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DOI: 10.1055/a-1844-9568
Autoimmundiagnostik in der Nephrologie und Rheumatologie
Autoimmune diagnostics in nephrology and rheumatologyDie Autoimmundiagnostik spielt in der Nephrologie und Rheumatologie eine zentrale Rolle bei der Erkennung verschiedener Erkrankungen, die unbehandelt oder spät erkannt mit hoher Morbidität und Letalität verbunden sind. Bei diesen Autoimmunerkrankungen sind eine frühzeitige Diagnostik und Behandlung von zentraler Bedeutung für den gesamten weiteren Krankheitsverlauf. Eine rationale Antikörperdiagnostik ist fester Bestandteil der Diagnostik und Verlaufsbeurteilung.
Abstract
Autoimmune diagnostics plays a central role in the detection of various acute and/or chronic diseases in both nephrology and rheumatology, which are associated with high morbidity and mortality if left untreated or not detected in time. Patients are threatened with significant limitations in everyday skills and quality of life due to loss of kidney function and dialysis, immobilizing and destructive joint processes or also significant damage of organ systems. In all of these autoimmune diseases, early diagnosis and treatment is of central importance for the further course and prognosis of disease.
Antibodies play an essential role in the pathogenesis of autoimmune diseases. Antibodies are either directed against organ or tissue-specific antigens, such as in primary membranous glomerulonephritis or Goodpasture's syndrome, or they lead to a systemic disease such as systemic lupus erythematosus (SLE) or rheumatoid arthritis.
Knowledge of the sensitivity and specificity of antibodies is crucial for the interpretation of antibody diagnostics results. Antibody detection can precede the clinical onset of the disease, and antibody titers often reflect disease activity. However, there are also false positive results. Detection of antibodies in the absence of disease symptoms often leads to uncertainty and unnecessary further diagnostics. Therefore, an unfounded “antibody screening” is not recommended.
A rational antibody diagnostics is an integral part of the diagnostics and during treatment of nephrological and rheumatological diseases like glomerulonephrititis, pulmorenal syndrome, SLE and other collagenosis, thrombotic microangiopathy (HUS/TTP) and rheumatoid arthritis.
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Eine rationale Antikörperdiagnostik ist fester Bestandteil der Diagnostik und Verlaufsbeurteilung nephrologischer und rheumatologischer Erkrankungen.
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Die Entdeckung des Phospholipase-A2-Rezeptor-Antikörpers hat Diagnostik und Therapie der membranösen Glomerulonephritis entscheidend beeinflusst.
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Bei rapid progressiver Glomerulonephritis und/oder pulmonaler Vaskulitis sollten stets ANCA (durch Bestimmung der Zielantigene MPO und PR3 mittels ELISA), GBM-Ak und ANA bestimmt werden.
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ANA sind die wichtigsten, aber leider nicht sehr spezifischen Autoantikörper bei Kollagenosen: Für die Differenzialdiagnostik ist eine Bestimmung der ANA-Subtypen/Zielantigene notwendig.
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Bei Auftreten einer thrombotischen Mikroangiopathie spielt die Antikörperdiagnostik zur differenzialdiagnostischen Unterscheidung von TTP oder HUS eine wichtige Rolle.
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Bei rheumatoider Arthritis sollten stets RF und die spezifischeren CCP-Antikörper bestimmt werden.
Schlüsselwörter
Autoimmunerkrankungen - Autoantikörper - rheumatische Erkrankungen - autoimmune Nierenerkrankungen - Glomerulonephritis - Vaskulitis - KollagenoseKeywords
autoimmun disease - autoantibodies - rheumatoid disease - autoimmune renal disease - glomerulonephritis - vasculitis - collagenosisPublication History
Article published online:
27 February 2023
© 2023. Thieme. All rights reserved.
Georg Thieme Verlag KG
Rüdigerstraße 14, 70469 Stuttgart, Germany
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