Viszeralchirurgie 2004; 39(3): 224-229
DOI: 10.1055/s-2004-822746
Originalarbeit

© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Therapie der Fournier'schen Gangrän

Therapy of Fournier's GangreneP. Kujath1 , C. Eckmann1 , R. Bouchard1 , H. Esnaashari1 , H. Shekarriz1
  • 1Klinik für Chirurgie, Universitätsklinikum Schleswig-Holstein, Campus Lübeck, Lübeck
Further Information

Publication History

Publication Date:
08 July 2004 (online)

Zusammenfassung

Die Fournier'sche Gangrän ist charakterisiert durch eine nekrotisierende Fasziitis der Perianal- und Genitalregion aufgrund einer synergistischen polymikrobiellen Infektion. Klinisches Hauptsymptom ist der heftige Schmerz in der Anogenitalregion bei anfangs nur geringen Hautveränderungen. Aufgrund des raschen Fortschreitens der Erkrankung handelt es sich bei der Fournier'schen Gangrän um einen chirurgischen Notfall, bei dem eine sofortige Operation indiziert ist. Therapie der Wahl ist ein umfassendes chirurgisches Débridement mit konsekutiver offener Wundbehandlung. Bei ausgedehnten Defekten hat sich die Anlage eines blockierenden Enterostomas bewährt. Durch standardisierte rekonstruktive Maßnahmen lässt sich zumeist ein kosmetisch tragbares Ergebnis erzielen.

Abstract

Fournier's gangrene is characterized by a necrotizing fasciitis of the perianal and genital region, caused by a synergistic polymicrobial infection. Severe pain in the anal and genital region is the main clinical characteristic. In the beginning of the disease is only minimal evidence of the cutaneous necrosis. Due to the rapid progress of the disease Fournier's gangrene is a surgical emergency. Immediate surgical intervention is indicated. The surgical procedures comprise radical debridements and consecutive open wound dressings. In cases with extensive defects the performance of a diverting stoma is necessary in order to avoid fecal contamination of the wound. By using standardised reconstructive techniques it will lead to decent results under cosmetic aspects.

