Gesundheitswesen 2002; 64(11): 602-607
DOI: 10.1055/s-2002-35540
Originalarbeit
© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Serumselenkonzentrationen bei Schulkindern in Baden-Württemberg und ihre gesundheitliche Bewertung

Serum Selenium Levels in School Children: Results and Health AssessmentI. Piechotowski1 , U. Weidner1 , I. Zöllner1 , T. Gabrio1 , B. Link1 , M. Schwenk1
  • 1Landesgesundheitsamt Baden-Württemberg
Further Information

Publication History

Publication Date:
20 November 2002 (online)

Zusammenfassung

Hintergrund: In Deutschland, das niedrige geogene Selengehalte aufweist, liegen nur wenige Daten zum Selenstatus von Kindern vor. Ziel der Untersuchung war die Ermittlung der Selenkonzentration im Serum von Kindern in einem bevölkerungsbezogenen Kollektiv sowie die Untersuchung von räumlichen und zeitlichen Unterschieden.

Methode: In drei wiederholten Querschnittsuntersuchungen wurde der Selengehalt im Serum von 1918 Kindern aus vier Untersuchungsorten (mittleres Alter 10,3 Jahre) bestimmt. Mögliche Einflussfaktoren wurden über einen Elternfragebogen bzw. einen Arztfragebogen erfasst. Die Selenbestimmung erfolgte nach Mikrowellenaufschluss mittels Hydrid-Atomabsorptionsspektrometrie.

Ergebnisse: Für die einzelnen Teilkollektive wurden mittlere Selenkonzentrationen zwischen 54,5 ± 10,5 µg/l und 71,9 ± 15,1 µg/l ermittelt. Das Minimum betrug 14 µg/l, das Maximum 216 µg/l. Türkische Kinder wiesen niedrigere Selenkonzentrationen auf als deutsche Kinder bzw. Kinder anderer Nationalität. Unter Kontrolle für Geschlecht und Untersuchungsjahr ergaben sich für deutsche Kinder aus Stuttgart signifikant niedrigere Selenkonzentrationen als für Kinder aus Aulendorf/Bad Waldsee. In demselben Regressionsmodell ist über den Zeitraum von 1995/96 bis 1998/99 ein signifikant abnehmender Trend der Selenkonzentration festzustellen. Das Modell erklärt allerdings nur einen sehr kleinen Anteil der Varianz.

Schlussfolgerungen: Die in der Untersuchung ermittelten Selenkonzentrationen liegen in einem ähnlichen Bereich wie in anderen Studien bei Kindern aus Deutschland. Die Selenkonzentrationen weisen einen deutlichen Abstand zum toxikologisch relevanten Bereich auf, der bei etwa 600 µg/l beginnt. Das 5. Perzentil lag in fast allen Teilkollektiven unterhalb der Schwellenkonzentration für die untere tolerable Selenkonzentration von 45 µg/l. Bei Kindern aus Süddeutschland ist demnach eher eine Unterversorgung mit Selen zu beschreiben als eine gesundheitlich relevante Belastung. Eine Selensubstitution sollte dennoch sehr sorgfältig erwogen werden. Einer ausgewogenen Ernährung kommt auch zur Sicherstellung einer optimalen Selenversorgung ein hoher Stellenwert zu.

Abstract

Background: In Germany, where geogenic selenium concentrations are low, only few data on selenium status in children are available. Aim of the study was to investigate serum selenium concentrations of children in a population-based sample and to additionally investigate spatial and temporal differences.

Method: In three consecutive cross sectional studies the selenium concentration in serum was determined in 1,918 children (mean age 10.3 years) from four study areas. Potential factors of influence were assessed by questionnaires filled in by parents and physicians, respectively. Selenium determination was done by hydride atomic absorption spectrometry after microwave digestion.

Results: Mean selenium concentrations for the subcollectives ranged from 54.5 ± 10.5 µg/l to 71.9 ± 15.1 µg/l. The minimum observed was 14 µg/l, the maximum 216 µg/l. Turkish children had lower selenium concentrations than German children and children of other nationality, respectively. Controlling for sex and year of investigation German children from Stuttgart had significantly lower selenium concentrations than children from Aulendorf/Bad Waldsee. In the same regression model for the period from 1995/96 to 1998/99 a decreasing trend was found to be significant. However, the regression model only explains a very small part of variance.

