Klin Monbl Augenheilkd 2006; 223(5): 400-404
DOI: 10.1055/s-2006-926565
Kasuistik

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Rehabilitation of Orbital Cavity after Total Orbital Exenteration using Oculofacial Prostheses Anchored by Osseointegrated Dental Implants Posed as a One-Step Surgical Procedure

Wiederherstellung der Orbitahöhle nach totaler orbitaler Exenteratio anhand einer oculofacialen Prothese fixiert durch osseointegrierte Zahnimplantate: ein chirurgischer EinzeleingriffL. Konstantinidis1 , P. Scolozzi2 , M. Hamédani1
  • 1Division of Orbital and Ophthalmic Plastic Surgery, Jules Gonin Eye Hospital, University of Lausanne, Lausanne, Switzerland (Chairman: L. Zografos)
  • 2Department of Otolaryngology/Head and Neck Surgery, Division of Oral and Maxillofacial Surgery, Centre Hospitalier Universitaire Vaudois, Lausanne, Switzerland
Further Information

Publication History

received: 5.10.2005

accepted: 17.1.2006

Publication Date:
16 May 2006 (online)

Zusammenfassung

Hintergrund: Totale orbitale Exenteratio ist ein radikalchirurgischer Eingriff, der typischerweise die Entfernung sämtlicher intraorbitaler Strukturen, inkl. Periorbita, beinhaltet. Dies führt zu einer großen Verunstaltung der Orbita und zu enormen kosmetischen, funktionellen und psychologischen Konsequenzen, welche den Chirurgen vor eine schwierige und fordernde Aufgabe stellen kann. Oculofaciale Prothesen fixiert durch osseointegrierte Zahnimplantate sind eine attraktive und wertvolle Alternative falls ästhetische und funktionelle Ansprüche höher als lokal-rekonstruktiver Möglichkeiten liegen. Patienten und Methode: Eine 72-jährige Patientin mit einem malignem Melanom des rechten Augenliedes und ein 77-jähriger Mann mit einem Karzinom der Meibom’schen Drüse untergingen einer totalen Exenteratio mit direkt anschließender Platzierung osseointegrierter Implantate (Straumann System Dental Implants). Eine Orbitaprothese wurde nach Epithelialisierung der Orbitahöhle eingesetzt. Resultate: Die Implantate waren perfekt und komplikationslos osseointegriert und gaben somit der Prothese genügend Festigkeit. Eine zufrieden stellende Ästhetik konnte bei beiden Patienten erreicht werden. Schlussfolgerungen: Oculofaciale Prothesen nach Platzierung osseointegrierter Zahnimplantaten anhand eines chirurgischen Einzeleingriffes bieten ein adäquates ästhetisches Resultat und eine deutlich verkürzte Rehabilitation. Zudem ist es eine gute Lösung falls lokal-rekonstruktive Möglichkeiten nicht genügend sind.

Abstract

Background: Total orbital exenteration is a radical surgical procedure, which typically involves the removal of the entire contents of the orbit including the periorbita, leaving the patient with a deep orbital deformity and results in devastating cosmetic, functional, and psychological consequences requiring difficult and challenging procedures for oculoplastic surgeons. Oculofacial prostheses retained by endosseous dental implants present an attractive and viable alternative when aesthetic and functional demands are beyond the capacity of local reconstructive efforts. Patients and Methods: A 72-year-old woman presenting a malignant melanoma of the right eyelids and a 77-year-old man presenting a sebaceous carcinoma of the left upper eyelid underwent a total exenteration followed by positioning of endosseous implants (Straumann system Dental implants) as an integrated one-step combined surgical procedure. The oculofacial prosthesis was placed after epithelialization of the orbital cavity. Results: The implants were perfectly osseointegrated without any complications, providing sufficient retention of the prostheses. A satisfactory aesthetic outcome has been achieved for both patients. Conclusions: Oculofacial prostheses anchored by osseointegrated dental implants placed as one-step surgical procedure ensure an adequate aesthetic result as well as a considerably decreased rehabilitation time and present a satisfactory solution when reconstruction is not a suitable option.

References

  • 1 Bartisch G. Ophthalmodouleia. Dresden, Germany; printed by M. Stöckel; 1583 3: 208
  • 2 Bartley G B, Garrity J A, Waller R R. et al . Orbital exenteration at the Mayo Clinic: 1967 - 1986.  Ophthalmology. 1989;  96 468-473
  • 3 Ben S imon GJ, Schwarcz R M, Douglas R. et al . Orbital exenteration: one size does not fit all.  Am J Ophthalmol. 2005;  139 11-17
  • 4 Buus D R, Tse D T. The use of the enucleation snare for orbital exenteration.  Arch Ophthalmol. 1990;  108 636-637
  • 5 Goldberg R A, Kim J W, Shorr N. Orbital exenteration: results of an individualized approach.  Ophthal Plast Reconstr Surg. 2003;  19 229-236
  • 6 Hooper S M, Westcott T, Evans P L. et al . Implant-supported facial prostheses provided by a maxillofacial unit in a U.K. regional hospital: longevity and patient opinions.  J Prosthodont. 2005;  14 32-38
  • 7 Jensen O T, Brownd C, Blacker J. Nasofacial prostheses supported by osseointegrated implants.  Int J Oral Maxillofac Implants. 1992;  7 203-211
  • 8 Kovacs A F. A follow-up study of orbital prostheses supported by dental implants.  J Oral Maxillofac Surg. 2000;  58 19-23
  • 9 Levin P S, Dutton J J. A 20-year series of orbital exenteration.  Am J Ophthalmol. 1991;  112 496-501
  • 10 Pushker N, Kashyap S, Balasubramanya R. et al . Pattern of orbital exenteration in a tertiary eye care centre in India.  Clin Experiment Ophthalmol. 2004;  32 51-54
  • 11 Schoen P J, Raghoebar G M, van Oort R P. et al . Treatment outcome of bone-anchored craniofacial prostheses after tumor surgery.  Cancer. 2001;  92 3045-3050
  • 12 Scolozzi P, Jaques B. Treatment of midfacial defects using prostheses supported by ITI dental implants.  Plast Reconstr Surg. 2004;  114 1395-1404
  • 13 Tanenbaum M. Exenteretion. Yanoff M, Duker JS Ophthalmology St. Louis; MO, Mosby 2004
  • 14 Toljanic J A, Eckert S E, Roumanas E. et al . Osseointegrated craniofacial implants in the rehabilitation of orbital defects: an update of a retrospective experience in the United States.  J Prosthet Dent. 2005;  94 177-182
  • 15 Tolman D E, Taylor P F. Bone-anchored craniofacial prosthesis study.  Int J Oral Maxillofac Implants. 1996;  11 159-168
  • 16 Yeatts P R. The esthetics of orbital exenteration.  Am J Ophthalmol. 2005;  139 152-153

Mehrad Hamédani M. D.

Jules Gonin Eye Hospital, University of Lausanne

Av. de France 15

1004 Lausanne, Switzerland

Phone: ++ 41/2 16/26 81 11

Email: mehrad.hamedani@ophtal.vd.ch

    >