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DOI: 10.1055/a-1480-8861
Determinants of colorectal cancer screening in Germany: a claims data analysis
Determinanten der Inanspruchnahme von Früherkennungsmaßnahmen beim kolorektalen Karzinom in Deutschland – eine RoutinedatenanalyseAbstract
With an incidence of 58,000 cases per year, colorectal cancer (CRC) is the third most common type of cancer in Germany. Although guaiac-based fecal occult blood tests (gFOBT) and colonoscopy are accepted strategies for CRC screening offered for individuals aged 50 or 55 onwards, utilization rates remain low.
This study examines various determinants for participation in CRC screening using claims data provided by the AOK Niedersachsen and covering the years 2014 to 2016. Using multivariate logistic regression models, we analyzed sociodemographic factors (sex, age, nationality, type of employment) associated with screening behavior, including individuals who underwent colonoscopy or gFOBT. The effect of school education and professional qualification was estimated using subgroups of employees with social insurance.
The analysis consisted of 620,977 insured individuals in the study population for screening colonoscopy, while the gFOBT study population contained 845,191 individuals. With increasing age, individuals were less likely to participate in CRC screening. Participation rates for screening were higher for women than men in younger age groups. However, men in higher age groups showed increased participation rates in gFOBT screening. When compared with German citizens, Turkish citizens use the colonoscopy less often and the gFOBT more often. In contrast to employees with social insurance, unemployed individuals accept the prevention services less frequently, whereas pensioners and voluntarily insured individuals exhibit increased participation rates. In terms of education and professional qualification, we estimated a significantly lower participation rate exclusively for the least educated individuals. The results help to better understand patterns of utilization and can contribute to the development of information programs for specific groups.
Zusammenfassung
Das Kolorektale Karzinom stellt mit einer Inzidenz von ca. 58.000 Fällen pro Jahr die dritthäufigste Krebserkrankung in Deutschland dar. Obwohl GKV-Versicherten mit dem Stuhlbluttest (gFOBT) und der Koloskopie ab dem 50. bzw. 55. Lebensjahr effektive Präventionsmaßnahmen zur Verfügung stehen, sind die Inanspruchnahmeraten seit Jahren gering.
Anhand von Routinedaten der AOK Niedersachsen wurde für den Zeitraum 2014 bis 2016 untersucht, welche Faktoren die Inanspruchnahme von Darmkrebspräventionsleistungen determinieren. Dafür wurde der Einfluss soziodemographischer Variablen (Alter, Geschlecht, Staatsangehörigkeit, Versichertenart) mithilfe multivariater, logistischer Regressionsmodelle geschätzt. Der Einfluss der Schul- und Berufsausbildung wurde mithilfe von Subgruppen sozialversicherungspflichtig Beschäftigter abgebildet.
Die Studienpopulationen der Koloskopie und des gFOBT umfassen 620.977 bzw. 845.191 Versicherte. Mit steigendem Alter sinken bei Männern und Frauen die Teilnahmeraten von Darmkrebspräventionsleistungen. Frauen weisen dabei im Geschlechtervergleich in den jüngeren Altersgruppen höhere Inanspruchnahmeraten auf. Beim gFOBT hingegen zeigen Männer eine mit dem Alter steigende Inanspruchnahmerate. Türkische Staatsangehörige zeigen im Vergleich zu Bundesbürgern eine geringere Inanspruchnahmerate der Koloskopie, allerdings eine höhere für den gFOBT. Im Vergleich zu sozialversicherungspflichtig Beschäftigten nehmen Arbeitslose die Präventionsangebote seltener, freiwillig Versicherte und Rentenbezieher häufiger in Anspruch. In Bezug auf die Schul- und Berufsausbildung zeigen sich nur bei sehr gering Gebildeten signifikant geringere Teilnahmeraten. Die Ergebnisse können dazu beitragen relevante Personengruppen gezielter auf die Darmkrebsprävention anzusprechen.
Schlüsselwörter
Routinedaten - beeinflussende Faktoren - Prävention - Inanspruchnahme - kolorektales KarzinomPublication History
Received: 23 December 2020
Accepted after revision: 11 April 2021
Article published online:
25 June 2021
© 2021. Thieme. All rights reserved.
Georg Thieme Verlag KG
Rüdigerstraße 14, 70469 Stuttgart, Germany
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