Klin Monbl Augenheilkd 2009; 226(2): R13-R31
DOI: 10.1055/s-2008-1038911
KliMo-Refresher

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Update endokrine Orbitopathie

K. A. Ponto1 , G. J. Kahaly1 , S. Pitz2
  • 1Orbitazentrum der Johannes Gutenberg-Universität Mainz, I. Medizinische Klinik
  • 2Orbitazentrum der Johannes Gutenberg-Universität Mainz, Augenklinik
Further Information

Publication History

Publication Date:
10 February 2009 (online)

Die endokrine Orbitopathie ist die orbitale Manifestation der autoimmunen Hyperthyreose vom Typ M. Basedow. In seltenen Fällen kann sie auch bei Patienten mit (der ebenfalls autoimmun ausgelösten) Hashimoto-Thyreoiditis oder ganz ohne Assoziation mit einer Schilddrüsenerkrankung auftreten. Typischerweise manifestiert sich die endokrine Orbitopathie in engem zeitlichen Zusammenhang von 6 Monaten vor bis 12 Monaten nach Erstdiagnose der Schilddrüsenerkrankung [1].

Die endokrine Orbitopathie ist die orbitale Manifestation des Morbus Basedow und in seltenen Fällen der Hashimoto-Thyreoiditis.

Im englischsprachigen Raum wird die endokrine Orbitopathie nach R. J. Graves (Dublin, 1835) als Graves' orbitopathy bezeichnet, der – 50 Jahre nach dem eigentlichen Erstbeschreiber, dem Waliser C. H. Perry – die Konstellation von Schilddrüsenknoten, Tachykardie und Protrusio bulbi beschrieb. Aus dem Jahr 1840 stammt die Veröffentlichung der sog. Merseburger Trias, das gleichzeitige Auftreten von Struma, Tachykardie und Exophthalmus, durch Karl Adolph von Basedow. Den ursächlichen Zusammenhang zwischen Schilddrüsenerkrankung und Augenveränderungen stellten erstmals Rehn (1848) und Möbius (1887) her [2].

Rund 200 Jahre nach der Erstbeschreibung sind die pathogenetischen Zusammenhänge zwischen Erkrankung der Schilddrüse und orbitaler Komplikation auf molekularer Ebene noch immer nicht im Detail geklärt.

Im englischen Sprachraum heißt die endokrine Orbitopathie Graves' orbitopathy.

