Subscribe to RSS
DOI: 10.1055/s-2000-9999
Long-term follow-up of patients with iron deficiency anemia after a close endoscopic examination of the upper and lower gastrointestinal tract
Publication History
3.7.2000
31.8.2000
Publication Date:
31 December 2000 (online)
Summary
Background: In patients with Iron Deficiency Anemia (IDA) occult gastrointestinal bleeding is generally investigated by bidirectional endoscopy. The aim of our study was to examine the long-term follow-up of patients with IDA where the sources of bleeding couldnt be detected despite close endoscopic and radiologic examnination of the GI tract.
Methods: Based on the endoscopic data base we examined consecutive patients who were referred for gastrointestinal endoscopy due to IDA with a negative endoscopic (upper GI endoscopy and colonoscopy) evaluation. Further diagnostic work up (repeated endoscopy of the upper and lower GI tract by an experienced investigator, small bowel enteroclysis, push enteroscopy, proctoscopy, intraoperative enteroscopy, angiography, scintigraphic examinations) was recorded. The eligible patients were divided into 2 groups: Group 1 (no identification of the source of bleeding in the GI tract); group 2 (source of gastrointestinal blood loss was found). Long-term follow-up was performed by telephone interview with patients and/or with their general practitioner.
Results: 79 patients (mean age 58.8 years [17-83, 44] female) with IDA met the inclusion criteria. In 42 patients (53 %) the endoscopic and radiographic evaluation was unable to find the source of gastrointestinal blood loss. 29 of these patients (69 %) showed a resolved anemia after a mean follow-up of 48 months (18 months - 5 years). 10 patients had a mild anemia, 3 required blood transfusions. In group one Helicobacter pylori infection was significantly more prevalent in comparison with group 2 (57 % vs. 38 %, p = 0.032).
Conclusion: Based on our data, the prognosis of IDA with negative endoscopy is favorable. The pathogenic role of Helicobacter pylori infection should be evaluated in further studies.
Langzeitbeobachtung von Patienten mit Eisenmangelanämie und negativer ausgiebiger endoskopischer Diagnostik
Es wird empfohlen, Patienten mit einer Eisenmangelanämie zur Blutungssuche einer bidirektionalen Endoskopie zu unterziehen. Das Ziel unserer Untersuchung war, den Langzeit-Follow-up der Patienten zu erfassen, bei denen die Quelle des Blutverlustes trotz ausgiebiger endoskopischer und radiologischer Untersuchung nicht erkennbar war.
Methode: Auf der Basis einer Datenbankanalyse unserer Endoskopiedatenbank wurden konsekutiven Patienten unserer Abteilung, die wegen Eisenmangelanämie endoskopisch untersucht wurden und bei denen weder in der ÖGD noch in der Koloskopie eine Blutungsquelle gefunden werden konnte, erfasst. Die Ergebnisse der weiteren Diagnostik (wiederholte ÖGD und Koloskopie durch erfahrenen Untersucher, Röntgen-Sellink, Push-Enteroskopie, Proktoskopie, intraoperative Enteroskopie, Angiographie, Szintigraphie sind erfasst worden. Die ausgewerteten Patienten wurden in Abhängigkeit der Befunde in 2 Gruppen aufgeteilt: Gruppe 1: Eine Blutungsquelle konnte nicht gefunden werden. Gruppe 2: Blutungsquelle wurde gefunden. Für die Langzeit-Follow-up-Ergebnisse wurden standardisierte Inteviews und Telefonate mit dem Hausarzt und den Patienten durchgeführt.
Ergebnisse: 79 Patienten (mittleres Alter 58,8 Jahre [17-83]) mit Eisenmangelanämie wurden in die Studie eingebracht. Bei 42 von ihnen (53 %) konnte keine Blutungsquelle gefunden werden. 29 Patienten dieser Gruppe zeigten im Langzeit-Follow-up von 48 Monaten (18 Monate bis 5 Jahre) eine Restitutio der Anämie unter Eisensubstitution. 10 Patienten wiesen noch eine milde Anämie auf, 3 Patienten erhielten Erythrozytenkonzentrate. Die Prävalenz der Helicobacter pylori Infektion war in der Gruppe 1 statistisch signifikant häufiger als in der Gruppe 2 (57 vs. 38 %; p = 0.032).
