Die Wirbelsäule 2021; 05(02): 121-135
DOI: 10.1055/a-0968-7134
CME-Fortbildung

Der thorakale Bandscheibenvorfall

Thoracic disc herniation
Stephan Dützmann
,
Roli Rose
,
Daniel Rosenthal

Zusammenfassung

Die Symptomatik des thorakalen Bandscheibenvorfalls ist außerordentlich variabel und bereitet nicht selten differenzialdiagnostische Schwierigkeiten. An diese Ursache für die Beschwerden überhaupt zu denken, ist der der wichtigste diagnostische Schritt. Das MRT erbringt dann die endgültige Diagnose. Bei primär radikulären Beschwerden oder leichten Dorsalgien ohne neurologische Ausfälle ist zunächst eine konservative Therapie zu empfehlen.

Ein operatives Vorgehen ist nur beim symptomatischen Patienten indiziert. Die operative Massnahme sollte die ventral lokalisierte Pathologie sicher erreichen und möglichst visualisieren können.

Die Symptomatik des thorakalen Bandscheibenvorfalls ist außerordentlich variabel und bereitet nicht selten differenzialdiagnostische Schwierigkeiten. An diese Ursache für die Beschwerden überhaupt zu denken, ist der der wichtigste diagnostische Schritt. Bei primär radikulären Beschwerden oder leichten Dorsalgien ohne neurologische Ausfälle ist zunächst eine konservative Therapie zu empfehlen. Ein operatives Vorgehen ist nur beim symptomatischen Patienten indiziert.

Abstract

The symptoms of the thoracic disc herniations are extremely variable and often pose difficulties in differential diagnosis. Keeping this specific differential diagnosis in mind in various symptoms complexes is the most important diagnostic step. MRI will diagnose the pathology. In cases with primarily radicular symptoms or slight back pain in the absence of neurological deficits conservative therapy is initially recommended.

A surgical approach is only indicated in symptomatic patients. The surgical approach should safely reach the ventrally localized pathology and visualize it.

Kernaussagen

  • Der thorakale Bandscheibenvorfall ist nicht selten. Man schätzt die Inzidenz auf etwa 10–15%

  • Die Diagnose des thorakalen Bandscheibenvorfalls ist schwierig, da er unter Umständen mit atypischen Beschwerden symptomatisch wird. Darüber hinaus dauert es sehr lang bis zur korrekten Diagnosestellung.

  • Bei primär radikulären Beschwerden oder leichten Dorsalgien ohne neurologische Ausfälle ist zunächst eine konservative Therapie zu empfehlen.

  • Ein operatives Vorgehen ist nur bei symptomatischen Patienten indiziert.

  • Operativ sollte der thorakale Bandscheibenvorfall von ventral entlastet werden; therapeutische Optionen sind die Diskektomie bzw. die Sequesterektomie.

  • Die Prognose ist nach adäquater Dekompression gut.



Publication History

Article published online:
29 April 2021

© 2021. Thieme. All rights reserved.

