TumorDiagnostik & Therapie 2008; 29(3): 147-149
DOI: 10.1055/s-2008-1027535
Thieme current Oncology

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Rectal Prolapse as Initial Clinical Manifestation of Colon Cancer

Rektumprolaps als initiale Manifestation eines SigmakarzinomsC.-W Chen1 , C.-W Hsiao1 , C.-C Wu1 , S.-W Jao1
  • 1Division of Colon and Rectal Surgery, Department of Surgery, Tri-Service General Hospital, National Defense Medical Center, Taipei, Taiwan
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Publication History

received: 11.6.2007

accepted: 30.7.2007

Publication Date:
11 June 2008 (online)

Zusammenfassung

Ein Rektumprolaps als erste klinische Manifestation eines kolorektalen Karzinoms ist selten. Wir berichten über eine 75-jährige Patientin, bei der ein Adenokarzinom des Colon sigmoideum nach Vorlage eines vollständigen Rektumprolaps diagnostiziert wurde. Der Tumor verursachte eine rektosigmoidale Invagination und prolabierte dann anal. Es wurden eine Rektosigmoidektomie und Proktopexie mit postoperativ ereignislosem Verlauf vorgenommen. Der Zusammenhang zwischen kolorektalem Karzinom und Mastdarmvorfall ist nicht eindeutig erwiesen. Der vorliegende Fallbericht beschreibt eine ungewöhnliche Variante eines kolorektalen Karzinoms. Daraus ließe sich ableiten, dass ein Mastdarmvorfall ein Initialsymptom eines kolorektalen Karzinoms darstellt und außerdem einen okkulten intraabdominalen Krankheitszustand anzeigt. Die Vorrangigkeit einer ausreichend eingehenden Untersuchung wie z. B. einer Kolonoskopie bei Patienten mit neu einsetzendem Mastdarmvorfall wird damit hervorgehoben.

Abstract

Rectal prolapse as the initial clinical manifestation of colorectal cancer is uncommon. We describe the case of a 75-year-old woman who was diagnosed as having adenocarcinoma of the sigmoid colon after presenting with complete rectal prolapse. The tumor caused rectosigmoid intussusception and then it prolapsed out through the anus. She underwent rectosigmoidectomy and rectopexy. The postoperative course was uneventful. The relationship between colorectal cancer and rectal prolapse has not been clearly established. This case report describes an unusual presentation of colorectal cancer. It suggests that rectal prolapse can present as the initial symptom of colorectal cancer and may also be a presenting feature of the occult intra-abdominal pathology. The importance of adequate investigation such as colonoscopy should be emphasized in patients who develop a new onset of rectal prolapse.

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Shu-Wen Jao

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