Literatur

  • 1 Bartley G B, Fatourechi V, Kadrmas E F, Jacobsen S J, Ilstrup D M, Garrity J A, Gorman C A. Chronology of Graves' ophthalmopathy in an incidence cohort.  Am J Ophthalmol. 1996;  121 426-434
  • 2 Mourits M P. Historical notes on Graves' disease. Wiersinga WM, Kahaly GJ, Hrsg. Graves' orbitopathy – a multidisciplinary approach. Basel; Karger 2007: 246-253
  • 3 Wiersinga W M, Smit T, van der Gaag R, Koornneef L. Temporal relationship between onset of Graves' ophthalmopathy and onset of thyroidal Graves' disease.  J Endocrinol Invest. 1988;  11 615-619
  • 4 Kendler D L, Lippa J, Rootman J. The initial clinical characteristics of Graves' orbitopathy vary with age and sex.  Arch Ophthalmol. 1993;  111 197-201
  • 5 Bartley G B, Fatourechi V, Kadrmas E F, Jacobsen S J, Ilstrup D M, Garrity J A, Gorman C A. The incidence of Graves' ophthalmopathy in Olmsted County, Minnesota.  Am J Ophthalmol. 1995;  120 511-517
  • 6 Daumerie C, Kalmann R. Epodemiology. Wiersinga WM, Kahaly GJ, Hrsg. Graves' orbitopathy – a multidisciplinary approach. Basel; Karger 2007: 34-40
  • 7 Eckstein A, Esser J. Endokrine Orbitopathie. Pathogenese, klinisches Bild und Untersuchung, stadienabhängige Therapie.  Ophthalmologe. 2003;  100 857-880
  • 8 Orgiazzi J. Pathogenesis. Wiersinga WM, Kahaly GJ, Hrsg. Graves' orbitopathy – a multidisciplinary approach. Basel; Karger 2007: 41-56
  • 9 Saber E, McDonnell J, Zimmermann K M, Yugar J E, Feldon S E. Extraocular muscle changes in experimental orbital venous stasis: some similarities to Graves' orbitopathy.  Graefes Arch Clin Exp Ophthalmol. 1996;  234 331-336
  • 10 Heufelder A E, Herterich S, Ernst G, Bahn R S, Scriba P C. Analysis of retroorbital T cell antigen receptor variable region gene usage in patients with Graves' ophthalmopathy.  Eur J Endocrinol. 1995;  132 266-277
  • 11 Baker G, Mazziotti G, von Ruhland C, Ludgate M. Reevaluating thyrotropin receptor-induced mouse models of graves' disease and ophthalmopathy.  Endocrinology. 2005;  146 835-844
  • 12 Gerding M N, van der Meer J W, Broenink M, Bakker O, Wiersinga W M, Prummel M F. Association of thyrotrophin receptor antibodies with the clinical features of Graves' ophthalmopathy.  Clin Endocrinol (Oxf). 2000;  52 267-271
  • 13 Eckstein A K, Finkenrath A, Heiligenhaus A, Renzing-Köhler K, Esser J, Krüger C, Quadbeck B, Steuhl K P, Gieseler R K. Dry eye syndrome in thyroid-associated ophthalmopathy: lacrimal expression of TSH receptor suggests involvement of TSHR-specific autoantibodies.  Acta Ophthalmol Scand. 2004;  82 291-297
  • 14 McKeag D, Lane C, Lazarus J H, Baldeschi L, Boboridis K, Dickinson A J, Hullo A I, Kahaly G, Krassas G, Marcocci C, Marinò M, Mourits M P, Nardi M, Neoh C, Orgiazzi J, Perros P, Pinchera A, Pitz S, Prummel M F, Sartini M S, Wiersinga W M. European Group on Graves' Orbitopathy (EUGOGO) . Clinical features of dysthyroid optic neuropathy: a European Group on Graves' Orbitopathy (EUGOGO) survey.  Br J Ophthalmol. 2007;  91 455-458
  • 15 Hales I B, Rundle F F. Ocular changes in Graves' disease. A long-term follow-up study.  Q J Med. 1960;  29 113-126
  • 16 Kahaly G, Förster G, Pitz S, Rösler H P, Mann W. Aktuelle interdisziplinäre Diagnostik und Therapie der endokrinen Orbitopathie.  Dtsch Med Wschr. 1997;  122 27-32
  • 17 Kalmann R, Mourits M P. Late recurrence of unilateral graves orbitopathy on the contralateral side.  Am J Ophthalmol. 2002;  133 727-729
  • 18 Eckstein A K, Plicht M, Lax H, Neuhäuser M, Mann K, Lederbogen S, Heckmann C, Esser J, Morgenthaler N G. Thyrotropin receptor autoantibodies are independent risk factors for Graves' ophthalmopathy and help to predict severity and outcome of the disease.  J Clin Endocrinol Metab. 2006;  91 3464-3470
  • 19 Mourits M P, Koornneef L, Wiersinga W M, Prummel M F, Berghout A, van der Gaag R. Clinical criteria for the assessment of disease activity in Graves' ophthalmopathy: a novel approach.  Br J Ophthalmol. 1989;  73 639-644
  • 20 Werner S C. Modification of the classification of the eye changes in Graves' disease.  Am J Ophthalmol. 1977;  83 725-727