Conclusions: The selenium concentrations determined in this study are in the range also found in other studies in children from Germany. They are far below the toxicologically relevant range, which starts at about 600 µg/l. The 5th percentile in nearly all subcollectives was below the threshold limit of the lower tolerable selenium concentration of 45 µg/l. For children from south Germany deficiency of selenium is therefore more to be suspected than a burden relevant to health. Selenium supplementation should however be considered thoroughly. Balanced nutrition is also a main factor for an optimum selenial supply.

Literatur

  • 1 Huttonen J K. Selenium and cardiovascular diseases - an update.  Biomed Environ Sci. 1997;  10 220-226
  • 2 Vernie L N. Selenium in carcinogenesis.  Biochim Biophys Acta. 1984;  738 203-217
  • 3 Ip C. Lessions from basic research in selenium and cancer prevention.  J Nutr. 1998;  128 1845-1854
  • 4 Clark L, Dalkin B, Krongard A, Combs G J, Turnbull B, Slate E, Witherington R, Herlong J, Janosko E, Carpenter D, Borosso C, Falk S, Rounder J. Decreased incidence of prostate cancer with selenium supplementation: results of a double-blind cancer prevention trial.  Br J Urol. 1998;  81 730-734
  • 5 Biesalski H K, Berger M M, Brätter P, Brigelius-Flohé R, Fürst P, Köhrle J, Oster O, Shenkin A, Viell B, Wendel A. Kenntnisstand Selen - Ergebnisse des Hohenheimer Konsensusmeetings.  Akt Ernähr-Med. 1997;  22 224-231
  • 6 Whanger P D. Selenium in the treatment of heavy metal poisoning and chemical carcinogenesis.  J Trace Elem Electrolytes Health Dis. 1992;  6 209-221
  • 7 N N. Selenium in the heart of China.  Lancet II. 1978;  889-870
  • 8 Hou Shao-Fan, Zhu Zhen Yuan, Tan Jian-An. The relationship between the dynamics in the course of human body growth and the Kashin-Beck disease epidemiology.  Acta Geogr Sinica. 1984;  39 75-85
  • 9 Fan A M, Kizer K W. 1990 Selenium - Nutritional, toxicologic and clinical aspects.  West J Med. 153 160-167
  • 10 Yang G, Zhou R. Further observations on the human maximum safe dietary selenium intake in a seleniferous area of China.  J Trace Elem Electrolytes Health Dis. 1994;  8 159-165
  • 11 Hartfiel W, Bahners N. Selenmangel in der Bundesrepublik Deutschland.  VitaMinSpur. 1987;  2 125-131
  • 12 Oster O. Zum Selenstatus in der Bundesrepublik Deutschland. Jena; Univ.-Verl. Jena 1992
  • 13 Mensink G BM, Ströbel A. Einnahme von Nahrungsergänzungspräparaten und Ernährungsverhalten.  Gesundheitswesen. 1999;  61 S132-S137
  • 14 Piechotowski I, Krämer D, Kouros B, Wuthe J. Beobachtungsgesundheitsämter - ein neuer Ansatz zur Erhebung gesundheitsrelevanter Daten durch den ÖGD.  Gesundheitswesen. 1995;  57 722-724
  • 15 Rükgauer M, Klein J, Kruse-Jarres J D. Reference values for the trace elements copper, manganese, selenium, and zinc in the serum/plasma of children, adolescents, and adults.  J Trace Elem Med Biol. 1997;  11 92-8
  • 16 Malvy D J, Arnaud J, Burtschy B, Richard M J, Favier A, Houot O, Amedee-Manesme O. Reference values for serum zinc and selenium of French healthy children.  Eur J Epidemiol. 1993;  9 155-161
  • 17 Beker D, Romic Z, Krankjavi H, Zima Z. A contribution to the world selenium map.  Biol Trace Elem Res. 1992;  33 43-49
  • 18 Mengübes K, Diab N A, Gokmen I G, Ataman O Y, Cavdar A, Cin S. Selenium status of healthy Turkish children.  Biol Trace Elem Res. 1996;  54 163-172
  • 19 Micec-Turk D, Turk Z, Radolli L. Serum selenium values in healthy children aged 1-18 years in NE Slovenia.  Eur J Clin Nutr. 1996;  50 192-194
