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DOI: 10.1055/s-2003-43099
© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York
Intraperikardiale Fibrinolyse als therapeutische Option bei der Perikarditis purulenta
Intrapericardial fibrinolysis with streptokinase in a case of purulent pericarditisPublication History
eingereicht: 12.3.2003
akzeptiert: 17.7.2003
Publication Date:
23 October 2003 (online)
Anamnese und klinischer Befund: Ein 23-jähriger Mann mit einem M. Hodgkin in Remission und einem bekanntem Protein C-Mangel präsentierte sich mit Thoraxschmerz und Zeichen eines respiratorischen Infektes.
Untersuchungen: Echokardiographisch zeigte sich ein purulenter Perikarderguss. Im Röntgen-Thorax demarkierte sich ein linksseitiges pneumonisches Infiltrat.
Therapie und Verlauf: Mittels Perikardiozentese konnte der Erguss nicht ausreichend drainiert werden. Die komplikationslose Sanierung gelang erst nach intraperikardialer Streptokinaseinstillation. Im weiteren Verlauf ergab sich eine Restitutio ad integrum.
Folgerung: Die intraperikardiale Fibrinolysetherapie scheint eine wirksame Therapiealternative bei purulenter Perikarditis darzustellen.
History and admission findings: A 23-year-old man known to have Hodgkin’s disease in remission and C-protein deficiency presented with chest pain and symptoms of respiratory infection.
Investigations: A purulent pericardial effusion was detected by echocardiography. The chest X-ray showed a left-sided pneumonia.
Treatment and clinical course: When pericardiocentesis failed to drain the purulent but pathogen-free effusion completely, streptokinase was several times instilled intrapericardially and achieved fibrinolysis without complication. The effusion did not recur.
Conclusions: Intrapericardial application of fibrinolytic agents seems to be an effective treatment of a purulent pericarditis.
Literatur
- 1 Berglin E, Ekroth R, Teger-Nilsson A C, William-Olsson G. Intrapleural instillation of streptokinase: Effects on systemic fibrinolysis. Thorac Cardiovasc Surg. 1981; 29 124-126
- 2 Bridgman P G. Failure of intrapericardial streptokinase in purulent pericarditis. Intensive Care Med. 2001; 27 942
- 3 Cakir O, Gurkan F, Balci A E, Eren N, Dikici B. Purulent pericarditis in childhood: ten years of experience. J Pediatr Surg. 2002; 37 1404-1408
- 4 Chin N K, Lim T K. Controlled trial of intrapleural streptokinase in the treatment of pleural empyema and complicated parapneumonic effusions. Chest. 1997; 111 275-279
- 5 Defouiolloy C, Meyer G, Slama M. et al . Intrapericardial fibrinolysis: a useful treatment in the management of purulent pericarditis. Intensive Care Med. 1997; 23 117-118
- 6 Godley P J, Bell R C. Major hemorrhage following administration of intrapleural streptokinase. Chest. 1984; 86 486-487
- 7 Juneja R, Kothari S S, Saxena A, Sharma R, Joshi A. Intrapericardial streptokinase in purulent pericarditis. Arch Dis Child. 1999; 80 275-277
- 8 Leak L V, Ferrans V J, Cohen S R, Eidboo E E, Jones M. Animal model of acute pericarditis and its progression to pericardial fibrosis and adhesions: ultrastructural studies. Am J Anat. 1987; 180 373-390
- 9 Lee H S. How safe is the readministration of streptokinase?. Drug Saf. 1995; 13 79-80
- 10 Mann-Segal D DM, Shanahan E A, Jones B, Ramasamy D. Purulent pericarditis: rediscovery of an old remedy. J Thorac Cardiovasc Surg. 1996; 111 487-488
- 11 Pan H L, Liu J, Zhang Y D. Effect of intrapericardial urokinase on experimental constrictive pericarditis. J Am Coll Cardiol. 1994; 24 46A
- 12 Roy B B. Purulent pericarditis treated with streptokinase-streptodornase. J Indian Med Assoc. 1954; 24 264-265
- 13 Tillett W S, Sherry S. The effect in patients of streptococcal fibinolysin and streptococcal desoxyribonuclease on fibrinous, purulent, and sanguinous pleural exsudations. J Clin Invest. 1949; 28 173-190
- 14 Ustunsoy H, Celkan M A, Sivrikoz M C, Kazaz H, Kilinc M. Intrapericardial fibrinolytic therapy in purulent pericarditis. Eur J Cardiothorac Surg. 2002; 22 373-376
- 15 Winkler W B, Karnik R, Slany J. Treatment of exudative fibrinous pericarditis with intrapercardial urokinase. Lancet. 1994; 344 1541-1542
- 16 Wright L T, Smith D H, Rothmann M, Metzger W I, Quash E T. Use of streptokinase-dornase in certain surgical condition. J Int Coll Surg. 1951; 15 286-298
Dr. C. Zimmermann
Medizinische Klinik, Klinikum am Steinenberg, Akademisches Lehrkrankenhaus der Universität Tübingen
Steinenbergstraße 31
72764 Reutlingen
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