden unexpected death in epilepsy (SUDEP) in those on placebo. Furthermore, results of direct comparison of head-to-head studies of new AEDs with standard AEDs are clinically much more valuable than seizure versus placebo. This is why regulatory authorities should ask for studies of efficacy and safety of new drugs as compared to standard treatment at the time of entering the market that show at least their non-inferiority to standard therapy. The early evaluation of added benefit also asks for evidence of added value versus the available treatment options. Placebo-controlled trials without concurrent control with standard care are not suitable for direct assessment of added value. An international consensus on trial designs to assess the added value of new AEDs is urgently needed..

 
  • Literatur

  • 1 Stone AA, Shiffman S, Schwartz JE et al. Patient compliance with paper and electronic diaries. Control Clin Trials 2003; 24: 182-199
  • 2 Fattouch J, Di Bonaventura C, Lapenta L et al. Epilepsy, unawareness of seizures and driving license: the potential role of 24-hour ambulatory EEG in defining seizure freedom. Epilepsy Behav 2012; 25: 32-35
  • 3 Kerling F, Mueller S, Pauli E et al. When do patients forget their seizures? An electroclinical study. Epilepsy Behav 2006; 9: 281-285
  • 4 Hoppe C, Poepel A, Elger CE. Epilepsy: accuracy of patient seizure counts. Arch Neurol 2007; 64: 1595-1599
  • 5 Poochikian-Sarkissian S, Tai P, del Campo M et al. Patient awareness of seizures as documented in the epilepsy monitoring unit. Can J Neurosci Nurs 2009; 31: 22-23
  • 6 Blum DE, Eskola J, Bortz JJ et al. Patient awareness of seizures. Neurology 1996; 47: 260-264
  • 7 Tatum 4th WO, Winters L, Gieron M et al. Outpatient seizure identification: results of 502 patients using computer-assisted ambulatory EEG. J Clin Neurophysiol 2001; 18: 14-19
  • 8 Cook MJ, O’Brien TJ, Berkovic SF et al. Prediction of seizure likelihood with a long-term, implanted seizure advisory system in patients with drug-resistant epilepsy: a first-in-man study. Lancet Neurol 2013; 12: 563-571
  • 9 Elger CE, Mormann F. Seizure prediction and documentation – two important problems. Lancet Neurol 2013; 12: 531-532
  • 10 Akman CI, Montenegro MA, Jacob S et al. Seizure frequency in children with epilepsy: factors influencing accuracy and parental awareness. Seizure 2009; 18: 524-529
  • 11 Fisher RS, Blum DE, DiVentura B et al. Seizure diaries for clinical research and practice: limitations and future prospects. Epilepsy Behav 2012; 24: 304-310
  • 12 Baumgartner C, Lurger S, Leutmezer F. Autonomic symptoms during epileptic seizures. Epileptic Disord 2001; 3: 103-116
  • 13 Lockman J, Fisher RS, Olson DM. Detection of seizure-like movements using a wrist accelerometer. Epilepsy Behav 2011; 20: 638-641
  • 14 Conradsen I, Wolf P, Sams T et al. Patterns of muscle activation during generalized tonic and tonic-clonic epileptic seizures. Epilepsia 2011; 52: 2125-2132
  • 15 Dalton A, Patel S, Chowdhury AR et al. Development of a body sensor network to detect motor patterns of epileptic seizures. IEEE Trans Biomed Eng 2012; 59: 3204-3211
  • 16 Nijsen TM, Aarts RM, Arends JB et al. Automated detection of tonic seizures using 3-D accelerometry. 4th European Conference of the International Federation for Medical and Biological Engineering IFMBE Proceedings 2008; 22: 188-191
