Cent Eur Neurosurg 2007; 68(4): 217-219
DOI: 10.1055/s-2007-985854
Case Report

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Combination of a Supratentorial Venous Anomaly and Infratentorial Developmental Venous Anomalies Mimicking AV-Malformation: A Case Report

Komplexe venöse Anomalien imitieren eine AV-Malformation: FallberichtM. Seiz 1 , M. A. Brockmann 2 , U. C. Schneider 1 , J. Woitzik 1 , J. Scharf 2
  • 1Neurochirurgische Klinik, Universitätsklinikum Mannheim, Mannheim, Germany
  • 2Neuroradiologische Abteilung, Universitätsklinikum Mannheim, Mannheim, Germany
Further Information

Publication History

Publication Date:
26 October 2007 (online)

Abstract

Developmental venous anomalies (DVAs) are considered to be congenital anatomical variants of venous drainage. In most cases unspecific symptoms lead to their diagnosis. We describe a 35-year-old patient presenting with headache and dizziness. MRI was suspicious for arteriovenous malformation and the dorsal horn of the right lateral ventricle was enlarged. Digital subtraction angiography showed complex venous malformations with abnormal supratentorial venous drainage and bilateral cerebellar DVAs with associated varix nodes. This is a unique case of complex supra- and infratentorial abnormal venous drainage. After considering the complexity of these venous anomalies and the fact that the patient was asymptomatic there was no reasonable indication for treatment.

Zusammenfassung

Venöse Anomalien werden als kongenitale anatomische Variationen der venösen Drainage betrachtet, häufig wird ihre Diagnose aufgrund unspezifischer Symptome in der Bildgebung gestellt. Wir beschreiben einen 35-jährigen Patienten, der durch Kopfschmerzen und Schwindel auffällig war. Kernspintomographisch zeigte sich neben einer Ausziehung des Hinterhornes des rechten Seitenventrikels der Verdacht auf eine AV-Malformation. Die digitale Subtraktionsangiographie zeigte komplexe venöse Anomalien mit einer atypischen supratentoriellen Drainage sowie bilaterale zerebelläre DVAs mit jeweils assoziierten Varixknoten. Dies ist ein bislang einzigartiger Fall einer kombinierten supra- und infratentoriellen venösen Anomalie. Bei dem asymptomatischen Patienten ergab sich angesichts der Komplexität der Malformation keine Behandlungsindikation.

References

  • 1 Agazzi S, Regli L, Uske A, Maeder P, Tribolet N De. Developmental venous anomaly with an arteriovenous shunt and a thrombotic complication.  Case Report. J Neurosurg. 2001;  94 533-537
  • 2 Buhl R, Hempelmann RG, Stark AM, Mehdorn HM. Therapeutical considerations in patients with intracranial venous angiomas.  Eur Jour Neurol. 2002;  9 165-169
  • 3 Kars HZ, Simsek S, Keskin T. Thalamic venous angiomas draining into a vein of Galen varix. Case illustration.  J Neurosurg. 2001;  93 1083
  • 4 Lasjaunais P, Burrows P, Planet C. Developmental venous anomalies (DVA): the so-called venous angioma.  Neurosurg Rev. 1986;  9 233-242
  • 5 Lee C, Pennington MA, Kenney CM. MR evaluation of developmental venous anomalies: meduallary venous anatomy of venous angiomas.  Am J Neuroradiol. 1996;  17 61-70
  • 6 Kuncz A, Vörös E, Varadi P, Bodosi M. Venous cerebral infarction due to simultaneous occurrence of dural arteriovenous fistula and developmental venous anomaly.  Acta Neurochir. 2001;  143 1183-1184
  • 7 Maiuri F, Gangerni M, Iaconetta G. Giant intracranial varix associated with venous angioma and intracerebral hemorrhage.  Acta Neurol. 1990;  12 231-236
  • 8 Mullan S, Mojtahedi S, Johnson DL, Loch Macdonald R. Embryological basis of some aspects of cerebral vascular fistulas and malformations.  J Neurosurg. 1996;  85 1-8
  • 9 Ostertun B, Solymosi L. Magnetic resonance angiography of cerebral developmental venous anomalies: its role in differential diagnosis.  Neuroradiology. 1993;  35 97-104
  • 10 Saito Y, Kobayashi N. Cerebral venous angiomas: clinical evaluation and possible etiology.  Radiology. 1981;  139 87-94
  • 11 Sarwar M, Mac Cormick WF. Intracerebral venous angioma.  Arch Neurol. 1978;  35 323-325
  • 12 Tannier C, Pons M, Treil J. Cerebral venous angiomas: 12 personal cases and review of the literature.  Rev Neurol. 1991;  147 356-363
  • 13 Uchino A, Hasuo K, Matsumoto S, Ikezaki K. Varix occuring with cerebral venous angioma: a case report and review of the literature.  Neuroradiology. 1995;  37 29-31
  • 14 Vattoth S, Purkayastha S, Jayadevan ER, Gupta AK. Bilateral cerebral venous angioma associated with varices: a case report and review of the literature.  Am J Neuroradiol. 2005;  26 2320-2322
  • 15 Wilms G, Bleus E, Demaerel P, Marchal G, Plets C, Goffin J, Baert AL. Simultaneous occurrence of developmental venous anomalies and cavernous angiomas.  Am J Neuroradiol. 1994;  15 1247-1254

Correspondence

Dr. med. M. Seiz

Neurochirurgische Klinik

Klinikum Mannheim

Theodor-Kutzer-Ufer 1-3

68165 Mannheim

Germany

Phone: +49/621/383 29 17

Fax: +49/621/383 20 04

Email: marcel.seiz@nch.ma.uni-heidelberg.de

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