Nervenheilkunde 2010; 29(11): 734-746
DOI: 10.1055/s-0038-1628841
Update Neurologie
Schattauer GmbH

Update Psychiatrie

Alkoholabhängigkeit, Angststörungen, Depression, SchizophrenieUpdate psychiatryalcohol addiction, anxiety disorders, major depressive disorder, schizophrenia
T Wobrock
1   Abteilung für Psychiatrie und Psychotherapie, Zentrum Psychosoziale Medizin, Georg-August-Universität Göttingen
,
B Bandelow
1   Abteilung für Psychiatrie und Psychotherapie, Zentrum Psychosoziale Medizin, Georg-August-Universität Göttingen
,
U Havemann-Reinecke
1   Abteilung für Psychiatrie und Psychotherapie, Zentrum Psychosoziale Medizin, Georg-August-Universität Göttingen
,
D Wedekind
1   Abteilung für Psychiatrie und Psychotherapie, Zentrum Psychosoziale Medizin, Georg-August-Universität Göttingen
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

Eingegangen am: 17 March 2010

angenommen am: 07 July 2010

Publication Date:
31 January 2018 (online)

Zusammenfassung

Psychische Erkrankungen reduzieren die Lebensqualität, und ihre Behandlung stellt eine große Herausforderung für das Gesundheitssystem dar. In der vorliegenden Arbeit werden die diagnostischen Kriterien der vier häufigsten psychischen Erkrankungsgruppen Angsterkrankungen, Alkoholabhängigkeit, unipolare Depressionen und Schizophrenie erläutert und im Anschluss evidenzbasierte Behandlungsstrategien dargestellt. Für jede dieser Erkrankungen werden die aktuellen Entwicklungen skizziert und mögliche zukünftige Therapieoptionen diskutiert. Dabei wird ausführlicher nur auf die biologischen Verfahren wie Pharmakotherapie und Stimulationsverfahren eingegangen. Insgesamt ergeben sich bei allen diesen häufigen psychischen Erkrankungen interessante biologische Therapieoptionen für die Zukunft, welche nach ausreichender Evidenzbasierung in einen Gesamtbehandlungsplan eingebaut werden können.

Summary

Psychiatric disorders belong to the most disabling diseases worldwide leading to reduced quality of life. Their treatment represents a great challenge for the national health systems. In this article, the diagnostic criteria of the following four frequently observed groups of psychiatric disorders are described and evidence-based treatment strategies are presented: anxiety disorders, alcohol addiction, unipolar major depression, and schizophrenia. For each of these groups of psychiatric disorders contemporary developments are outlined and possible future treatment options are discussed. Biological treatment interventions such as pharmacotherapy and brain stimulation are mentioned in detail. Besides the classic drugs, substances with a new mode of action are of growing importance. nder clinical investigation. In conclusion, for all mentioned psychiatric disorders interesting biologically based future treatment options emerged which may contribute to general treatment regimes after given proof of evidence.