  • 21 Pitz S. Orbital imaging. Wiersinga WM, Kahaly GJ, Hrsg. Graves' orbitopathy – a multidisciplinary approach. Basel; Karger 2007: 57-65
  • 22 Kahaly G, Diaz M, Just M, Beyer J, Lieb W. Role of octreoscan and correlation with MR imaging in Graves' ophthalmopathy.  Thyroid. 1995;  5 107-111
  • 23 Durak I, Durak H, Ergin M, Yürekli Y, Kaynak S. Somatostatin receptors in the orbits.  Clin Nucl Med. 1995;  20 237-242
  • 24 Kahaly G, Förster G, Hansen C. Glycosaminoglycans in thyroid eye disease.  Thyroid. 1998;  8 429-433
  • 25 Molnar I, Balazs C. High circulating IL‐6 levels in Graves' ophthalmopathy.  Autoimmunity. 1997;  25 91-96
  • 26 Rootman J. Why “orbital pseudotumour” is no longer a useful concept.  Br J Ophthalmol. 1998;  82 339-340
  • 27 Lazarus J H, Marino M. Orbit-thyroid relationship. Wiersinga WM, Kahaly GJ, Hrsg. Graves' orbitopathy – a multidisciplinary approach. Basel; Karger 2007: 27-33
  • 28 Kahaly G J, Petrak F, Hardt J, Pitz S, Egle U T. Psychosocial morbidity of Graves' orbitopathy.  Clin Endocrinol (Oxf). 2005;  63 395-402
  • 29 Bartalena L, Martino E, Marcocci C, Bogazzi F, Panicucci M, Velluzzi F, Loviselli A, Pinchera A. More on smoking habits and Graves' ophthalmopathy.  J Endocrinol Invest. 1989;  12 733-737
  • 30 Bartalena L, Marcocci C, Tanda M L, Manetti L, Dell'Unto E, Bartolomei M P, Nardi M, Martino E, Pinchera A. Cigarette smoking and treatment outcomes in Graves' ophthalmopathy.  Ann Intern Med. 1998;  129 632-635
  • 31 Holt P G. Immune and inflammatory function in cigarette smokers.  Thorax. 1987;  42 241-249
  • 32 Winsa B, Adami H O, Bergström R, Gamstedt A, Dahlberg P A, Adamson U, Jansson R, Karlsson A. Stressful life events and Graves' disease.  Lancet. 1991;  338 1475-1479
  • 33 Yoshiuchi K, Kumano H, Nomura S, Yoshimura H, Ito K, Kanaji Y, Kuboki T, Suematsu H. Psychosocial factors influencing the short-term outcome of antithyroid drug therapy in Graves' disease.  Psychosom Med. 1998;  60 592-596
  • 34 Benker G, Kahaly G J, Reinwein D. What can the European Multicenter Trial on the treatment of Graves' disease with antithyroid drugs teach us about the course of thyroid-associated orbitopathy (TAO)? European Multicenter Trial Group.  Exp Clin Endocrinol Diabetes. 1999;  107 (Suppl. 5) S186-S189
  • 35 Tallstedt L, Lundell G. Radioiodine treatment, ablation, and ophthalmopathy: a balanced perspective.  Thyroid. 1997;  7 241-245
  • 36 Kazim M, Goldberg R A, Smith T J. Insights into the pathogenesis of thyroid-associated orbitopathy: evolving rationale for therapy.  Arch Ophthalmol. 2002;  120 380-386
  • 37 Kahaly G J. Management of moderately severe Graves' orbitopathy. Wiersinga WM, Kahaly GJ, Hrsg. Graves' orbitopathy – a multidisciplinary approach. Basel; Karger 2007: 120-152
  • 38 Le Moli R, Baldeschi L, Saeed P, Regensburg N, Mourits M P, Wiersinga W M. Determinants of liver damage associated with intravenous methylprednisolone pulse therapy in Graves' ophthalmopathy.  Thyroid. 2007;  17 357-362
  • 39 Gursoy A, Cesur M, Erdogan M F, Corapcioglu D, Kamel N. New-onset acute heart failure after intravenous glucocorticoid pulse therapy in a patient with Graves' ophthalmopathy.  Endocrine. 2006;  29 513-516
  • 40 Bartalena L, Marcocci C, Pinchera A. Cytokine antagonists: new ideas for the management of Graves' ophthalmopathy.  J Clin Endocrinol Metab. 1996;  81 446-448
  • 41 Chang C C, Chang T C, Kao S C, Kuo Y F, Chien L F. Pentoxifylline inhibits the proliferation and glycosaminoglycan synthesis of cultured fibroblasts derived from patients with Graves' ophthalmopathy and pretibial myxoedema.  Acta Endocrinol (Copenh). 1993;  129 322-327
  • 42 Gärtner R, Gasnier B C. Selenium in the treatment of autoimmune thyroiditis.  Biofactors. 2003;  19 165-170
  • 43 Bartalena L, Marcocci C, Tanda M L, Piantanida E, Lai A, Marinò M, Pinchera A. An update on medical management of Graves' ophthalmopathy.  J Endocrinol Invest. 2005;  28 469-478
  • 44 Gärtner R, Gasnier B C, Dietrich J W, Krebs B, Angstwurm M W. Selenium supplementation in patients with autoimmune thyroiditis decreases thyroid peroxidase antibodies concentrations.  J Clin Endocrinol Metab. 2002;  87 1687-1691