  • 20 Hincal F, Yetgin S, Ataceri N. Selenium status in Turkey. I. Serum selenium levels in infants and children in Ankara.  Biol Trace Elem Res. 1989;  20 161-167
  • 21 Hincal F, Basaran N, Yetgin S, Gokmen O. Selenium status in Turkey. II. Serum selenium concentration in healthy residents of different ages in Ankara.  J Trace Elem Electrolytes Health Dis. 1994;  8 9-12
  • 22 Marano G, Spagnolo A, Morisi G, Menotti A. Changes of serum selenium and serum cholesterol in children during sexual maturation.  J Trace Elem Electrolytes Health Dis. 1991;  5 59-61
  • 23 Mussalo-Rauhamaa H, Vuori E, Lehto J J, Akerblom H, Räsänen L. Increase in serum selenium levels in Finnish children and young adults during 1980-1986: a correlation between the serum levels and the estimated intake.  Eur J Clin Nutr. 1993;  47 711-717
  • 24 Wang W C, Makela A L, Nanto V, Makela P, Lagstrom H. The serum selenium concentrations in children and young adults: a long-term study during the Finnish selenium fertilization programme.  Eur J Clin Nutr. 1998;  52 529-535
  • 25 Brtkova A, Bederova A, Magalova T, Babinska K. Serum selenium levels in Slovak children and adolescents from selected regions of Slovakia.  Bratisl Lek Listy. 1995;  96 331-337
  • 26 Cser M A, Szikllai-Laszlo I, Menzel H, Lombeck I. Selenium and glutathion peroxidase activity in Hungarian children.  J Trace Elements Med Biol. 1996;  10 167-173
  • 27 Thorling E B, Overvad K, Geboers J. Selenium status in Europe - human data multicenter study.  Ann Clin Res. 1986;  18 3-7
  • 28 Chakar A, Mokni R, Chappuis P, Mahu J L, Walravens P A, Bleiberg-Daniel F, Therond P, Navarro J, Lemonnier D. Selenium status of healthy immigrants Parisian preschool children.  Biol Trace Elem Res. 1993;  36 25-33
  • 29 Robberecht H, Deelstra H. Factors influencing blood selenium concentration values: a literature review.  J Trace Elem Electrolytes Health Dis. 1994;  8 129-143
  • 30 Meissner D. Referenzwerte von Selen in Blut und Serum im Raum Dresden.  Med Klin. 1997;  92 Suppl 3 41-42
  • 31 Rayman M P. The importance of selenium to human health.  Lancet. 2000;  356 233-241
  • 32 WHO .Selenium. Envrironmental Health Criteria Genf; 1987 58
  • 33 Yang G, Zhou R. Further observations on the human maximum safe dietary selenium intake in a seleniferous area of China.  J Trace Elem Electrolytes Health Dis. 1994;  8 159-165
  • 34 Salonen J T, Salonen R, Penttila I, Herranen J, Jauhihainen M, Kantola M, Lappetelainen R, Maenpaa P H, Alfthan G, Puska P. Serum fatty acids, apolipoproteins, selenium and vitamin antioxidants and the risk of death from coronary artery disease.  Am J Cardiol. 1985;  56 226-231
  • 35 Virtamo J, Valkaila E, Alfthan G, Ppppunsar S, Huttunen J K, Karvonen M J. Serum selenium and the risk of coronary heart disease and stroke.  Am J Epidemiol. 1985;  122 276-282
  • 36 Heinzow B, Jessen H, Mohr S, Riemer D. Selenium status of children and adults in northern Germany. Wendel A Selenium in biology and medicine Berlin; Springer 1989: 246-249
  • 37 Kommission Human-Biomonitoring des Umweltbundesamtes . Selen und Human-Biomonitoring.  Bundesgesundheitsbl Gesundheitsforsch Gesundheitsschutz. 2002;  45 190-195
  • 38 Oster O, Schlinke B, Marks U. Der Selenstatus von Vegetariern und Nichtvegetariern in der Bundesrepublik Deutschland.  Zeitschrift für Ernährungswissenschaft. 1995;  34 62

Dr. Isolde Piechotowski, MPH

Landesgesundheitsamt Baden-Württemberg

Wiederholdstraße 15

70174 Stuttgart

Email: piechotowski@lga.bwl.de

    >