  • 17 Beniczky S, Polster T, Kjaer TW et al. Detection of generalized tonic-clonic seizures by a wireless wrist accelerometer: a prospective, multicenter study. Epilepsia 2013; 54: e58-61
  • 18 Van de Vel A, Cuppens K, Bonroy B et al. Long-term home monitoring of hypermotor seizures by patient-worn accelerometers. Epilepsy Behav 2013; 26: 118-125
  • 19 Leutmezer F, Schernthaner C, Lurger S et al. Electrocardiographic changes at the onset of epileptic seizures. Epilepsia 2003; 44: 348-354
  • 20 van Elmpt WJ, Nijsen TM, Griep PA et al. A model of heart rate changes to detect seizures in severe epilepsy. Seizure 2006; 15: 366-375
  • 21 Poh MZ, Loddenkemper T, Reinsberger C et al. Autonomic changes with seizures correlate with postictal EEG suppression. Neurology 2012; 78: 1868-1876
  • 22 Calandra-Buonaura G, Toschi N, Provini F et al. Physiologic autonomic arousal heralds motor manifestations of seizures in nocturnal frontal lobe epilepsy: implications for pathophysiology. Sleep Med 2012; 13: 252-262
  • 23 Schmidt D. Antiepileptic Drug Development. Chapter 5 in Treatment of Epilepsy. 4th. edition London: Wiley and Sons; 2015. (in press)
  • 24 Meinardi H. Clinical trials of anti-epileptic drugs. Psychiatr Neurol Neurochir 1971; 74: 141-151
  • 25 Kutt H, Solomon G, Wasterlain C et al. Carbamazepine in difficult to control epileptic out-patients. Acta Neurol Scand Suppl 1975; 60: 27-32
  • 26 Richens A, Ahmad S. Controlled trial of sodium valproate in severe epilepsy. Br Med J 1975; 4: 255-256
  • 27 Zaccara G, Giovannelli F, Cincotta M et al. Adverse events of placebo-treated, drug-resistant, focal epileptic patients in randomized controlled trials: a systematic review. J Neurol 2014; [Epub ahead of print]
  • 28 French JA, White HS, Klitgaard H et al. Development of new treatment approaches for epilepsy: unmet needs and opportunities. Epilepsia 2013; 54 (Suppl. 04) 3-12
  • 29 Schmidt D, Beyenburg S, D’Souza J et al. Clinical features associated with placebo response in refractory focal epilepsy. Epilepsy Behav 2013; 27: 393-398
  • 30 Löscher W, Klitgaard H, Twyman RE et al. New avenues for anti-epileptic drug discovery and development. Nat Rev Drug Discov 2013; 12: 757-776
  • 31 Beyenburg S, Stavem K, Schmidt D. Placebo-corrected efficacy of modern antiepileptic drugs for refractory epilepsy: systematic review and meta-analysis. Epilepsia 2010; 51: 7-26
  • 32 Löscher W, Schmidt D. Modern antiepileptic drug development has failed to deliver: ways out of the current dilemma. Epilepsia 2011; 52: 657-678
  • 33 Rheims S, Cucherat M, Arzimanoglou A et al. Greater response to placebo in children than in adults: a systematic review and meta-analysis in drug-resistant partial epilepsy. PLoS Med 2008; 5: e166
  • 34 Guekht AB, Korczyn AD, Bondareva IB et al. Placebo responses in randomized trials of antiepileptic drugs. Epilepsy Behav 2010; 17: 64-69
  • 35 Friedman D, French JA. Clinical trials for therapeutic assessment of antiepileptic drugs in the 21st century: obstacles and solutions. Lancet Neurol 2012; 11: 827-834
  • 36 Sillanpää M, Schmidt D. Is incident drug-resistance of childhood-onset epilepsy reversible? A long-term follow-up study. Brain 2012; 135: 2256-2262
  • 37 World Medical Association. Declaration of Helsinki: ethical principles for medical research involving human subjects. JAMA 2013; 310: 2191-2194
  • 38 Baulac M, Leon T, O’Brien TJ et al. A comparison of pregabalin, lamotrigine, and placebo as adjunctive therapy in patients with refractory partial-onset seizures. Epilepsy Res 2010; 91: 10-19