  • 45 Spallholz J E, Boylan L M, Larsen H S. Advances in understanding selenium's role in the immune system.  Ann N Y Acad Sci. 1990;  587 123-139
  • 46 Peretz A, Neve J, Duchateau J, Famaey J P. Adjuvant treatment of recent onset rheumatoid arthritis by selenium supplementation: preliminary observations.  Br J Rheumatol. 1992;  31 281-282
  • 47 Kahaly G J, Roesler H P, Kutzner J, Pitz S, Müller-Forell W, Beyer J, Mann W. Radiotherapy for thyroid-associated orbitopathy.  Exp Clin Endocrinol Diabetes. 1999;  107 Suppl. 5 S201-S207
  • 48 Kahaly G J, Rösler H P, Pitz S, Hommel G. Low- versus high-dose radiotherapy for Graves' ophthalmopathy: a randomized, single blind trial.  J Clin Endocrinol Metab. 2000;  85 102-108
  • 49 Gerling J, Kommerell G, Henne K, Laubenberger J, Schulte-Mönting J, Fells P. Retrobulbar irradiation for thyroid-associated orbitopathy: double-blind comparison between 2.4 and 16 Gy.  Int J Radiat Oncol Biol Phys. 2003;  55 182-189
  • 50 Mourits M P, van Kempen-Harteveld M L, García M B, Koppeschaar H P, Tick L, Terwee C B. Radiotherapy for Graves' orbitopathy: randomised placebo-controlled study.  Lancet. 2000;  355 1505-1509
  • 51 Gorman C A, Garrity J A, Fatourechi V, Bahn R S, Petersen I A, Stafford S L, Earle J D, Forbes G S, Kline R W, Bergstralh E J, Offord K P, Rademacher D M, Stanley N M, Bartley G B. A prospective, randomized, double-blind, placebo-controlled study of orbital radiotherapy for Graves' ophthalmopathy.  Ophthalmology. 2001;  108 1523-1534
  • 52 Baldeschi L. Rehabilitative surgery. Wiersinga WM, Kahaly GJ, Hrsg. Graves' orbitopathy – a multidisciplinary approach. Basel; Karger 2007: 160-162
  • 53 Baldeschi L. Orbital decompression. Wiersinga WM, Kahaly GJ, Hrsg. Graves' orbitopathy – a multidisciplinary approach. Basel; Karger 2007: 163-176
  • 54 Baldeschi L, Lupetti A, Vu P, Wakelkamp I M, Prummel M F, Wiersinga W M. Reactivation of Graves' orbitopathy after rehabilitative orbital decompression.  Ophthalmology. 2007;  114 1395-1402
  • 55 Sasim I V, de Graaf M E, Berendschot T T, Kalmann R, van Isterdael C, Mourits M P. Coronal or swinging eyelid decompression for patients with disfiguring proptosis in Graves' orbitopathy? Comparison of results in one center.  Ophthalmology. 2005;  112 1310-1315
  • 56 Trokel S, Kazim M, Moore S. Orbital fat removal. Decompression for Graves orbitopathy.  Ophthalmology. 1993;  100 674-682
  • 57 Adenis J P, Robert P Y, Lasudry J G, Dalloul Z. Treatment of proptosis with fat removal orbital decompression in Graves' ophthalmopathy.  Eur J Ophthalmol. 1998;  8 246-252
  • 58 Kahaly G J, Bumb P, Pitz S, Scheurle C, Ponto K A, Lingl K, Hommel G, Müller-Forell W, Weber M M, Mann W J. Operative Entlastung bei endokriner Orbitopathie [Decompression surgery for endocrine orbitopathy].  Med Klin (Munich). 2007;  102 714-719
  • 59 Unal M, Leri F, Konuk O, Hasanreisoğlu B. Balanced orbital decompression combined with fat removal in Graves ophthalmopathy: do we really need to remove the third wall?.  Ophthal Plast Reconstr Surg. 2003;  19 112-118
  • 60 Baldeschi L, MacAndie K, Hintschich C, Wakelkamp I M, Prummel M F, Wiersinga W M. The removal of the deep lateral wall in orbital decompression: its contribution to exophthalmos reduction and influence on consecutive diplopia.  Am J Ophthalmol. 2005;  140 642-647
  • 61 Morgenstern K E, Evanchan J, Foster J A, Cahill K V, Burns J A, Holck D E, Perry J D, Wulc A E. Botulinum toxin type a for dysthyroid upper eyelid retraction.  Ophthal Plast Reconstr Surg. 2004;  20 181-185
  • 62 Nardi M. Eye muscle surgery. Wiersinga WM, Kahaly GJ, Hrsg. Graves' orbitopathy – a multidisciplinary approach. Basel; Karger 2007: 176-187
  • 63 Neoh C, Eckstein A. Eyelid surgery. Wiersinga WM, Kahaly GJ, Hrsg. Graves' orbitopathy – a multidisciplinary approach. Basel; Karger 2007: 188-200
  • 64 Wiersinga W M. Combined thyroid-eye clinics. Wiersinga WM, Kahaly GJ, Hrsg. Graves' orbitopathy – a multidisciplinary approach. Basel; Karger 2007: 96-99

PD Dr. med. S. Pitz

Universitäts-Augenklinik Mainz

Langenbeckstraße 1

55131 Mainz

Email: pitz@augen.klinik.uni-mainz.de