Rofo 2007; 179(2): 119-129
DOI: 10.1055/s-2006-927205
Übersicht

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Kraniale und zervikale arterielle Gefäßverletzungen: Bildgebung und Therapie

Injury of Craniocervical Arteries: Imaging Findings and TherapyS. Hähnel1 , C. Stippich1 , M. Hartmann1 , B. Kress1
  • 1Neurologische Klinik, Abt. Neuroradiologie, Universitätsklinikum Heidelberg
Further Information

Publication History

eingereicht: 21.8.2006

angenommen: 10.10.2006

Publication Date:
07 March 2008 (online)

Zusammenfassung

Direkte oder indirekte Verletzungen der Kopf-Hals-Gefäße können infolge von Unfällen, durch Tumorarrosion oder sogar spontan entstehen. Moderne nichtinvasive neuroradiologische Verfahren wie CT- und MR-Angiographie ermöglichen es, eine Vielzahl dieser Läsionen nachzuweisen. Die Therapie solcher Gefäßverletzungen kann häufig endovaskulär erfolgen. Wir beschreiben in dieser Übersicht die neuroradiologischen Phänomene von zervikalen und kranialen Gefäßverletzungen und gehen auf endovaskuläre Behandlungsmöglichkeiten ein.

Abstract

Direct or indirect injury of craniocervical vessels may be the consequence of an accident, may result from tumor arrosion, or may even occur spontaneously. Many of these vascular lesions can be detected using modern non-invasive vascular imaging techniques such as CT angiography and MR angiography. These traumatic vascular lesions can usually be treated using endovascular techniques. This overview describes neuroradiological findings for traumatic lesions of cervical and cranial vessels as well as endovascular treatment options.