  • 39 Zaccara G, Giovannelli F, Schmidt D. Placebo and nocebo responses in drug trials of epilepsy. Epilepsy Behav 2015; 43: 128-134
  • 40 Ryvlin P, Gilliam FG, Nguyen DK et al. The long-term effect of vagus nerve stimulation on quality of life in patients with pharmacoresistant focal epilepsy: the PuLsE (Open Prospective Randomized Long-term Effectiveness) trial. Epilepsia 2014; 55: 893-900 Erratum in: Epilepsia 2014; 55: 147641
  • 41 Hesdorffer H, Tomson T, Benn E et al. ILAE Commission on Epidemiology (Subcommission on Mortality). Do antiepileptic drugs or generalized tonic-clonic seizure frequency increase SUDEP risk? A combined analysis. Epilepsia 2012; 53: 249-252
  • 42 Surges R, Elger CE. Mortalität und plötzlicher unerwarteter Tod bei Epilepsie (SUDEP). Fortschr Neurol Psychiatr 2014; 82: 414-424
  • 43 Rheims S, Perucca E, Ryvlin P. Clinical comparability of the new antiepileptic drugs in refractory partial epilepsy: reply to Costa et al. Epilepsia 2011; 52: 2139-2141
  • 44 Brodie MJ. How clinically useful are regulatory trials with new antiepileptic drugs?. Epileptology 2013; 1: 21-24
  • 45 Deutsche Gesellschaft für Epileptologie. Empfehlungen der Deutschen Gesellschaft für Epileptologie (DGfE) zur medikamentösen Behandlung fokaler Epilepsien im Erwachsenenalter. ergänzend zu den Leitlinien „Erster epileptischer Anfall und Epilepsien im Erwachsenenalter“ der Deutschen Gesellschaft für Neurologie (DGN) von 2012 [online]. 25.05.2013. http://www.dgfe.info/cweb2/cgi-bin noauth/cache/VAL_BLOB/5038/5038/1355/Therapieempfehlungen%20Fokale%20Epilepsien%20DGfE%20250513-2.pdf [Zugriff: 05.11.2014]
  • 46 Deutsche Gesellschaft für Neurologie DGN). Leitlinien online 2012: LL O1 2012 Erster epileptischer Anfall und Epilepsien im Erwachsenenalter. http://www.dgn.org/leitlinien-online-2012/inhalte-nach-kapitel/2302-ll-1-2012-erster-epileptischer-anfall-und-epilepsien-im-erwachsenenalter.html [Zugriff: 5.12.2014]
  • 47 Bundesministerium für Gesundheit. Gesetz zur Neuordnung des Arzneimittelmarktes in der gesetzlichen Krankenversicherung (Arzneimittelmarktneuordnungsgesetz – AMNOG). Bundesgesetzblatt Teil 1 2010; 67: 2262-2277
  • 48 Homepage der der Deutschen Gesellschaft für Epileptologie (DGfE) https://www.dgfe.info/home/
  • 49 Homepage der Deutschen Epilepsievereinigung. http://www.epilepsie-vereinigung.de/
  • 50 Bundesministerium für Gesundheit. Gesetz über den Verkehr mit Arzneimitteln (Arzneimittelgesetz – AMG) [online]. 27.03.2014. http://www.gesetze-im-internet.de/bundesrecht/amg_1976/gesamt.pdf [Zugriff: 07.11.2014]
  • 51 Bundesministerium für Gesundheit. Verordnung über die Anwendung der Guten Klinischen Praxis bei der Durchführung von klinischen Prüfungen mit Arzneimitteln zur Anwendung am Menschen (GCP-Verordnung – GCP-V) vom 9.08.2004. http://www.gesetze-im-internet.de/gcp-v/BJNR208100004.html [Zugriff: 5.12.2014]
  • 52 European Medicines Agency Committee for medicinal products for human use. CHMP/EWP/566/98 Rev.2/Corr. 22.07.2010. Guideline on clinical investigation of medicinal products in the treatment of epileptic disorders. http://www.ema.europa.eu/docs/en_GB/document_library/Scientific_guideline/2010/01/WC500070043.pdf [Zugriff: 5.12.2014]
  • 53 VERORDNUNG (EG) Nr. 1901/2006 DES EUROPÄISCHEN PARLAMENTS UND DES RATES vom 12. Dezember 2006 über Kinderarzneimittel und zur Änderung der Verordnung (EWG) Nr. 1768/92, der Richtlinien 2001/20/EG und 2001/83/EG sowie der Verordnung (EG) Nr. 726/2004. http://eur-lex.europa.eu/legal-content/DE/TXT/PDF/?uri=CELEX:02006R1901-20070126&qid=1396000832414&from=DE [Zugriff: 5.12.2014]
