Dtsch Med Wochenschr 2016; 141(11): 757-760
DOI: 10.1055/s-0042-107747
Klinischer Fortschritt
Endokrinologie
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Neue Therapieansätze bei Typ-2-Diabetes und hohem kardiovaskulärem Risiko

Novel therapeutic options in patients with type 2 diabetes and high cardiovascular risk
Katharina Laubner
1   Abteilung für Endokrinologie und Diabetologie, Klinik für Innere Medizin II, Universitätsklinikum Freiburg
,
Jochen Seufert
1   Abteilung für Endokrinologie und Diabetologie, Klinik für Innere Medizin II, Universitätsklinikum Freiburg
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

Publication Date:
13 May 2016 (online)

Zusammenfassung

SGLT2-Inhibitoren stellen ein neues Wirkprinzip in der Behandlung des Diabetes mellitus Typ 2 dar. Diese Medikamente bewirken über die Blutzuckersenkung hinaus zusätzlich eine Senkung des Körpergewichts und des Blutdrucks. Als erster SGLT2-Inhibitor konnte Empagliflozin in einer kardiovaskulären Endpunktstude (EMPA-REG-OUTCOME) zeigen, das diese Substanz kardiovaskuläre Mortalität und Gesamtmortalität sowie Hospitalisierung für Herzinsuffizienz bei Patienten mit Diabetes mellitus Typ 2 und hohem kardiovaskulären Risiko signifikant senkt. Diese Ergebnisse werden die Empfehlungen der Behandlung des Diabetes mellitus Typ 2 wesentlich beeinflussen.

Abstract

SGLT2 inhibitors represent a novel therapeutic approach for the tretment of type 2 diabetes mellitus. Beyond glucose control, these drugs also induce weight loss and blod pressure reduction. In a specific cardiovascular outcome trial (EMPA-REG-OUTCOME), the SGLT 2 inhibitor empagliflozin has for the first time demonstrated to reduce cardiovascular and overall mortality as well as hospitalization for heart failure in patients with type 2 diabetes and high cardiovascular risk. These results will drastically affect future recommendations for the treatment of type 2 diabetes mellitus.)

 
  • Literatur

  • 1 Huppertz E, Pieper L, Klotsche J et al. Diabetes Mellitus in German Primary Care: Quality of Glycaemic Control and Subpopulations not well Controlled. Exp Clin Endocrinol Diabetes 2009; 117: 6-14
  • 2 Emerging Risk Factors Collaboration, Sarwar N, Gao P. et al. Diabetes mellitus, fasting blood glucose concentration, and risk of vascular disease. Lancet 2010; 375: 2215-2222
  • 3 Seufert J. SGLT-2-Inhibition mit Canagliflozin: Eine neue Option in der Therapie des Typ-2-Diabetes. Dtsch Med Wochenschr 2014; 139: S52-S58
  • 4 U.S. Department of Health and Human Services, Food and Drug Administration, Center for Drug Evaluation and Research (CDER), Guidance for Industry. Diabetes Mellitus – Evaluating Cardiovascular Risk in New Antidiabetic Therapies to Treat Type 2 Diabetes, December 2008. www.fda.gov/downloads/drugs/guidancecomplianceregulatoryinformation/guidances/ucm071627.pdf (Letzter Zugriff 2.5.2016)
  • 5 Bays H. From victim to ally: the kidney as an emerging target for the treatment of diabetes mellitus. Curr Med Res Opin 2009; 25: 671-681
  • 6 Zinman B, Wanner C, Lachin JM et al. Empagliflozin, Cardiovascular Outcomes, and Mortality in Type 2 Diabetes. N Engl J Med 2015; 373: 2117-2128