Subscribe to RSS
DOI: 10.1055/s-0029-1220373
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York
Lebensmittelverzehr sowie Energieaufnahme, Essensmenge und Energiedichte bei Haupt- und Zwischenmahlzeiten Übergewichtiger und Adipöser
Food Items, Energy Intake, Food Quantity and Energy Density During Main Meals and Snacks of Overweight and Obese SubjectsPublication History
Publication Date:
03 July 2009 (online)
Zusammenfassung
Fragestellung Das Essverhalten übergewichtiger und adipöser Patienten in Deutschland ist, hinsichtlich des Lebensmittelverzehrs bei Haupt- und Zwischenmahlzeiten, nicht untersucht. Methodik Ausgewertet wurden 2800 Ernährungsprotokolle von 280 übergewichtigen und adipösen Patienten vor Beginn einer Adipositastherapie. Ergebnisse Die größte Nahrungsmenge und höchste Energieaufnahme lag beim Mittag- und Abendessen vor. Beim Frühstück waren Verzehrsmenge und Energieaufnahme deutlich niedriger, während die Energiedichte im Vergleich zu den beiden anderen Hauptmahlzeiten signifikant höher war. Die 3 Zwischenmahlzeiten hatten eine hohe Energiedichte zwischen 1,7 und 2,9 kcal / g. Lebensmittel mit hoher Energiedichte (≥ 2,5 kcal / g) sind für den größten Teil der Energieaufnahme beim Frühstück, Abendessen sowie der Zwischenmahlzeit am Nachmittag und der Spätmahlzeit verantwortlich. Die Lebensmittelgruppen, die bei den einzelnen Mahlzeiten den jeweils höchsten Anteil an der Energieaufnahme haben, sind beim Frühstück Brot, in Verbindung mit Streichfett, herzhaftem und süßem Brotbelag sowie Kuchen. Beim Mittag- und Abendessen sind es einerseits Kohlenhydratbeilagen und Fleisch als Teil warmer Hauptmahlzeiten und andererseits Brot, Käse und Wurstwaren. Bei den Zwischenmahlzeiten haben Süßigkeiten, Kuchen, Obst und Brot die größte Bedeutung bei der Energieaufnahme. Schlussfolgerung Insgesamt geben diese Daten Einblick in das Essverhalten übergewichtiger und adipöser Patienten bei den einzelnen Mahlzeiten im Tagesverlauf. Änderungen der Essgewohnheiten sollten die individuellen Vorlieben und geschmacklichen Erwartungen bei den jeweiligen Mahlzeiten ausreichend berücksichtigen.
Abstract
Background Eating habits of overweight and obese patients in Germany with regard to food intake during main meals and snacks are largely unknown. Methods 2.800 dietary records of 280 overweight and obese patients were analyzed prior to the start of obesity treatment. Results The greatest intake of food quantity and energy was observed during lunch and dinner. During breakfast food quantity and energy intake were significantly lower while energy density (ED) was higher compared to the other 2 main meals. The 3 snack meals had a high ED between 1.7–2.9 kcal / g. Food items with high ED (≥ 2.5 kcal / g) were responsible for the greatest part of energy intake during breakfast, dinner and the snacks in the afternoon and evening, respectively. The food groups contributing most to energy intake during the respective meals were during breakfast bread in combination with butter, sausages, marmelade and honey and cake. During lunch and dinner meat and carbohydrate accompaniments or bread together with cheese and sausages were the major energy sources. During snacks chocolate, nuts, cake, fruit and bread had the greatest relevance for energy intake. Conclusion These data provide insight into the eating habits of overweight and obese subjects during the different daily meals. Changes of eating habits should consider individual preferences in relation to the respective meals.
