Aktuelle Urol
DOI: 10.1055/a-2787-4541
Originalarbeit

Versorgungsforschung zum Nierenzellkarzinom: 7-Jahres-Daten aus der VERSUS-Studie von d-uo

Healthcare Research in Renal Cell Cancer: 7-Year-Data from the VERSUS Study by d-uo

Authors

  • Manfred Johannsen

    1   Urologie, Facharztpraxis Urologie, Berlin, Germany
    2   Vorstand d-uo,
  • Rolf Eichenauer

    2   Vorstand d-uo,
    3   Urologikum MVZ, Hamburg, Germany
  • Jörg Klier

    2   Vorstand d-uo,
    4   Urologie, UPK Köln, Köln, Germany
  • Frank König

    2   Vorstand d-uo,
    5   Urology, ATURO Berlin, Berlin, Germany
  • Robert Schönfelder

    2   Vorstand d-uo,
    6   Urologie, Dres. Schönfelder & Straßer, Hamburg, Germany
  • Jörg Schröder

    2   Vorstand d-uo,
    5   Urology, ATURO Berlin, Berlin, Germany
  • Elke Hempel

    7   d-uo, SMGF Forschungsgesellschaft, Berlin, Germany
  • Christian Doehn

    2   Vorstand d-uo,
    8   Urologikum Lübeck und Klinik für Urologie, UKSH Campus Lübeck, Lübeck, Germany

Zusammenfassung

Einleitung

Das Nierenzellkarzinom (NZK) macht etwa 13,5% aller urologischen Tumorerkrankungen aus. Die Versorgungsforschung (VF) analysiert, ob in kontrollierten Studien entwickelte und in medizinischen Leitlinien empfohlene Behandlungskonzepte unter Alltagsbedingungen auch umgesetzt werden. In diesem Beitrag soll die VF zum NZK anhand aktueller Daten aus der prospektiven VERSUS-Studie (VERSorgUngsStudie) von d-uo (Deutsche Uro-Onkologen) vorgestellt werden.

Material und Methoden

Die VERSUS-Studie ist eine nicht-interventionelle, prospektive, multizentrische Studie zur Dokumentation und deskriptiven statistischen Auswertung von Diagnostik, Behandlungsverlauf und Nachsorge uro-onkologischer Patienten.

Ergebnisse

Bei aktuell 31.419 in die VERSUS-Studie eingeschlossenen Patienten liegt bei 2526 ein NZK vor. In 22,7% erfolgte die Diagnose durch eine Symptomatik, in 38,1% durch eine Früherkennung. Männer mit Symptomatik hatten in 38,3% der Fälle ein UICC-Stadium III oder IV gegenüber nur bei 24,8% der Frauen. Die Tumorstadien waren T1a in 35,6%, T1b in 21,5%, T2 in 7,2%, T3 in 11,1%, T4 N0 M0 in 0,2%, T1–4 N1–3 in 1,0% und T1–4 M1 in 3,6%. Die Nephrektomierate im Stadium T1 betrug 25,9%. Eine systemische Therapie erfolgte in 97 auswertbaren Fällen (13,1%), davon in 45,2% adjuvant und in 46,4% bei vorliegender Metastasierung.

Schlussfolgerung

Trotz aktueller und interessanter Daten ist die VERSUS-Studie, die auf dem gleichen Basisdatensatz wie die Krebsregistermeldung basiert, aufgrund der begrenzten Datentiefe limitiert. Um die VF umfassend und mit der notwendigen Datentiefe analysieren zu können, sind organbezogene Register wie das Nationale Register Urothelkarzinom (UroNAT) und das Nationale Register Prostatakarzinom (ProNAT) von d-uo erforderlich. Diese Register sind einzigartig, da sie bei d-uo alle Tumorstadien umfassen. Das Nationale Register NZK (ReNAT) von d-uo ist in Vorbereitung und wird einen weiteren wertvollen Beitrag zur Qualitätssicherung der onkologischen Versorgung in Deutschland leisten.

Abstract

Introduction

Renal cell carcinoma (RCC) accounts for approximately 13.5% of all urological tumors. Healthcare research analyses whether treatment concepts developed in controlled clinical trials and recommended in clinical guidelines are implemented in routine care. This article presents healthcare research data on RCC based on current results from the prospective VERSUS study (VERSorgUngsStudie) by d-uo (“Deutsche Uro-Onkologen”, German Uro-Oncologists).

Material and Methods

The VERSUS study is a non-interventional, prospective, multicentric study designed to document and descriptively analyze diagnosis, treatment and aftercare of uro-oncological patients.

Results

Out of 31.419 patients currently enrolled in the VERSUS study, 2.526 were diagnosed with RCC. The diagnosis was symptom-driven in 22.7% of cases and detected through screening in 38.1%. Among symptomatic patients, men presented with UICC stage III or IV disease in 38.3% of cases, compared with only 24.8% among women. Tumor stages were distributed as follows: T1a in 35.6%, T1b in 21.5%, T2 in 7.2%, T3 in 11.1%, T4 N0 M0 in 0.2%, T1–4 N1–3 in 1.0%, and T1–4 M1 in 3.6%. The nephrectomy rate in stage T1 was 25.9%. Systemic therapy was administered in 97 evaluable cases (13.1%), with 45.2% receiving adjuvant treatment and 46.4% receiving treatment in the presence of metastatic disease.

Conclusion

Despite providing current and clinically relevant results, the VERSUS study is limited by the restricted depth of available data since it relies on the same dataset as the German cancer registry. To enable a more comprehensive healthcare research, organ-specific cancer registries such as the Urothelial Cancer National Registry (UroNAT) and the Prostate Cancer National Registry (ProNAT) by d-uo are required. These national cancer registries maintained by d-uo are unique in that they comprise all tumor stages. The Renal Cancer National Registry (ReNAT) by d-uo is in preparation and will be a valuable contribution to quality assurance of oncological care in Germany.



Publication History

Received: 19 October 2025

Accepted: 24 December 2025

Article published online:
16 February 2026

© 2026. Thieme. All rights reserved.

Georg Thieme Verlag KG
Oswald-Hesse-Straße 50, 70469 Stuttgart, Germany