 
  • Literatur

  • 1 Adams C. E, Fenton M. K, Quraishi S, David A. S. Systematic meta-review of depot antipsychotic drugs for people with schizophrenia. Br J Psychiatry 2001; 179: 290-299.
  • 2 Baldwin D. S, Ajel K. Role of pregabalin in the treatment of generalized anxiety disorder. Neuropsychiatr Dis Treat 2007; 03 (02) 185-191.
  • 3 Bandelow B, Seidler-Brandler U, Becker A, Wedekind D, Rüther E. Meta-analysis of randomized controlled comparisons of psychopharmacological and psychological treatments for anxiety disorders. World J Biol Psychiatry 2007; 08 (03) 175-187.
  • 4 Bauer M, Bschor T, Pfennig A, Whybrow P. C, Angst J, Versiani M, Möller H. J. WFSBP Task Force on Unipolar Depressive Disorders. World Federation of Societies of Biological Psychiatry (WFSBP) Guidelines for Biological Treatment of Unipolar Depressive Disorders in Primary Care. World J Biol Psychiatry 2007; 08 (02) 67-104.
  • 5 Brzozka M, Falkai P, Havemann-Reinecke U. [Für Schizophrenie braucht man Drei]. Suchtmedizin 2009; 11 (03) 98-100.
  • 6 Chakos M, Lieberman J, Hoffman E, Bradford D, Sheitman B. Effectiveness of second-generation antipsychotics in patients with treatment-resistant schizophrenia: a review and meta-analysis of randomized trials. Am J Psychiatry 2001; 158 (04) 518-526.
  • 7 Cipriani A, Furukawa T. A, Salanti G, Geddes J. R, Higgins J. P, Churchill R, Watanabe N, Nakagawa A, Omori I. M, McGuire H, Tansella M, Barbui C. Comparative efficacy and acceptability of 12 new-generation antidepressants: a multiple-treatments metaanalysis. Lancet 2009; 373 (9665): 746-758.
  • 8 Correll C. U, Leucht S, Kane J. M. Lower risk for tardive dyskinesia associated with second-generation antipsychotics: a systematic review of 1-year studies. Am J Psychiatry 2004; 161 (03) 414-425.
  • 9 Correll C. U, Rummel-Kluge C, Corves C, Kane J. M, Leucht S. Antipsychotic combinations vs monotherapy in schizophrenia: a meta-analysis of randomized controlled trials. Schizophr Bull 2009; 35 (02) 443-457.
  • 10 Deutsche Gesellschaft für Psychiatrie, Psychotherapie und Nervenheilkunde (DGPPN) (Hrsg.). S3-Praxisleitlinien Psychiatrie und Psychotherapie. Band 1. Behandlungsleitlinie Schizophrenie. Leitlinienprojektgruppe. Gaebel W, Falkai P, Weinmann S, Wobrock T. Darmstadt: Steinkopff-Verlag; 2006
  • 11 Driessen M, Schulte S, Luedecke C, Schäfer I, Sutmann F, Ohlmeier M, Kemper U, Koesters G, Chodzinski C, Schneider U, Broese T, Dette C, Havemann-Reinecke U. TRAUMAB-Study Group. Trauma and PTSD in patients with alcohol, drig, or dual dependence: A multi-center study. Alcohol Clin Exp Res 2008; 32 (03) 1-8.
  • 12 Falkai P, Wobrock T, Lieberman J, Glenthoj B, Gattaz W. F, Möller H. J. WFSBP Task Force on Treatment Guidelines for Schizophrenia. World Federation of Societies of Biological Psychiatry (WFSBP) guidelines for biological treatment of schizophrenia, Part 1: acute treatment of schizophrenia. World J Biol Psychiatry 2005; 06 (03) 132-191.
  • 13 Goodwin G. M. Clinical studies on the efficacy of agomelatine on depressive symptoms. CNS Drugs 2009; 23 Suppl 2: 35-39.
  • 14 Harvey P. D, Keefe R. S. E. Studies of cognitive change in patients with schizophrenia following novel antipsychotic treatment. Am J Psychiatry 2001; 158: 176-184.
  • 15 Havemann-Reinecke U, Küfner H, Schneider U, Günthner A, Schalast N, Vollmer H. C. [Postakutbehandlung bei Störungen durch Opioide. In: Schmidt L. G, Gastpar M, Falkai P, Gaebel W. (Hrsg.) Evidenzbasierte Suchtmedizin. Behandlungsleitlinie suchtbezogene Störungen. Köln: Dt. Ärzte-Verlag; 2004
  • 16 Jones P. B, Barnes T. R, Davies L, Dunn G, Lloyd H, Hayhurst K. P, Murray R. M, Markwick A, Lewis S. W. Randomized controlled trial of the effect on Quality of Life of second- vs first-generation antipsychotic drugs in schizophrenia: Cost Utility of the Latest Antipsychotic Drugs in Schizophrenia Study (CUtLASS 1). Arch Gen Psychiatry 2006; 63 (10) 1079-1087.
