Cent Eur Neurosurg 2007; 68(1): 34-37
DOI: 10.1055/s-2007-968169
Case Report

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Occult Intrasacral Meningocele: Case Report and Review of the Literature

Okkulte intrasakrale Meningozele: Fallbericht und LiteraturM. Turgut 1 , O. Akyüz 1 , A. Ünsal 2
  • 1Adnan Menderes University School of Medicine, Neurosurgery, Aydın, Turkey
  • 2Adnan Menderes University School of Medicine, Radiology, Aydın, Turkey
Further Information

Publication History

Publication Date:
08 May 2007 (online)

Abstract

Occult intrasacral meningocele, characterised by the presence of a cyst within the sacral spinal canal, is an unusual congenital lesion. A 26-year-old female presented with a history of low back pain and sensory disturbance in the lower extremities, and urinary incontinence. CT scan of the sacral region showed an asymmetrical widening of the sacral canal and the existence of a thinned bone contour. Magnetic resonance (MR) imaging revealed an intrasacral mass as a low signal intensity area on the T1-weighted image and a high signal intensity area on the T2-weighted image, suggesting a cyst containing cerebrospinal fluid (CSF). The patient underwent sacral laminectomy and posterior exploration showed the presence of sacral erosion and an intrasacral cyst containing CSF devoid of neural contents. Partial surgical excision of the cyst was carried out, but the patient's postoperative course was complicated by a CSF leak due to a small connection that was obliterated in a second operation. Control MR imaging confirmed the removal of the cystic lesion. The clinical, neuroradiological and surgical features of this rare condition are discussed and the importance of a differential diagnosis is stressed.

Zusammenfassung

Die okkulte intrasakrale Meningozele, gekennzeichnet durch das Vorhandensein einer Zyste innerhalb des sakralen Spinalkanals, ist eine ungewöhnliche kongenitale Läsion. Eine 26- jährige Frau stellte sich mit einer Geschichte von leichten Rückenschmerzen und sensorischen Störungen in den unteren Extremitäten und Enuresis (inkontinencia urinae) vor. Das CT der sakralen Region zeigte ein asymmetrisches Verbreitern des Sakralkanals und einen verdünnten Knochen. Die MRT deckte eine intrasakrale Masse niedriger Signalintensität auf dem T1-Bild und hoher Signalintensität auf dem T2-Bild auf. Der Patient wurde laminektomiert, die intrasakrale Zyste, die keine neurale Struktur enthielt, entfernt. Der postoperative Verlauf war durch eine Liquorfistel erschwert. Der Kontroll-MR bestätigte die Entfernung der zystischen Läsion. Die klinischen, neuroradiologischen und chirurgischen Eigenschaften dieses seltenen Krankheitsbildes werden besprochen und die Bedeutung der Differentialdiagnosen betont.

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Correspondence

M. Turgut

Cumhuriyet Mahallesi

Cumhuriyet Caddesi : No. 6 Daire: 7

09020 Aydin

Turkey

Email: drmturgut@yahoo.com

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