Aktuelle Traumatol 2004; 34(6): 265-269
DOI: 10.1055/s-2004-821340
Schwerpunktthema

Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Die Bedeutung des Processus coronoideus für die Stabilität des Ellenbogengelenkes

The Role of the Coronoid for the Stability of the Elbow JointM. H. Hessmann1 , J. Korner1 , L. P. Müller1 , P. M. Rommens1
  • 1Klinik und Poliklinik für Unfallchirurgie, Johannes-Gutenberg-Universität Mainz
Further Information

Publication History

Publication Date:
17 December 2004 (online)

Zusammenfassung

Der Processus coronoideus ulnae ist ein wichtiger Stabilisator des Ellenbogengelenkes. Nach einer Luxation korreliert der Frakturverlauf des Processus coronoideus mit dem Risiko der residuellen Instabilität. Frakturen des Kronenfortsatzes mit einer Fragmentgröße von über 50 % sind instabil und sollten operativ refixiert werden. Dies gilt insbesondere dann, wenn die mediale Facette mitbetroffen ist, da bei dieser Frakturmorphologie auch das mediale Kollateralband ausgerissen ist. Bei begleitenden Radiusköpfchenfrakturen führen auch kleinere Frakturen des Processus coronoideus zu einer Instabilität. Der operative Zugang richtet sich nach der Frakturmorphologie und den Begleitverletzungen. Die transossäre Naht sowie die ante- oder retrograde Verschraubung sind bewährte Behandlungsalternativen.

Abstract

The ulnar coronoid is an important stabilizer of the elbow joint. The morphology of the coronoid fracture in association with a dislocation of the elbow joint correlates with the risk of persistent instability. Fractures involving more than 50 % of the coronoid are unstable and require surgical fixation. This is especially the case when the distal insertion of the medial collateral ligament is involved in the fracture pattern. Instability is also seen in smaller lesions of the coronoid when there is an associated fracture of the radial head. The surgical approach depends upon the fracture morphology and the type of associated injuries. Transosseous fixation as well as ante- or retrograde screw fixation are viable alternatives.

Literatur

  • 1 Breitfuß H, Muhr G. Kronenfortsatzbrüche und Ellenbogenstabilität. H zur Unfallheilkunde. Berlin, Heidelberg, New York; Springer 1992
  • 2 Cage D JN, Abrams R A, Callahan J J, Botte M J. Soft tissue attachments of the ulnar coronoid process.  Clin Orthop. 1995;  320 154-158
  • 3 Closkey R F, Goode J R, Kirschenbaum D, Cody R P. The role of the coronoid process in elbow stability: a biomechanical analysis of axial loading.  J Bone Joint Surg. 2000;  82 A 1749-1753
  • 4 Letsch R, Schmit-Neuerburg K P. Frakturen der proximalen Ulna. Schmit-Neuerburg KP, Towfigh H, Letsch R Unfallchirurgie. Ellenbogen, Unterarm, Hand. Berlin, Heidelberg, New York; Springer 2001: 37-52
  • 5 Lill H, Korner J, Josten C. Luxationen und Instabilitäten. Josten C, Lill H Ellenbogenverletzungen. Darmstadt; Steinkopff 2002: 99-122
  • 6 Meeder P J, Holz U. Ersatzplastik des Processus coronoideus bei instabiler Ellenbogenluxation mit Abscherfraktur des Processus coronoideus und Radiusköpfchentrümmerfraktur.  Akt Traumatol. 1985;  15 89-90
  • 7 Moritomo H, Tada K, Yoshida T, Kawatsu N. Reconstruction of the coronoid for chronic dislocation of the elbow.  J Bone Joint Surg. 1998;  80 B 490-492
  • 8 Morrey B F, O'Driscoll S W. Complex instability of the elbow. Morrey BF The Elbow and its Disorders. Philadelphia, London, Toronto; Saunders 1993: 421-430
  • 9 O'Driscoll S W, Jupiter J B, King G JW, Hotchkiss R N, Morrey B F. The unstable elbow.  J Bone Joint Surg. 2000;  82 A 724-738
  • 10 Regan W, Morrey B. Fractures of the coronoid process of the ulna.  J Bone Joint Surg. 1989;  71 A 1348-1354
  • 11 Ring D, Jupiter J B, Zilberfarb J. Posterior dislocation of the elbow with fractures of the radial head and coronoid.  J Bone Joint Surg. 2002;  84 A 547-551
  • 12 Selesnik F H, Dolitsky B, Haskell S S. Fracture of the coronoid process requiring open reduction with internal fixation.  J Bone Joint Surg. 1984;  66 A 1304-1305
  • 13 Stankovic P, Zühlke V, Persitzky V. Isolierte Fraktur des Processus coronoideus ulnae.  Unfallheilk. 1976;  79 395-398
  • 14 Terada N, Yamada H, Seki T, Urabe T, Takayama S. The importance of reducing small fractures of the coronoid process in the treatment of unstable elbow dislocation.  J Shoulder Elbow Surg. 2000;  9 344-346

M. H. Hessmann

Klinik und Poliklinik für Unfallchirurgie
Johannes-Gutenberg-Universität

Langenbeckstraße 1

55131 Mainz

Phone: 06131/172845

Fax: 06131/176687

Email: hessmann@unfall.klinik.uni-mainz.de