Schlussfolgerung: Auf der Basis unserer Daten ist die Prognose der Eisenmangelanämie mit negativer Endoskopie gut. Die Rolle der Helicobacter-pylori-Infektion in der Pathogenese sollte weiter untersucht werden.
Key words
Gastrointestinal Endoscopy - Helicobacter Pylori Infection - Iron Deficiency Anemia - Obscure Gastrointestinal Bleeding
Schlüsselwörter
Gastrointestinale Endoskopie - Helicobacter-pylori-Infektion - Eisenmangelanämie - obskure gastrointestinale Blutung
References
- 1 Looker A C, Dallmann P R, Carroll M D, Gunter E W, Johnson C L. Prevalence of iron deficiency anemia in the United States. JAMA. 1997; 227 973-976
- 2 Guyatt G H, Patterson C, Ali M. Diagnosis of iron deficiency anemia in the elderly. Am J Med. 1990; 88 205-209
- 3 Kepczyk M T, Kadakia S C. Prospective evaluation of gastrointestinal tract in patients with iron deficiency anemia. Dig Dis Sci. 1995; 40 1283-1289
- 4 Rockey D C, Cello J P. Evaluation of gastrointestinal tract in patients with iron deficiency anemia. N Engl J Med. 1993; 329 1691-1695
- 5 Zuckerman G, Benitez J. A prospective study of bidirectional endoscopy (colonoscopy and upper endoscopy) in the evaluation of patients with occult gastrointestinal bleeding. Am J Gastroenterol. 1992; 87 62-66
- 6 Rockey D C, Koch J, Cello J P, Sanders L L, McQaid K. Relative frequency of upper gastrointestinal and colonic lesions in patients with positive fecal occult blood test. N Engl J Med. 1998; 339 153-159
- 7 Kepczyk T, Cremius J E, Long B D. et al . A prospective, multidisciplinary evaluation of premenopausal women with iron deficiency anemia. Am J Gastroenterol. 1999; 94 109-115
- 8 Bampton P A, Holloway R H. A prospective study of the gastroenterological causes of iron deficiency anemia in a general hospital. Aust NZ J Med. 1996; 26 793-799
- 9 Dixon M F, Genta R M, Yardley J H, Correa. Classification and grading of gastritis: The updated Sydney system: International Workshop on the Histology of Gastritis, Houston 1994. Am J Surg Pathol. 1996; 20 1161-1181
- 10 McIntyre AS, Long R G. Prospective survey of investigation in outpatients referred with iron deficiency anemia. Gut. 1993; 34 1102-1107
- 11 Descamps C, Schmit A, Van Gossum A. Missed upper gastrointestinal tract lesions may explain „occult” bleeding Endoscopy. 1999; 31 452-455
- 12 Schneider A R, Benz C, Riemann J F. Adverse effects of nonsteroidal anti-inflammatory drugs on the small and large bowel. Endoscopy. 1999; 31 761-767
- 13 Gordon S, Bensen S, Smith R. Long-term follow-up of older patients with iron deficiency anemia after negative GI evaluation. Am J Gastroenterol. 1996; 91 885-889
- 14 Shay R, Scott B B. Iron deficiency anemia - how to investigate?. Gut. 1993; 34 1427-1428
- 15 Annibale B, Marignani M, Monarca B. Reversal of iron deficiency anemia after Helicobacter pylori eradication in patients with asymptomatic gastritis. Ann Intern Med. 1999; 131 668-672
- 16 Choe Y H, Kim S K, Son B K. Randomized placebo controlled trial of Helicobacter pylori eradication for iron deficiency anemia in praedolescent children and adolescents. Helicobacter. 1999; 4 135-139
Address for correspondence
MD Dieter Schilling
Department of Internal Medicine C (Gastroenterology and Hepatology) Klinikum der Stadt Ludwigshafen Academical Teaching Hospital of the University of Mainz
Bremserstraße 79
67 063 Ludwigshafen /Rhine
Email: MedCLu@t-online.de