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DOI: 10.1055/s-0033-1343230
T-CPR Bayern
Flächendeckende Einführung eines Algorithmus zur TelefonreanimationT-CPR BayernA Comprehensive Implementation of an Algorithm for Dispatcher-Assisted Cardiopulmonary ResuscitationPublication History
Publication Date:
21 August 2013 (online)
Zusammenfassung
Die Häufigkeit der Herz-Lungen-Wiederbelebung beim beobachteten Herzstillstand durch Laien ist in Deutschland z. T. deutlich geringer als in anderen europäischen Staaten. Es ist davon auszugehen, dass dies einen negativen Einfluss auf das Überleben eines Herz-Kreislauf-Stillstands hat.
Ein relevanter Ansatz zur Verbesserung ist die telefonische Anleitung zur Reanimation („Telefonreanimation“, T-CPR). Deshalb wird diese auch in den aktuellen Leitlinien zur Wiederbelebung des ERC sowie GRC gefordert. Entsprechend aktueller Leitlinien und Empfehlungen, anderer Algorithmen und eigener Erfahrungen entstand im bayernweiten Konsens verschiedener Beteiligter der Algorithmus T-CPR Bayern, der allen Integrierten Leitstellen Bayerns zur Verfügung gestellt wird und auch ein einheitliches Schulungssystem für die Disponenten sowie eine entsprechende Evaluation beinhaltet. Damit ist Bayern das erste Flächen-Bundesland in Deutschland, in dem die Telefonreanimation in allen Integrierten Leitstellen flächendeckend eingeführt wird.
Abstract
The incidence of cardiopulmonary resuscitation in case of cardiac arrest observed by lay persons is in Germany considerably less than in other European countries. It can be assumed, that this fact has a negative impact on the survival rate in case of cardiac arrest. A relevant approach for improvement is the concept of telephone resuscitation (dispatcher-assisted CPR, D-CPR). Therefore this concept is also demanded in the current guidelines for resuscitation by the ERC as well as by the GRC. Analogical to current guidelines, recommendations, different algorithms and own experiences an algorithm for telephone resuscitation was developed, based on a consensus of various parties from Bavaria. That algorithm as well a standardized training system for the dispatchers and an appropriate evaluation will be provided to all emergency dispatch centers. Thereby Bavaria will be the first German territorial State in which an area-wide telephone resuscitation is available to all emergency dispatch centers.
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Literatur
- 1 Andresen D et al. Prävention des plötzlichen (rhythmusbedingten) Herztodes. Internist 1993; 34: 423-435
- 2 BayStMI. Plötzlicher Herztod. Available from: http://www.stmi.bayern.de/sicherheit/rettungswesen/themen/detail/07343/
- 3 Sasson C et al. Predictors of survival from out-of-hospital cardiac arrest: a systematic review and meta-analysis. Circ Cardiovasc Qual Outcomes 2010; 3: 63-81
- 4 Gräsner J-T, Wnent J, Gräsner I et al. Einfluss der Basisreanimationsmaßnahmen durch Laien auf das Überleben nach plötzlichem Herztod. Notfall Rettungsmed 2012; 15: 593-599
- 5 Gräsner J-T et al. Quality management in resuscitation – towards a European cardiac arrest registry (EuReCa). Resuscitation 2011; 82: 989-994
- 6 Gräsner J-T et al. Impact of bystander CPR on the outcome of patients after pre-hospital cardiac arrest. Resuscitation 2008; 77 (Suppl. 01) S45
- 7 Iwami T et al. Effectiveness of bystander-initiated cardiac-only resuscitation for patients with out-of-hospital cardiac arrest. Circulation 2007; 116: 2900-2907
- 8 Arntz HR, Mochmann H-C, Breckwoldt J. Plötzlicher Herztod. Trifft er das Opfer ohne Vorwarnung?. Notfall Rettungsmed 2013; 16: 22-26