  • 17 Kahn R. S, Fleischhacker W. W, Boter H, Davidson M, Vergouwe Y, Keet I. P, Gheorghe M. D, Rybakowski J. K, Galderisi S, Libiger J, Hummer M, Dollfus S, LópezIbor J. J, Hranov L. G, Gaebel W, Peuskens J, Lindefors N, Riecher-Rössler A, Grobbee D. E. EUFEST study group. Effectiveness of antipsychotic drugs in firstepisode schizophrenia and schizophreniform disorder: an open randomised clinical trial. Lancet 2008; 371 (9618): 1085-1097.
  • 18 Kiefer F, Mann K. Diagnostik und Therapie der Alkoholabhängigkeit. Fortschr Neurol Psychiat 2007; 75: 33-46.
  • 19 Leucht S, Barnes T. R, Kissling W, Engel R. R, Corell C, Kane J. M. Relapse Prevention in Schizophrenia With New-Generation Antipsychotics: A Systematic Review and Exploratory Meta-Analysis of Randomized, Controlled Trials. Am J Psychiatry 2003; 160: 1209-1222.
  • 20 Lieberman J. A, Stroup T. S, McEvoy J. P, Swartz M. S, Rosenheck R. A, Perkins D. O, Keefe R. S, Davis S. M, Davis C. E, Lebowitz B. D, Severe J, Hsiao J. K. Clinical Antipsychotic Trials of Intervention Effectiveness (CATIE) Investigators. Effectiveness of antipsychotic drugs in patients with chronic schizophrenia. N Engl J Med 2005; 353 (12) 1209-1223.
  • 21 Herwig U, Fallgatter A. J, Höppner J, Eschweiler G. W, Kron M, Hajak G, Padberg F, Naderi-Heiden A, Abler B, Eichhammer P, Grossheinrich N, Hay B, Kammer T, Langguth B, Laske C, Plewnia C, Richter M. M, Schulz M, Unterecker S, Zinke A, Spitzer M, Schönfeldt-Lecuona C. Antidepressant effects of augmentative transcranial magnetic stimulation: randomised multicentre trial. Br J Psychiatry 2007; 191: 441-448.
  • 22 Mayo-Smith M. F. Pharmacological management of alcohol withdrawal. A meta-analysis and evidencebased practice guideline. JAMA 1997; 01: 1-25.
  • 23 Mundle G, Banger M, Mungele B, Stetter F, Soyka M, Veltrup C, Schmidt L. G. Alkoholbezogenen Störungen – 2.2. Akutbehandlung. In: Schmidt L. G, Gastpar M, Falkai P, Gaebel W. (Hrsg.) Evidenzbasierte Suchtmedizin. Behandlungsleitlinie suchtbezogene Störungen. Köln: Ärzte-Verlag; 2004
  • 24 National Institute for Clinical Excellence. Core Interventions in the Treatment of Schizophrenia. Updated Version. NICE; London: 2009. www.nice.org.uk
  • 25 Patil S. T, Zhang L, Martenyi F, Lowe S. L, Jackson K. A, Andreev B. V, Avedisova A. S, Bardenstein L. M, Gurovich I. Y, Morozova M. A, Mosolov S. N, Neznanov N. G, Reznik A. M, Smulevich A. B, Tochilov V. A, Johnson B. G, Monn J. A, Schoepp D. D. Activation of mGlu2/3 receptors as a new approach to treat schizophrenia: a randomized Phase 2 clinical trial. Nat Med 2007; 13 (09) 1102-1107.
  • 26 Schläpfer T. E. Brain stimulation methods for resistance to therapy. Nervenarzt 2007; 78 Suppl 3: 575-581.
  • 27 Schneider U, Altmann A, Baumann M, Bernzen J, Bertz B, Bimber U. et al. Comorbid anxiety and affective disorder in alcohol-dependent patients seeking treatment: the first multicentre study in Germany. Alcohol Alcohol 2001; 36: 219-233.
  • 28 SIGN (Scottish Intercollegate Guidelines Network) Guidelines. The management of alcohol dependence in primary care. 2002
  • 29 Soyka M, Horak M, Morhart V, Möller H. J. [Modellprojekt “Qualifizierte ambulante Entgiftung”]. Nervenarzt 2001; 72: 565-569.
  • 30 Thase M. E. Treating major depression: antidepressant algorithms. J Clin Psychiatry 2009; 70 (12) e46.
  • 31 Weber J, McCormack P. L. Asenapine. CNS Drugs 2009; 23 (09) 781-792.
  • 32 Wedekind D, Havemann-Reinecke U. Sucht, psychiatrische Komorbidität und das serotonerge System. Nervenheilkunde 2009; 28: 509-513.
  • 33 Wieser S, Kunad E. Katamnestische Studien beim chronischen Alkoholkonsum und zur Frage von Sozialprozessen bei Alkoholikern. Der Nervenarzt 1965; 25: 477-483.
  • 34 Wobrock T, Soyka M. Pharmacotherapy of schizophrenia with comorbid substance use disorder – Reviewing the evidence and clinical recommendations. Prog Neuropsychopharmacol Biol Psychiatry 2008; 32 (06) 1375-1385.
  • 35 Wobrock T, Falkai P. Kombinationstherapie schizophren Erkrankter jenseits der Polypharmazie. J Neurol Neurochirg Psychiatr 2009; 09: 32-38.
  • 36 Zuardi A. W, Hallak J. E, Dursun S. M, Morais S. L, Sanches R. F, Musty R. E, Crippa J. A. Cannabidiol monotherapy for treatment-resistant schizophrenia. J Psychopharmacol 2006; 20 (05) 683-686.