Georg Thieme Verlag KG
Rüdigerstraße 14, 70469 Stuttgart, Germany

 
  • Literatur

  • 1 Yoshihara H, Yoneoka D. Re: “comparison of in-hospital morbidity and mortality rates between anterior and nonanterior approach procedures for thoracic disc herniation” by Yoshihara et al. Spine (Phila Pa 1976) 2015; 40: E1001
  • 2 Awwad EE, Martin DS, Smith KR. Asymptomatic versus symptomatic herniated thoracic discs: their frequency and characteristics as detected by computed tomography after myelography. Neurosurgery 1991; 28: 180-186
  • 3 Baranto A, Borjesson M, Danielsson B. Acute chest pain in a top soccer player due to thoracic disc herniation. Spine (Phila Pa 1976) 2009; 34: E359-362
  • 4 Rytand DA. Sutton’s or Dock's law?. N Engl J Med 1980; 302: 972
  • 5 Hott JS, Feiz-Erfan I, Kenny K. Surgical management of giant herniated thoracic discs: analysis of 20 cases. J Neurosurg Spine 2005; 3: 191-197
  • Benzel EC. Degenerative and Inflammatory Diseases of the Spine. Benzel EC. Biomechanics of Spine Stabilization. USA: Thieme; 2001
  • 7 Hegewald A. Bandscheibenregeneration – Konzepte und Ergebnisse. Die Wirbelsäule 2019; 03: 118-129
  • 8 Kato K, Yabuki S, Otani K. Unusual chest wall pain caused by thoracic disc herniation in a professional baseball pitcher. Fukushima J Med Sci 2016; 62: 64-67
  • 9 Wood KB, Garvey TA, Gundry C. Magnetic resonance imaging of the thoracic spine. Evaluation of asymptomatic individuals. J Bone Joint Surg Am 1995; 77: 1631-1638
  • 10 Arseni C, Nash F. Thoracic intervertebral disc protrusion: a clinical study. J Neurosurg 1960; 17: 418-430
  • 11 Fessler R, Sturgill M. Complications of surgery for thoracic disc disease. Surg Neurol 1998; 49: 609-618
  • 12 Quint U, Bordon G, Preissl I. Thoracoscopic treatment for single level symptomatic thoracic disc herniation: a prospective followed cohort study in a group of 167 consecutive cases. Eur Spine J 2012; 21: 637-645
  • 13 Reynolds JM, Belvadi YS, Kane AG. Thoracic disc herniation leads to anterior spinal artery syndrome demonstrated by diffusion-weighted magnetic resonance imaging (DWI): a case report and literature review. Spine J 2014; 14: e17-22
  • 14 Quint U, Bordon G, Preissl I. Thoracoscopic treatment for single level symptomatic thoracic disc herniation: a prospective followed cohort study in a group of 167 consecutive cases. Eur Spine J 2012; 21: 637-645
  • 15 Doppman JL. Angiographic changes following acute spinal cord compression: an experimental study in monkeys. Br J Radiol 1976; 49: 398-406
  • 16 Coppes MH, Bakker NA, Metzemaekers JDM. Posterior transdural discectomy: a new approach for the removal of a central thoracic disc herniation. European spine journal 2012; 21: 623-628
  • 17 Borm W, Bazner U, Konig RW. Surgical treatment of thoracic disc herniations via tailored posterior approaches. Eur Spine J 2011; 20: 1684-1690
  • 18 Nakhla J, Bhashyam N, De la Garza Ramos R. Minimally invasive transpedicular approach for the treatment of central calcified thoracic disc disease: a technical note. Eur Spine J 2018; 27: 1575-1585
  • 19 Negwer C, Butenschoen VM. Posterior transdural resection of giant calcified thoracic disc herniation in a case series of 12 patient. Neurosurg Rev 2020; 43
  • 20 Ding WY, Guo Z, Zhang YZ. Posterolateral transforaminal interbody fusion for thoracic disc herniation: a retrospective study of 38 cases. Orthop Surg 2009; 1: 280-284
  • 21 Yi S, Kim SH, Shin HC. Outcome of surgery for a symptomatic herniated thoracic disc in relation to preoperative characteristics of the disc. Acta Neurochir (Wien) 2007; 149: 1139-1145
  • 22 Nishimura Y, Thani NB, Tochigi S. Thoracic discectomy by posterior pedicle-sparing, transfacet approach with real-time intraoperative ultrasonography: Clinical article. J Neurosurg Spine 2014; 21: 568-576
  • 23 Brauge D, Madkouri R, Reina V. Is There a Place for the Posterior Approach in Cases of Acute Myelopathy on Thoracic Disc Hernia?. World Neurosurg 2017; 107: 744-749
  • 24 Cornips EM, Janssen ML, Beuls EA. Thoracic disc herniation and acute myelopathy: clinical presentation, neuroimaging findings, surgical considerations, and outcome. J Neurosurg Spine 2011; 14: 520-528
  • 25 Bilsky MH. Transpedicular approach for thoracic disc herniations. Neurosurg Focus 2000; 9: e3
  • 26 Arts MP, Bartels RH. Anterior or posterior approach of thoracic disc herniation? A comparative cohort of mini-transthoracic versus transpedicular discectomies. Spine J 2014; 14: 1654-1662
  • 27 Cornips E, Habets J, van Kranen-Mastenbroek V. Anterior transthoracic surgery with motor evoked potential monitoring for high-risk thoracic disc herniations: technique and results. World Neurosurg 2017; 105: 441-455
  • 28 Moran C, Ali Z, McEvoy L. Mini-open retropleural transthoracic approach for the treatment of giant thoracic disc herniation. Spine (Phila Pa 1976) 2012; 37: E1079-1084
  • 29 Uribe JS, Smith WD, Pimenta L. Minimally invasive lateral approach for symptomatic thoracic disc herniation: initial multicenter clinical experience. J Neurosurg Spine 2012; 16: 264-279
  • 30 Roelz R, Scholz C, Klingler JH. Giant central thoracic disc herniations: surgical outcome in 17 consecutive patients treated by mini-thoracotomy. Eur Spine J 2016; 25: 1443-1451
  • 31 Deviren V, Kuelling FA, Poulter G. Minimal invasive anterolateral transthoracic transpleural approach: a novel technique for thoracic disc herniation. A review of the literature, description of a new surgical technique and experience with first 12 consecutive patients. J Spinal Disord Tech 2011; 24: E40-48
  • 32 Kasliwal MK, Deutsch H. Minimally invasive retropleural approach for central thoracic disc herniation. Minim Invasive Neurosurg 2011; 54: 167-171
  • 33 Wait SD, Fox DJ, Kenny KJ. Thoracoscopic resection of symptomatic herniated thoracic discs: clinical results in 121 patients. Spine (Phila Pa 1976) 2012; 37: 35-40
  • 34 Dajczman E, Gordon A, Kreisman H. Long-term postthoracotomy pain. Chest 1991; 99: 270-274
  • 35 Faciszewski T, Winter RB, Lonstein JE. The surgical and medical perioperative complications of anterior spinal fusion surgery in the thoracic and lumbar spine in adults. A review of 1223 procedures. Spine (Phila Pa 1976) 1995; 20: 1592-1599
  • 36 Ferson PF, Landreneau RJ, Dowling RD. Comparison of open versus thoracoscopic lung biopsy for diffuse infiltrative pulmonary disease. J Thorac Cardiovasc Surg 1993; 106: 194-199
  • 37 Landreneau RJ, Hazelrigg SR, Mack MJ. Thoracoscopic mediastinal lymph node sampling: useful for mediastinal lymph node stations inaccessible by cervical mediastinoscopy. J Thorac Cardiovasc Surg 1993; 106: 554-558