Endoskopie heute 2010; 23(1): 34-37
DOI: 10.1055/s-0030-1247271
Originalarbeit

© Georg Thieme Verlag Stuttgart ˙ New York

Concept of ESD and its Current Status in Japan

Konzept der ESD und aktueller Status in JapanN. Yahagi1
  • 1Department of Gastroenterology, Endoscopy Unit, Toranomon Hospital, Tokyo, Japan
Further Information

Publication History

Publication Date:
12 March 2010 (online)

Abstract

Endoscopic submucosal dissection (ESD) was developed in Japan for the “en-bloc” resection of early gastric cancer. Main advantages of ESD are the possibility of a histo-pathological evaluation of the entire specimen as well as a lower local ­recurrence rate compared to “piecemeal” resec­tion. The article summarizes the concept of ESD and gives the an overview of the indications accept­ed for local treatment of early GI cancers. Technical problems resulting form difficult loca­tions of the lesion are discussed as well as the technical prerequisites and the qualification of the endoscopist. The different steps of the pro­cedure are illustrated on the basis of a gastric ESD.

Zusammenfassung

Die Endoskopische Submukosa-Dissektion (ESD) wurde in Japan zur „En-bloc“-Resektion von Magenfrühkarzinomen entwickelt. Vorteil der ESD gegenüber einer „Piece-meal“-Resektion sind die Möglichkeit der kompletten histologischen Auf­arbeitung des Präparates und die geringere Lokalrezidivrate. Der Artikel gibt einen Überblick über das Konzept der ESD und die in Japan derzeit ­akzeptierten Indikationen für die endoskopische „En-bloc“-Resektion von Frühkarzinomen. Technische Schwierigkeiten bei der ESD, die sich aus unterschiedlichen Lokalisationen ergeben können, werden erläutert. Zudem wird diskutiert, welche technischen Voraussetzungen und Fer­tigkeiten des Untersuchers erforderlich sind. Der ­Ablauf einer ESD am Magen wird dargestellt.

References

  • 1 Yahagi N, Fujishiro M, Kakushima N et al. Endoscopic submucosal dissection for early gastric cancer using the tip of an electro-surgical snare (thin type).  Dig Endosc. 2004;  16 34-38
  • 2 Yahagi N, Fujishiro M, Imagawa A et al. Endoscopic submucosal dissection for the reliable en block resection of colorectal mucosal tumors.  Dig Endosc. 2004;  16 S 89-S 92
  • 3 Fujishiro M, Yahagi N, Nakamura M et al. Successful treatment outcomes of a novel endoscopic resection for gastrointestinal tumors – Endoscopic submucosal dissection using a mixture of high-molecular-weight hyaluronic acid, glycerin, and sugar.  Gastrointest Endosc. 2006;  63 243-249
  • 4 Fujishiro M, Yahagi N, Kakushima N et al. Endoscopic submucosal dissection of esophageal squamous cell neoplasms.  Clin Gastroenterol Hepatol. 2006;  4 688-694
  • 5 Yahagi N. Endoscopic submcosal dissection in the colon. In: Waye J, Rex D, Williams C, eds. In the second edition of “Colonoscopy: Principles and Practices”. Chapter 44. Oxford: Wiley-Blackwell; 2009: 603–612
  • 6 Yahagi N. Features of therapeutic devices for gastric endoscopic submucosal dissection and basic techniques. In: Niwa H, Tajiri H, Naka­jima K, Yasuda K, eds. New challenges in gastrointestinal endoscopy. ­Japan: Springer; 2008: 224–233
  • 7 Fujishiro M, Yahagi N, Kashimura K et al. Comparison of various sub­mucosal injection solutions for maintaining mucosal elevation during endoscopic mucosal resection.  Endoscopy. 2004;  36 579-583
  • 8 Fujishiro M, Yahagi N, Nakamura M et al. Tissue damage of different submucosal injection solutions for endoscopic mucosal resection.  Gastrointest Endosc. 2005;  62 933-942

N. YahagiM.D., Ph.D. 

Dept. of Gastroenterology, Endoscopy Unit, Toranomon Hospital

2-2-2 Toranomon, Minato-ku

Tokyo

Japan

Email: yahagi-tky@umin.ac.jp