Pharmacopsychiatry 1976; 9(4): 193-202
DOI: 10.1055/s-0028-1094493
Originalarbeiten

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Effects of Short- and Long-Term Administration of Tricyclic Antidepressants and Lithium on Norepinephrine Turnover in Brain*

J. J. Schildkraut, M. Roffman, P. J. Orsulak, A. F. Schatzberg, M. A. Kling, Th. G. Reigle
  • Neuropsychopharmacology Laboratory. Massachusetts Mental Health Center. Department of Psychiatry. Harvard Medical School Boston, Massachusetts
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Publication Date:
20 January 2009 (online)

Summary

The findings summarized in this paper show that norepinephrine turnover in brain is decreased after acute administration of imipramine or desmethylimipramine but tends to increase during chronic administration of these tricyclic antidepressants. Similarly, it appears that there also may be important differences between the effects of acute and chronic administration of lithium salts on norepinephrine turnover in the central nervous system. Such changes in norepinephrine turnover that develop gradually over the course of long-term drug administration may help to explain the need for chronic administration of tricyclic antidepressants or lithium salts in the treatment of patients with affective disorders.

* Paper read at the WPA meeting on “Long-term pharmacological treatment in psychiatry”, 26th–28th November, 1975, Acapulco, Mexico.

Zusammenfassung

Die im nachfolgenden Artikel zusammengefaßten Ergebnisse zeigen, daß der Noradrenalin-Umsatz im Gehirn nach akuter Gabe von Imipramin oder Desimipramin abnimmt, dagegen nach chronischer Gabe dieser trizyklischen Antidepressiva einen leichten Anstieg zeigt Es scheint, daß auch entscheidende Unterschiede zwischen der Wirkung einer akuten und chronischen Gabe von Lithium-Salzen auf den zentralen Noradrenalin-Umsatz bestehen. Änderungen des Noradrenalin-Umsatzes, die sich allmählich während einer Langzeit-Behandlung entwickeln, könnten die Notwendigkeit der chronischen Applikation trizyklischer Antidepressiva oder von Lithium-Salzen bei der Behandlung von Patienten mit affektiven Störungen erklären.