- 9 Bohn A et al. Teaching resuscitation in schools: annual tuition by trained teachers is effective starting at age 10. A four-year prospective cohort study. Resuscitation 2012; 83: 619-625
- 10 Rücker G. Wiederbelebungsunterricht bei Schülern: Ab der siebten Klasse sinnvoll. Dtsch Ärztebl 2010; 107: A492-493
- 11 Coons SJ, Guy MC. Performing bystander CPR for sudden cardiac arrest: behavioral intentions among the general adult population in Arizona. Resuscitation 2009; 80: 334-340
- 12 Berdowski J et al. Importance of the first link: description and recognition of an out-of-hospital cardiac arrest in an emergency call. Circulation 2009; 119: 2096-2102
- 13 Bang A et al. Evaluation of dispatcher-assisted cardiopulmonary resuscitation. Eur J Emerg Med 1999; 6: 175-183
- 14 Rea TD et al. Dispatcher-assisted cardiopulmonary resuscitation and survival in cardiac arrest. Circulation 2001; 104: 2513-2516
- 15 Kuisma M et al. Emergency call processing and survival from out-of-hospital ventricular fibrillation. Resuscitation 2005; 67: 89-93
- 16 Vaillancourt C et al. Impact of dispatch-assisted CPR instructions on bystander CPR and survival rates: A before-after multi-centre study. Resuscitation, 2011. Conference: Scientific Symposium of the European Resuscitation Council, Resuscitation 2011 Valletta Malta. Conference Start: 20111014 Conference End: 20111015. Conference Publication: (var.pagings); 2011. 82. S6
- 17 Tanaka Y et al. The continuous quality improvement project for telephone-assisted instruction of cardiopulmonary resuscitation increased the incidence of bystander CPR and improved the outcomes of out-of-hospital cardiac arrests. Resuscitation 2012; 83: 1235-1241
- 18 Nishikawa K et al. Effects of dispatcher-assisted cardiopulmonary resuscitation recommended in the 2005 AHA guidelines for CPR. Circulation. Conference: American Heart Association's Scientific Sessions 2011; 124 (Suppl. 01) A175
- 19 Koster RW et al. CoSTR 2010 – Part 5: Adult basic life support: 2010 International consensus on cardiopulmonary resuscitation and emergency cardiovascular care science with treatment recommendations. Resuscitation 2010; 81 (Suppl. 01) e48-70
- 20 Koster RW et al. European Resuscitation Council Guidelines for Resuscitation 2010 Section 2. Adult basic life support and use of automated external defibrillators. Resuscitation 2010; 81: 1277-1292
- 21 Berg RA et al. AHA 2010 – Part 5: adult basic life support: 2010 American Heart Association Guidelines for Cardiopulmonary Resuscitation and Emergency Cardiovascular Care. Circulation 2010; 122 (Suppl. 03) 685-705
- 22 Koster RW et al. 2010 GRC – Teil 02 – Basismaßnahmen zur Wiederbelebung Erwachsener und Verwendung automatisierter externer Defibrillatoren. Notfall + Rettungsmedizin 2010; 13: 523-542
- 23 Bundesärztekammer. Eckpunkte der Bundesärztekammer für die Reanimation 2010. 2010. Available from: http://www.bundesaerztekammer.de/downloads/Reanimationseckpunkte_2010.pdf
- 24 Lerner EB et al. Emergency medical service dispatch cardiopulmonary resuscitation prearrival instructions to improve survival from out-of-hospital cardiac arrest: a scientific statement from the American Heart Association. Circulation 2012; 125: 648-655
- 25 Strohm M. Die neuen Guidelines 2010: Telefon-CPR. 2011. [cited 2013 18.03.2013]; Available from: http://anaesthesie.uk-koeln.de/zielgruppen/lehre-und-fortbildung/fortbildung/notfalltag/vortrag-telefon-cpr-kompatibilitaetsmodus.pdf
- 26 Plock G. Telefonreanimation – Stand der Vorbereitungen der Stadt Leipzig. 2009. [cited 2013 18.03.2013]; Available from: http://www.uni-leipzig.de/~kard/kard/veran/notfall/download/nft_12_Dr_Plock_Telefonreanimation_Stand_Leipzig.pdf
