Eur J Pediatr Surg 1986; 41(1): 14-18
DOI: 10.1055/s-2008-1043299
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Die antibiotische Behandlung der Appendicitis perforata im Kindesalter - Eine prospektive Studie

Antibiotic Therapy in Perforated Appendicitis in Childhood - A Prospective StudyM.  Höllwarth , D.  Graf , R.  Kurz , H.  Sauer
  • Universitätsklinik für Kinderchirurgie der Karl-Franzens-Universität Graz (Vorstand: Prof. Dr. H. Sauer)
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Publication Date:
25 March 2008 (online)

Abstract

A prospective randomised study (I) was carried out on 130 children undergoing laparotomy for perforated appendicitis. The present study evaluates the therapeutic effectiveness of different antibiotic regimens in modifying the rate of postoperative complications (intraabdominal abscess, ileus, wound infiltration or abscess). During the first year of this study two treatment groups were used. Group A consisted of 29 children treated with Sulfometrol/Trimethoprim; the rate of postoperative complications was 44.8%. Group B consisted of 36 children treated with mezlocillin, the rate of complications being 13.8%. However, the same treatment with mezlocillin during the second year of the prospective study showed an increase of this rate to 39% (28 children - group C). The final group of 37 children was treated during the second year with mezlocillin and metronidazole (group D). The postoperative rate of complications was 10.8%.

A retrospective analysis of further 80 children (study II) with perforated appendicitis treated with mezlocillin and metronidazol showed a consistent low rate of postoperative complications at 10.2%. In 6.8% of children studied, an operative intervention was necessary (four cases of ileus, four wound abscesses). The mean postoperative hospitalisation period decreased from 22.7 days in group A to 15.2 days in group D and finally to 14 days in study II.

The present study shows that an effective and persistent attenuation of the rate of postoperative complications after perforated appendicitis in children depends on an early onset of therapy and on the appropriate choice of antibiotic drugs that are effective against aerobic and anaerobic microorganisms.

Zusammenfassung

In einer prospektiven randomisierten Studie wurde die Wirksamkeit verschiedener Antibiotika zur Senkung der postoperativen Komplikationsrate bei Appendicitis perforata im Kindesalter untersucht. 29 Kinder wurden mit Trimethoprim/Sulfometrol behandelt (Gruppe A). Die postoperative Komplikationsrate betrug 44,8%, wobei in der Mehrzahl der Fälle eine operative Reintervention erforderlich war. Im ersten Jahr der Untersuchung konnte bei 36 Kindern (Gruppe B), welche mit Mezlocillin behandelt wurden, die Komplikationsrate auf 13,8% gesenkt werden. Sie stieg allerdings im darauffolgenden Jahr bei 28 Kindern (Gruppe C) mit dem gleichen Behandlungsschema auf 39% an und betrug damit in beiden Gruppen 25%. Die Behandlung mit Mezlocillin und Metronidazol senkte bei 37 Kindern (Gruppe D) die Komplikationsrate auf 10,8%. In einer weiteren Untersuchung wurden die Ergebnisse von 80 Patienten, welche ebenfalls mit Mezlocillin und Metronidazol behandelt worden waren, ausgewertet. Die Komplikationsrate betrug 10,2% und die Reinterventionsrate 6,8%. Die Studie zeigt, daß einer möglichst frühzeitigen, d. h. präoperativen Verabreichung von Antibiotika vor allem die zusätzliche Anwendung von geeigneten Medikamenten gegen Anaerobier entscheidend ist, um die postoperative Komplikationsrate bei Appendicitis perforata wirksam zu senken. Die experimentellen Grundlagen dafür werden diskutiert.