Literatur

  • 1 Asci R, Sarikaya S, Büyükalpelli R, Yilmaz A F, Yildiz S. Fournier's gangrene: risk assessment and enzymatic debridement with lyophilized collagenase application.  Eur Urol. 1998;  34 411-418
  • 2 Baskin L S, Carroll P R, Cattolica E V, McAninch J W. Necrotising soft tissue infections of the perineum and genitalia. Bacteriology, treatment and risk assessment.  Br J Urol. 1990;  65 524-529
  • 3 Basoglu M, Gül O, Yildirgan I, Balik A A, Ozbey I, Oren D. Fournier's gangrene: review of fifteen cases.  Am Surg. 1997;  63 1019-1021
  • 4 Benizri E, Fabiani P, Migliori G, Chevallier D, Peyrottes A, Raucoulles M. et al . Gangrene of the perineum.  Urology. 1996;  47 935-939
  • 5 Berg A, Armitage J O, Burns C P. Fournier's gangrene complicating aggressive therapy for hematologic malignancy.  Cancer. 1986;  57 2291-2294
  • 6 Caird J, Abbasakoor F, Quill R. Necrotising fasciitis in a HIV positive male: an anusual indication for abdomino-perineal resection.  Ir J Med Sci. 1999;  168 251-253
  • 7 Capelli-Schellpfeffer M, Gerber G S. The use of hyperbaric oxygen in urology.  J Urol. 1999;  162 647-654
  • 8 Consten E C, Slors J F, Danner S A, Sars P R, Obertop H, Van Lanschot J J. Severe complications of perianal sepsis in patients with human immunodeficiency virus.  Br J Surg. 1996;  83 778-780
  • 9 Eckmann C, Kujath P, Benecke P, Hustedt W D. Die nekrotisierende Fasziitis der Vulva.  Geburtsh Frauenheilk. 1997;  57 18-23
  • 10 Eke N. Fournier's gangrene: a review of 1 726 cases.  Br J Surg. 2000;  87 718-728
  • 11 Elliot D, Kufera J A, Myers R A. The microbiology of necrotizinig soft tissue infections.  Am J Surg. 2000;  179 361-366
  • 12 Enriquez J M, Moreno S, Devesa M, Morales V, Platas A, Vicente E. Fournier's syndrome of urogenital and anorectal origin. A retrospective and comparative study.  Dis Colon Rectum. 1987;  30 33-37
  • 13 Fischer J R, Conway M J, Takeshita R T, Sandoval M R. Necrotizing fasciitis. Importance of roentgenographic studies for soft-tissue gas.  JAMA. 1979;  241 803-806
  • 14 Fournier A J. Gangrène foudroyante de la verge.  Semaine Medical. 1883;  3 345-348
  • 15 Gerber G S, Guss S P, Pielet R W. Fournier's gangrene secondary to intra-abdominal processes.  Urology. 1994;  44 779-782
  • 16 Gamagami R A, Mostafavi M, Gamagami A, Lazorthes F. Fournier's gangrene: an unusual presentation for rectal carcinoma.  Am J Gastroenterol. 1998;  93 657-658
  • 17 Hejase M J, Simonin J E, Bihrle R, Coogan C L. Genital Fournier's gangrene: experience with 38 patients.  Urology. 1996;  47 734-739
  • 18 Hollabaugh R S, Dmochowski R R, Hickerson W L, Cox C E. Fournier's gangrene: therapeutic impact of hyperbaric oxygen.  Plast Reconstr Surg. 1998;  101 94-100
  • 19 Korhonen K, Hirn M, Niinikoski J. Hyperbaric oxygen in the treatment of Fournier's gangrene.  Eur J Surg. 1998;  164 251-255
  • 20 Kujath P, Eckmann C, Benecke P. Diagnose und Therapie der nekrotisierenden Fasziitis.  Dtsch Med Wochenschr. 1995;  120 965-968
  • 21 Kujath P, Krieger S, Bechthold H, Eckmann C. Diagnose und Therapie der Streptokokkenmyositis.  Dtsch Med Wochenschr. 2002;  127 2508-2510
  • 22 Laucks S S. Fournier's gangrene.  Surg Clin North Am. 1994;  74 1339-1352
  • 23 McHenry C R, Piotrowski J J, Petrinic D, Malangoni M A. Determinants of mortality for necrotizing soft-tissue infections.  Ann Surg. 1995;  221 558-565
  • 24 Olsofka J N, Carrillo E H, Spain D A, Polk H C. The continuing challenge of Fournier's gangrene in the 1990s.  Am Surg. 1999;  65 1156-1159
  • 25 Pfanner W. Zur Kenntnis und Behandlung des nekrotisierenden Erysipels.  Dtsch Zeitschr Chir. 1918;  144 108-119
  • 26 Salvino C, Harford F J, Dobrin P B. Necrotizing infections of the perineum.  South Med J. 1993;  86 908-911
  • 27 Smith G L, Bunker C B, Dinneen M D. Fournier's gangrene.  Br J Urol. 1998;  81 347-355
  • 28 Stephens B J, Lathrop J C, Rice W T, Gruenberg J C. Fournier's gangrene: historic (1764-1978) versus contemporary (1979-1988) differences in etiology and clinical importance.  Am Surg. 1993;  59 149-154
  • 29 Vogel F, Naber K G, Wacha H, Shah P, Sörgel F, Kayser F H. Parenterale Antibiotika bei Erwachsenen.  Chemotherapie Journal. 1999;  8 1-49
  • 30 Wang C, Schwaitzberg S, Berliner E, Zarin D A, Lau J. Hyperbaric oxygen for treating wounds: a systematic review of the literature.  Arch Surg. 2003;  138 272-280
  • 31 Yaghan R J, Al-Jaberi T M, Bani-Hani I. Fournier's gangrene. Changing face of the disease.  Dis Colon Rectum. 2000;  43 1300-1308

Prof. Dr. med. Peter Kujath

Klinik für Chirurgie · Universitätsklinikum Schleswig-Holstein · Campus Lübeck

Ratzeburger Allee 160

23538 Lübeck

Phone: 04 51-5 00-20 11

Fax: 04 51-5 00-20 69

Email: kujath-luebeck@t-online.de