  • 54 French JA, Krauss GL, Biton V et al. Adjunctive perampanel for refractory partial-onset seizures: randomized phase III study 304. Neurology 2012; 79: 589-596
  • 55 Ryvlin P, Werhahn KJ, Blaszczyk B et al. Adjunctive brivaracetam in adults with uncontrolled focal epilepsy: results from a double-blind, randomized, placebo-controlled trial. Epilepsia 2014; 55: 47-56
  • 56 Siddiqui O, Hershkowitz N. Primary Efficacy Endpoint in Clinical Trials of Antiepileptic Drugs: Change or Percentage Change. Ther Innov Regul Sci 2010; 44: 343-350
  • 57 Glauser TA, Cnaan A, Shinnar S et al. Childhood Absence Epilepsy Study T. Ethosuximide, valproic acid, and lamotrigine in childhood absence epilepsy: initial monotherapy outcomes at 12 months. Epilepsia 2013; 54: 141-155
  • 58 Marson AG, Al-Kharusi AM, Alwaidh M et al. The SANAD study of effectiveness of carbamazepine, gabapentin, lamotrigine, oxcarbazepine, or topiramate for treatment of partial epilepsy: an unblinded randomised controlled trial. Lancet 2007; 369: 1000-1015
  • 59 Marson AG, Al-Kharusi AM, Alwaidh M et al. The SANAD study of effectiveness of valproate, lamotrigine, or topiramate for generalised and unclassifiable epilepsy: an unblinded randomised controlled trial. Lancet 2007; 369: 1016-1026
  • 60 Brodie MJ, Barry SJ, Bamagous GA et al. Patterns of treatment response in newly diagnosed epilepsy. Neurology 2012; 78: 1548-1554
  • 61 Walsh BT, Seidman SN, Sysko R et al. Placebo response in studies of major depression: variable, substantial, and growing. JAMA 2002; 287: 1840-1847
  • 62 Fava M, Evins AE, Dorer DJ et al. The problem of the placebo response in clinical trials for psychiatric disorders: culprits, possible remedies, and a novel study design approach. Psychother Psychosom 2003; 72: 115-127
  • 63 Ivanova A, Tamura RN. A two-way enriched clinical trial design: combining advantages of placebo lead-in and randomized withdrawal. Stat Methods Med Res 2011; Dec. 4 DOI: 10.1177/0962280211431023.
  • 64 Fiest KM, Sajobi TT, Wiebe S. Epilepsy surgery and meaningful improvements in quality of life: results from a randomized controlled trial. Epilepsia 2014; 55: 886-892
  • 65 Engel Jr J, McDermott MP, Wiebe S et al. Early surgical therapy for drug-resistant temporal lobe epilepsy: a randomized trial. JAMA 2012; 307: 922-930
  • 66 Wiebe S, Blume WT, Girvin JP et al. A randomized, controlled trial of surgery for temporal-lobe epilepsy. N Engl J Med 2001; 345: 311-318
  • 67 Costa J, Fareleira F, Ascencao R et al. Clinical comparability of the new antiepileptic drugs in refractory partial epilepsy: a systematic review and meta-analysis. Epilepsia 2011; 52: 1280-1291
  • 68 Gemeinsame Stellungnahme von IQWiG, GMDS und IBS-DR: Stellenwert von Ergebnissen aus indirekten Vergleichen, Autoren: Ralf Bender, Carsten Schwenke, Claudia Schmoor, Dieter Hauschke. www.iqwig.de/download/12-03-07_Gemeinsame_Stellungnahme_IQWiG_GMDS_IBS-DR_zum_indirekten_Vergleich.pdf [Zugriff: 5.12.2014]
  • 69 Löscher W, Schmidt D. Epilepsy: perampanel-new promise for refractory epilepsy?. Nat Rev Neurol 2012; 8: 661-662
  • 70 Steinhoff BJ, Hamer H, Trinka E et al. A multicenter survey of clinical experiences with perampanel in real life in Germany and Austria. Epilepsy Res 2014; 108: 986-988