- 27 Eisenberg MS, Cummins RO, Litwin P. Dispatcher cardiopulmonary resuscitation instruction via telephone. Critical care medicine 1985; 13: 923-924
- 28 Eisenberg MS et al. Emergency CPR instruction via telephone. Am J Public Health 1985; 75: 47-50
- 29 Bahr J et al. Projekt RUFAN: Reanimation unter Fernmündlicher Anleitung. Rettungsdienst 2001; 4: 346-348
- 30 Hoffmann I. Evaluierung einer deutschsprachigen telefonischen Reanimationsanweisung. Göttingen: Medizinische Fakultät – ZARI – Abteilung Anaesthesiologie, Georg-August-Universität Göttingen; 2003
- 31 Schmid O. Validierung einer telefonischen Anleitung zur Reanimation durch Leitstellenpersonal an Ersthelfer als Beobachter eines plötzlichen Herz-Kreislauf-Stillstandes. Göttingen: Medizinische Fakultät – ZARI – Abteilung Anaesthesiologie, Georg-August-Universität; 2001
- 32 von Kaufmann FK, Kanz K-G. Die Rolle der Leitstelle im Prozess der präklinischen Versorgung. Notfall- und Rettungsmedizin 2012; 15: 289-299
- 33 Sellin SME. Der Einfluss einer standardisierten Notrufabfrage auf die Struktur des Notrufgesprächs und die Dispositionsqualität bei Fällen von Herz-Kreislauf-Stillstand. Berlin: Klinik für Anästhesiologie und perioperative Intensivmedizin der Medizinischen Fakultät Charité, Charité – Universitätsmedizin Berlin; 2011
- 34 zur Nieden K. Telefonreanimation. Notfallmedizin up2date 2012; 7: 133-146
- 35 Sanders AB et al. Importance of the duration of inadequate coronary perfusion pressure on resuscitation from cardiac arrest. J Am Coll Cardiol 1985; 6: 113-138
- 36 Bang A, Herlitz J, Holmberg S. Possibilities of implementing dispatcher-assisted cardiopulmonary resuscitation in the community. An evaluation of 99 consecutive out-of-hospital cardiac arrests. Resuscitation 2000; 44: 19-26
- 37 You JS et al. Effects of flashlight guidance on chest compression performance in cardiopulmonary resuscitation in a noisy environment. Emerg Med J 2012; Doi: DOI: 10.1136/emermed-2012-201605.
- 38 Soar J et al. GRC – Teil 09 – Unterrichtsprinzipien zur Wiederbelebung. Notfall + Rettungsmedizin 2010; 13: 723-736
- 39 Oh JH et al. Effects of audio tone guidance on performance of CPR in simulated cardiac arrest with an advanced airway. Resuscitation 2008; 79: 273-277
- 40 Park SO et al. Efficacy of metronome sound guidance via a phone speaker during dispatcher-assisted compression-only cardiopulmonary resuscitation by an untrained layperson: a randomised controlled simulation study using a manikin. Emerg Med J 2012; DOI: DOI: 10.1136/emermed-2012-201612.
- 41 Bohm K et al. Survival is similar after standard treatment and chest compression only in out-of-hospital bystander cardiopulmonary resuscitation. Circulation 2007; 116: 2908-2912
- 42 Dumas F, Rea TD, Fahrenbruch C et al. Chest Compression Alone CPR is Associated with Better Long-Term Survival Compared to Standard CPR. Circulation 2013; DOI: DOI: 10.1161/CIRCULATIONAHA.112.124115.
- 43 Jost D et al. Does bystander-initiated chest compressions-only result in better patient outcome than full cardiopulmonary resuscitation (CPR) for out-of-hospital cardiac arrest? Unexpected result from a post-hoc analysis of the DEFI 2005 Trial. Resuscitation 2011; 82: 130-131
- 44 Group S-K. Cardiopulmonary resuscitation by bystanders with chest compression only (SOS-KANTO): an observational study. Lancet 2007; 369: 920-926
- 45 Hüpfl M, Selig HF, Nagele P. Chest-compression-only versus standard cardiopulmonary resuscitation: a meta-analysis. Lancet 2010; 376: 1552-1557
- 46 Anantharaman V. Chest compression-only CPR or good quality 30:2 CPR. [Review]. Singapore Medical Journal 2011; 52: 576-581