Aktuelle Neurologie 2010; 37(4): 188-190
DOI: 10.1055/s-0030-1248463
Aktueller Fall

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Temporäre Kardiomyopathie (Takotsubo-Syndrom) – eine seltene Komplikation bei der Behandlung einer Virusenzephalitis

Transient Cardiomyopathy (Takotsubo Syndrome) – A Rare Complication in the Treatment of Viral EncephalitisD.  Steube1 , A.  Rascher1 , R.  Schamberger1 , S.  Kerber1
  • 1Abteilung Neurologisch-Neurochirurgische Frührehabilitation der Neurologischen Klinik GmbH und Klinik für Kardiologie I der Herz- und Gefäßklinik GmbH Bad Neustadt
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Publication Date:
11 May 2010 (online)

Zusammenfassung

Interaktionen mit Herzfunktionsstörungen sind im Rahmen der neurologisch-neurochirurgischen Frührehabilitation ein häufig zu beobachtendes Phänomen. Eine reversible Funktionsstörung des linken Ventrikels mit Bewegungsstörungen des Apex und der Mitte des linken Ventrikels in Verbindung mit ST-Hebungen wie bei einem STEMI ohne Koronarstenosen, im Verlauf mit T-Negativierung und QT-Verlängerung (Takotsubo-Syndrom) ist selten. Anhand eines Fallbeispiels wird die Problematik aufgezeigt und diskutiert.

Abstract

Interactions with heart dysfunctions are a common phenomenon during the early neurological and neurosurgical rehabilitation. A reversible dysfunction of the left ventrivle together with mobility dysfunctions of the apex and the middle of the left ventricle as well as their occurrence together with ST elevation like in a STEMI without coronary stenosis, during the course of diseases with T-negativity and QT-prolongation (Takotsubo syndrome) is a rather seldom clinical entity. We present a case study to further explain and discuss this issue.

Literatur

  • 1 Luft A R, Waltenberger J. Neurokardiologische Akutmedizin.  Dtsch Med Wschr. 2004;  129 151-156
  • 2 Liman T, Endres M. Troponinerhöhung und EKG-Veränderungen bei Schlaganfall und Subarachnoidalblutung.  Nervenarzt. 2008;  79 1386-1398
  • 3 Döring J S, Schröder S, Miller S. Takotsubo-Syndrom als mögliche Differenzialdiagnose des akuten Koronarsyndroms.  Fortschr Röntgenstr. 2007;  179 743-751
  • 4 Dote K, Sato H, Tateishi H. et al . Myocardial stunning due to simultaneous multivessel coronary spasms: a review of 5 cases.  J Cardiol. 1991;  21 203-214
  • 5 Akashi Y j, Nakazawa K, Sakakibara M. et al . The clinical features of takotsubo cardiomyopathy.  Q J Med. 2003;  96 563-5736
  • 6 Gianni M, Den Sali F, Grandi A M. et al . Apical ballooning syndrome or takotsubo cardiomyopathy: a systemic review.  Eur Heart J. 2006;  27 1523-1529
  • 7 Litvinov I V, Kotowycz M A, Wassmann S. Iatrogenic epinephrine-induced reverse Takotsubo cardiomyopathy: direct evidence supporting the role of catecholamines in the pathophysiology of the „brokenheart syndrom”.  Clin Res Cardiol. 2009;  98 457-462
  • 8 Fritz J, Wittstein I S, Lima J A. et al . Transient left ventricular apical ballooning: magnetic resonance imaging evalaution.  Comput Assist Tomogr. 2005;  1 34-36
  • 9 Peters K, Stein J, Schneider B. Electrocardiographic changes in patients presenting with an acute coronary syndrome: „apical ballooning” versus anterior myocardial infarction.  Dtsch Münch Wochenschr. 2008;  16 823-828
  • 10 Wachsman D E, Davidoff R. Takotsubo cardiomyopathy: a little-known cardiomyopathy makes its US debut.  Cardiology. 2004;  102 119-121
  • 11 Laissy J P, Hyatil F, Feldman L J. et al . Differentiating acute myocardial infarction from myocarditis: diagnostic value of early- and delayed-perfusion cardiac MR imaging.  Radiology. 2005;  237 75-82
  • 12 Ueyama T. Emotional stress-induced tako-tsubo cardiomyopathy: animal model and molecular mechanism.  Ann NY Acad Sci. 2004;  1018 437-444
  • 13 Finkelstein J S, Melek B H. Guilain-Barré syndrome as a cause of reversible cardiomyopathy.  Tex Heart Inst J. 2006;  33 57-59
  • 14 Kusaba T, Sasaki H, Sahurada T. et al . Takotsubo cardiomyopathy thought to be induced by MRSA meningitis and cervical epidural abscess in a maintance-hemodialysis patient: case report.  Nippon Jinzo Gakkai Shi. 2004;  46 371-376
  • 15 Sharkey S W, Windenburg D C, Lesser J R. et al . Natural history and expansive clinical profile of stress (tako-tsubo) cardiomyopathy.  J Am Coll Cardiol. 2010;  55 333-341

Prof. Dr. med. D. Steube

Abteilung Neurologisch-Neurochirurgische Frührehabilitation der Neurologischen Klinik GmbH und Klinik für Kardiologie I der Herz- und Gefäßklinik GmbH Bad Neustadt

Von-Guttenberg-Str. 10

97616 Bad Neustadt

Email: professor.steube@gmx.de