Pharmacopsychiatry 1977; 10(3): 152-162
DOI: 10.1055/s-0028-1094534
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© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

“Kontrolle von Störfaktoren”: Zur Kontrolle untersucherabhängiger Störfaktoren bei der klinischen Prüfung

Rater-Specific Interference Factors in Clinical TrialsH. Busch
  • Psychiatrische Klinik der Freien Universität Berlin (Direktor: Prof. med. H. Helmchen)
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Publikationsverlauf

Publikationsdatum:
20. Januar 2009 (online)

Zusammenfassung

Die Darstellung eines Medikamentenprofils durch Veränderungen auf der psychopathologischen Symptomebene ist an den komplizierten Prozeß der psychiatrischen Urteilsbildung gebunden. Die Störanfälligkeit dieses Vorganges durch den Untersucher selbst ist vielfältig belegt. Das exakte Ausmaß der Einflußnahme dieser Störfaktoren auf die einzelnen Stadien des Beurteilungsprozesses läßt sich für den konkreten Fall jedoch nicht immer befriedigend beschreiben. Deshalb erscheint es sinnvoll, zur Kontrolle untersucherabhängiger Störfaktoren bestimmte Untersucherfunktionen als Ansatzpunkt herauszustellen (Interview, Erfassung der psychopathologischen Einzelmerkmale und Bewertung des psychopathologischen Syndroms). Kontrollierende Maßnahmen zielen darauf ab, diese drei Untersucherfunktionen durch Standardisierung von subjektiven Untersuchertendenzen unabhängiger zu machen. Für das Interview sollten einmal die Ergebnisse sozialpsychologischer Forschungen nutzbar gemacht, aber zum anderen auch in die Entwicklung teilstrukturierter Gesprächsanleitungen eingebracht werden. Die Störanfälligkeit der psychopathologischen Symptomerfassung kann durch den Gebrauch eines guten Glossars deutlich vermindert werden. Schließlich können Kriterienkataloge die diagnostische Auswahl der Probandenpopulation vergleichbarer machen. Neben der bewährten Methode der Doppel-Blind-Anordnung einer Prüfung sind entscheidende Vorteile von der Anwendung audio-visueller Verfahren zu erwarten. Dies gilt sowohl für ein in Anlehnung an verbindliche Regeln durchgeführtes Training für die Prüfärzte als auch für bestimmte, bessere Auswertungsstrategien.

Summary

By means of the clinical trial the psychiatrist tries to verify the effect of a new medication by proving changes on the psychopathological symptome level. This proof, however, depends on the complicated process of the psychiatrist's judgement-forming. The susceptibility to disturbance factors upon the different parts of the judgement process cannot be sized up easily enough for the time being. At this, perception problems as well as judgement problems have an effect. The relationships between rater and examined person, between rater and given information material as well as between rater and the corresponding duty turned out to be especially important for the process of judgement. In order to obtain practical progress with the present knowledge of the control of raterspecific variables, certain rater functions are determined as starting points. These are the interview, the scheduled psychopathological individual characteristics and the evaluation of the psychopathological syndrome. Controlling measures will be effective when these three rater functions can be made more independent from subjective rater tendencies by standardisation. It is stated that the results of social-psychological interview research will be made more useful for the psychiatric interview guidance. Furthermore, they must be brought up in the development of partly structured interview guidance. Up to now, experiences with partly structured interviews speak for the possibility of taking into account special conditions of the communication situation between patient and physician. The susceptibility to disturbance of the psychopathological symptome scheduling can be clearly reduced by the use of a good glossary. In addition to a distinct limitation of each characteristic dimension for a psychopathological single characteristic, more defined criteria must be worked out in order to quantify an item. Besides, the development of simple and valid rating-scales for the nursing staff is suggested, as one can here rather work with operationalized definitions than by using the complex terms of descriptive psychopathology. The use of binding criteria-catalogues is emphasized concerning the selection of the volunteers. On the other hand, however, more defined, e.g. biochemical or psychophysiological parameters should be considered – if possible – in the future. Finally, the advantages of using audio-visual methods is stated. This is valid as well for a training of the raters according to binding rules as well as for defined, better evaluation strategies (e.g. time-blind-analysis of TV-stored interviews).

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