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DOI: 10.1055/s-0030-1266149
Neurorehabilitation nach Schlaganfall – ein Positionspapier aus dem Kompetenznetzwerk Schlaganfall
Advances in Neuro-Rehabilitation for Stroke – A Statement from the German Competence Network StrokePublikationsverlauf
Publikationsdatum:
09. Mai 2011 (online)
Zusammenfassung
Die gesundheitspolitische und gesellschaftspolitische Bedeutung der Neurorehabilitation wurde in Deutschland früh erkannt, entsprechend wurden flächendeckend Neurorehabilitationsstrukturen geschaffen. Dies geschah mit der Etablierung indikationsspezifischer Rehabilitationseinrichtungen, im Weiteren zunehmend auch in Frührehabilitationseinrichtungen mit Akutkrankenhausstatus. Die mit der Frührehabilitation einerseits und der weiterführenden Rehabilitation andererseits differierenden ordnungspolitischen und leistungsrechtlichen Zuordnungen bedingen jedoch organisatorische Schnittstellenprobleme, die es gesundheitspolitisch und alltagstauglich verfahrenstechnisch zu lösen gilt. Sowohl die neurowissenschaftliche Grundlagenforschung als auch die angewandte klinische Neurorehabilitationsforschung stellen zunehmend eine solide Basis dar, auf der eine akademische Neurorehabilitation umgesetzt werden kann. Dafür ist ein aktives Wissensmanagement erforderlich, das hohe Anforderungen an die Wandlungsfähigkeit sowohl unseres Aus- und Weiterbildungssystems als auch der inhaltlichen Gestaltung der Versorgungsprozesse stellt. Beide Themenkomplexe werden beleuchtet und Lösungsansätze zur Diskussion gestellt.
Abstract
Comprehensive structures for neurorehabilitation including stroke rehabilitation were established in Germany during the past few decades. A graded system of neurorehabilitation patient categories from most severely affected patients, e. g., vegative state patients, to ambulatory patients with neurorehabilitation needs is mirrored in a health-care system with both (i) neurorehabilitation units with acute care status and (ii) neurorehabilitation facilities in primary rehabilitation centres. These two sequential health-care system segments are linked to two social security domains, i. e., (i) health insurance and (ii) pension insurance. The service interface between the two segments needs to be regulated and is commented on in this position paper. Knowledge in basic and clinical neuroscience as well as neurorehabilitation research activities has increased steadily during the past few decades. There is a growing demand for knowledge management from the bench to the bed-side. Therefore, the position paper suggests various activities that could promote the application of the best evidence in clinical practice: systematic teaching of neurorehabilitation at medical schools and schools for applied medical sciences, rotations in neurorehabilitation during residency programmes, development of evidence-based practice guidelines and neurorehabilitation newsletters with summaries of information about recently published clinical trials.
Schlüsselwörter
Rehabilitation - Schlaganfall - Ausbildung - Weiterbildung - Phase B
Keywords
rehabilitation - stroke - undergraduate education - continuing medical eductaion - health-care system
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Prof. Dr. med. Thomas Platz
BDH-Klinik Greifswald
An-Institut der Ernst-Moritz-Arndt-Universität
Karl-Liebknecht-Ring 26a
17491 Greifswald
eMail: t.platz@bdh-klinik-greifswald.de