Schlüsselwörter
Verzehrshäufigkeit - Frühstück - Mittagessen - Abendessen
Keywords
frequency of food consumption - breakfast - lunch - dinner
Literatur
- 1 Calle E E, Rodriquez C, Walker-Thurmond K. et al . Overweight, obesity and mortality from cancer in a prospectively studied cohort of U.S. adults. N Engl J Med. 2003; 348 1625-1638
- 2 Hubert H B, Feinleib M, McNamara P M. et al . Obesity as an independent risk factor for cardiovascular disease: a 26-year follow-up of participants in the Framingham Heart Study. Circulation. 1983; 67 968-977
- 3 Jousilahti P, Tuomilehto J, Vartiainen E. et al . Body weight, cardiovascular risk factors, and coronary mortality. 15-year follow-up of middle-aged men and women in eastern Finland. Circulation. 1996; 93 1372-1379
- 4 Abbott R D, Behrens G R, Sharp D S. et al . Body mass index and thromboembolic stroke in nonsmoking men in older middle age. The Honolulu Heart Program. Stroke. 1994; 25 2370-2376
- 5 Calle E E, Thun M J, Petrelli J M. et al . Body-mass index and mortality in a prospective cohort of U.S. adults. N Engl J Med. 1999; 341 1097-1105
- 6 Adams K F, Schatzkin A, Harris T B. et al . Overweight, obesity, and mortality in a large prospective cohort of persons 50 to 71 years old. N Engl J Med. 2006; 355 763-778
-
7 Heseker H.
Was kostet die Adipositas in Deutschland? . In: Schusdziarra V, Hrsg Adipositas; moderne Konzepte für ein Langzeitproblem. Bremen; Uni-Med-Verlag 2003: p. 40-46 -
8 Schusdziarra V, Erdmann J, Schick R R.
Die Rolle des Endocannabinoid-Systems bei der Regulation der Nahrungsaufnahme. In: Schusdziarra V, Hrsg Das Endocannabinoid-System – Physiologie und klinische Bedeutung. Bremen; Uni-Med Verlag 2006: p. 46-62 - 9 Anderson J W, Konz E C, Frederich R C. et al . Long-term weight-loss maintenance: a meta-analysis of US studies. Am J Clin Nutr. 2001; 74 579-584
- 10 Douketis J D, Macie C, Thabane L. et al . Systematic review of long-term weight loss studies in obese adults: clinical significance and applicability to clinical practice. Int J Obes (Lond). 2005; 29 1153-1167
- 11 Dansinger M L, Tatsioni A, Wong J B. et al . Meta-analysis: the effect of dietary counseling for weight loss. Ann Intern Med. 2007; 147 41-50
- 12 Astrup A, Grunwald G K, Melanson E L. et al . The role of low-fat diets in body weight control: a meta-analysis of ad libitum dietary intervention studies. Int J Obes Relat Metab Disord. 2000; 24 1545-1552
- 13 Nordmann A J, Nordmann A, Briel M. et al . Effects of low-carbohydrate vs low-fat diets on weight loss and cardiovascular risk factors: a meta-analysis of randomized controlled trials. Arch Intern Med. 2006; 166 285-293
- 14 Baba N H, Sawaya S, Torbay N. et al . High protein vs high carbohydrate hypoenergetic diet for the treatment of obese hyperinsulinemic subjects. Int J Obes Relat Metab Disord. 1999; 23 1202-1206
- 15 Skov A R, Toubro S, Ronn B. et al . Randomized trial on protein vs carbohydrate in ad libitum fat reduced diet for the treatment of obesity. Int J Obes Relat Metab Disord. 1999; 23 528-536
- 16 Due A, Toubro S, Skov A R. et al . Effect of normal-fat diets, either medium or high in protein, on body weight in overweight subjects: a randomised 1-year trial. Int J Obes Relat Metab Disord. 2004; 28 1283-1290
- 17 Dansinger M L, Gleason J A, Griffith J L. et al . Comparison of the Atkins, Ornish, Weight Watchers, and Zone diets for weight loss and heart disease risk reduction: a randomized trial. JAMA. 2005; 293 43-53
- 18 Gardner C D, Kiazand A, Alhassan S. et al . Comparison of the Atkins, Zone, Ornish, and LEARN diets for change in weight and related risk factors among overweight premenopausal women: the A TO Z Weight Loss Study: a randomized trial. JAMA. 2007; 297 969-977
- 19 Shai I, Schwarzfuchs D, Henkin Y. et al . Weight loss with a low-carbohydrate, Mediterranean, or low-fat diet. N Engl J Med. 2008; 359 (3) 229-241
- 20 Kral T V, Rolls B J. Energy density and portion size: their independent and combined effects on energy intake. Physiol Behav. 2004; 82 131-138
- 21 Bell E A, Rolls B J. Energy density of foods affects energy intake across multiple levels of fat content in lean and obese women. Am J Clin Nutr. 2001; 73 1010-1018
- 22 Stubbs R J, Johnstone A M, Harbron C G. et al . Covert manipulation of energy density of high carbohydrate diets in „pseudo free-living” humans. Int J Obes Relat Metab Disord. 1998; 22 885-892
- 23 Stubbs R J, Ritz P, Coward W A. et al . Covert manipulation of the ratio of dietary fat to carbohydrate and energy density: effect on food intake and energy balance in free-living men eating ad libitum. Am J Clin Nutr. 1995; 62 330-337