Literatur

  • 1 Schievink W I. Spontaneous dissection of the carotid and vertebral arteries.  N Engl J Med. 2001;  344 898-906
  • 2 Giroud M, Fayolle H, Andre N. et al . Incidence of internal carotid artery dissection in the community of Dijon.  J Neurol Neurosurg Psychiatry. 1994;  57 1443
  • 3 Bogousslavsky J, Pierre P. Ischemic stroke in patients under age 45.  Neurol Clin. 1992;  10 113-124
  • 4 Dziewas R, Konrad C, Drager B. et al . Cervical artery dissection - clinical features, risk factors, therapy and outcome in 126 patients.  J Neurol. 2003;  250 1179-1184
  • 5 Hufnagel A, Hammers A, Schonle P W. et al . Stroke following chiropractic manipulation of the cervical spine.  J Neurol. 1999;  246 683-688
  • 6 Grau A J, Brandt T, Buggle F. et al . Association of cervical artery dissection with recent infection.  Arch Neurol. 1999;  56 851-856
  • 7 Caplan L R, Biousse V. Cervicocranial arterial dissections.  J Neuroophthalmol. 2004;  24 299-305
  • 8 Mohr A, Ebert S, Knauth M. Spontane Dissektion der Arteria carotis interna mit ipsilateralem Collet-Sicard-Syndrom.  Fortschr Röntgenstr. 2006;  178 444-446
  • 9 Nassenstein I, Kramer S C, Niederstadt T. et al . Inzidenz zerebraler Ischämien bei Patienten mit dem Verdacht einer spontanen Dissektion der extrakraniellen Arterien.  Fortschr Röntgenstr. 2005;  177 1532-1539
  • 10 Houser O W, Mokri B, Sundt Jr. TM. et al . Spontaneous cervical cephalic arterial dissection and its residuum: angiographic spectrum.  AJNR Am J Neuroradiol. 1984;  5 27-34
  • 11 Bradley Jr. WG. MR appearance of hemorrhage in the brain.  Radiology. 1993;  189 15-26
  • 12 Fiebach J, Brandt T, Knauth M. et al . MRT mit Fettsuppression zur Darstellung des Wandhämatoms bei spontaner Dissektion der A. carotis interna.  Fortschr Röntgenstr. 1999;  171 290-293
  • 13 Kadkhodayan Y, Jeck D T, Moran C J. et al . 3rd. Angioplasty and stenting in carotid dissection with or without associated pseudoaneurysm.  AJNR Am J Neuroradiol. 2005;  26 2328-2335
  • 14 Koscielny S, Beleites E, Schumann D. Moderne Möglichkeiten der palliativen chirurgischen Therapien bei inkurablen Kopf-Hals-Tumoren.  Der Onkologe. 2003;  8 165-168
  • 15 Wurm J, Gode U, Fucak A. Ligature of the carotid arteries performed prophylactically or as an emergency procedure in patients with malignant tumours of the head and neck.  Hno. 2000;  48 22-27
  • 16 Witz M, Korzets Z, Shnaker A. et al . Delayed carotid artery rupture in advanced cervical cancer - a dilemma in emergency management.  Eur Arch Otorhinolaryngol. 2002;  259 37-39
  • 17 Connors J J, Wojak J C. Interventional Neuroradiology. Strategies and practical techniques New York; Elsevier 1999
  • 18 Holzmann D, Kaufmann T, Pedrini P. et al . Posterior epistaxis: endonasal exposure and occlusion of the branches of the sphenopalatine artery.  Eur Arch Otorhinolaryngol. 2003;  260 425-428
  • 19 Li J R, Qian J, Shan X Z. et al . Evaluation of the effectiveness of preoperative embolization in surgery for nasopharyngeal angiofibroma.  Eur Arch Otorhinolaryngol. 1998;  255 430-432
  • 20 Ritter C, Adebahr G. Stab injuries of the skull and brain.  Z Rechtsmed. 1986;  96 229-234
  • 21 Steigerwald C, Draf W, Hofmann E. et al . Angiography of the carotid artery in centro-lateral skull base fractures?.  Laryngorhinootologie. 2005;  84 910-914
  • 22 Robbs J V. Penetrating vascular injuries: principles of diagnosis and management.  Gefäßchirurgie. 2002;  7 195-201
  • 23 Barrow D L, Spector R H, Braun I F. et al . Classification and treatment of spontaneous carotid-cavernous sinus fistulas.  J Neurosurg. 1985;  62 248-256
  • 24 Ringer A J, Salud L, Tomsick T A. Carotid cavernous fistulas: anatomy, classification, and treatment.  Neurosurg Clin N Am. 2005;  16 279-295, viii
  • 25 Parkinson D. Transcavernous repair of carotid cavernous fistula. Case report.  J Neurosurg. 1967;  26 420-424
  • 26 Helmke K, Kruger O, Laas R. The direct carotid cavernous fistula: a clinical, pathoanatomical, and physical study.  Acta Neurochir. 1994;  127 1-5
  • 27 Djindjian R, Merland J, Theron J. Superselective Arteriography of the external carotid artery. New York; Springer 1977: 606-628
  • 28 Kiyosue H, Hori Y, Okahara M. et al . Treatment of intracranial dural arteriovenous fistulas: current strategies based on location and hemodynamics, and alternative techniques of transcatheter embolization.  Radiographics. 2004;  24 1637-1653
  • 29 Mayer T E, Fesl G, Yousry T. et al . Diagnosis and treatment of cranial arteriovenous dural fistulas.  Radiologe. 1999;  39 876-881
  • 30 Saatci I, Cekirge H S, Ozturk M H. et al . Treatment of internal carotid artery aneurysms with a covered stent: experience in 24 patients with mid-term follow-up results.  AJNR Am J Neuroradiol. 2004;  25 1742-1749
  • 31 Alexander M J, Smith T P, Tucci D L. Treatment of an iatrogenic petrous carotid artery pseudoaneurysm with a Symbiot covered stent: technical case report.  Neurosurgery. 2002;  50 658-662
  • 32 Stallmeyer M J, Morales R E, Flanders A E. Imaging of traumatic neurovascular injury.  Radiol Clin North Am. 2006;  44 13-39, vii
  • 33 Hosoya T, Adachi M, Yamaguchi K. et al . Clinical and neuroradiological features of intracranial vertebrobasilar artery dissection.  Stroke. 1999;  30 1083-1090
  • 34 Mizutani T, Kojima H, Asamoto S. Healing process for cerebral dissecting aneurysms presenting with subarachnoid hemorrhage.  Neurosurgery. 2004;  54 342-348
  • 35 Mizutani T, Miki Y, Kojima H. et al . Proposed classification of nonatherosclerotic cerebral fusiform and dissecting aneurysms.  Neurosurgery. 1999;  45 253-260
  • 36 Ohkuma H, Suzuki S, Shimamura N. et al . Dissecting aneurysms of the middle cerebral artery: neuroradiological and clinical features.  Neuroradiology. 2003;  45 143-148
  • 37 Ohkuma H, Suzuki S, Kikkawa T. et al . Neuroradiologic and clinical features of arterial dissection of the anterior cerebral artery.  AJNR Am J Neuroradiol. 2003;  24 691-699
  • 38 Ahn J Y, Han I B, Kim T G. et al . Endovascular treatment of intracranial vertebral artery dissections with stent placement or stent-assisted coiling.  AJNR Am J Neuroradiol. 2006;  27 1514-1520
  • 39 Anxionnat R, Melo Neto de JF, Bracard S. et al . Treatment of hemorrhagic intracranial dissections.  Neurosurgery. 2003;  53 289-301
  • 40 Doerfler A, Wanke I, Egelhof T. et al . Double-stent method: therapeutic alternative for small wide-necked aneurysms. Technical note.  J Neurosurg. 2004;  100 150-154

Prof. Dr. med. Stefan Hähnel

Neuroradiology, University of Heidelberg Medical Center

Im Neuenheimer Feld 400

69120 Heidelberg

Phone: ++49/62 21/56 75 66

Fax: ++49/62 21/56 46 73

Email: Stefan.Haehnel@med.uni-heidelberg.de

    >