-
24 Schick R R, Schusdziarra V.
Regulation of food intake. In: Ditschuneit HH, Gries FA, Hauner H, Schusdziarra V, Wechsler JG, eds Obesity in Europe 93. London; J. Libbey 1994: 335-348 - 25 Erdmann J, Leibl M, Wagenpfeil S. et al . Ghrelin response to protein and carbohydrate meals in relation to food intake and glycerol levels in obese subjects. Reg Pep. 2006; 135 23-29
- 26 Poppitt S D, Prentice A M. Energy density and its role in the control of food intake: evidence from metabolic and community studies. Appetite. 1996; 26 153-174
- 27 Kant A K, Graubard B I. Energy density of diets reported by American adults: association with food group intake, nutrient intake, and body weight. Int J Obes (Lond). 2005; 29 950-956
- 28 Ledikwe J H, Blanck H M, Kettel K L. et al . Dietary energy density is associated with energy intake and weight status in US adults. Am J Clin Nutr. 2006; 83 1362-1368
- 29 Rolls B J, Roe L S, Beach A M. et al . Provision of foods differing in energy density affects long-term weight loss. Obes Res. 2005; 13 1052-1060
- 30 Ledikwe J H, Rolls B J, Smiciklas-Wright H. et al . Reductions in dietary energy density are associated with weight loss in overweight and obese participants in the PREMIER trial. Am J Clin Nutr. 2007; 85 1212-1221
- 31 Ello-Martin J A, Roe L S, Ledikwe J H. et al . Dietary energy density in the treatment of obesity: a year-long trial comparing 2 weight-loss diets. Am J Clin Nutr. 2007; 85 1465-1477
-
32 Schusdziarra V, Erdmann J, Schick R R.
Neuroendocrine feeding regulation in the perspective of modern food supply – lessons for obesity treatment. In: Parsons WV, Taylor CM, eds New Research on Morbid Obesity. Hauppange, NY; Nova Science Pub 2008: 45-89 - 33 Schusdziarra V, Sassen M, Hausmann M. et al . Lebensmittelverzehr Übergewichtiger und Adipöser. Aktuel Ernahrungsmed. 2009; 34 19-32
- 34 Schusdziarra V, Hausmann M. Satt essen und abnehmen – individuelle Ernährungsumstellung ohne Diät (2. Auflage). Neu-Isenburg; MMI Verlag 2008
- 35 Himmerich S, Gedrich K, Karg G. Bayerische Verzehrsstudie BVS (II) – Abschlussbericht. München; Bayerisches Staatsministerium für Umwelt, Gesundheit und Verbraucherschutz 2007
- 36 Bundesforschungsinstitut für Ernährung und Lebensmittel .Nationale Verzehrsstudie II – Ergebnisbericht, Teil 2. Max Rubner-Institut 2008
Prof. Dr. V. Schusdziarra
Else Kröner Fresenius Zentrum für Ernährungsmedizin, Klinikum rechts der Isar, TU München
Ismaninger Straße 22
81675 München