Nuklearmedizin 2006; 45(01): 57-61
DOI: 10.1055/s-0038-1623935
Original Article
Schattauer GmbH

Radiation synovectomy of the knee joint

Evaluation of bremsstrahlung-detection by using a corpse phantomRadiosynoviorthese des KniegelenkesPhantomuntersuchung zur Bremsstrahlenmessung
R. Klett
1   Klinik für Nuklearmedizin (Leiter: Prof. Dr. Dr. R. Bauer), Universitätsklinikum Gießen und Marburg
,
M. Puille
1   Klinik für Nuklearmedizin (Leiter: Prof. Dr. Dr. R. Bauer), Universitätsklinikum Gießen und Marburg
,
D. Steiner
1   Klinik für Nuklearmedizin (Leiter: Prof. Dr. Dr. R. Bauer), Universitätsklinikum Gießen und Marburg
,
R. Bauer
1   Klinik für Nuklearmedizin (Leiter: Prof. Dr. Dr. R. Bauer), Universitätsklinikum Gießen und Marburg
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Publication History

Eingegangen: 13 January 2005

11 August 2005

Publication Date:
10 January 2018 (online)

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Summary

Aim: Multiple procedures for the quantification of activity leakage in radiation synovectomy of the knee joint have been described in the literature. We compared these procedures considering the real conditions of dispersion and absorption using a corpse phantom. Methods: We simulated different distributions of the activity in the knee joint and a different extra-articular spread into the inguinal lymph nodes. The activity was measured with a gammacamera. Activity leakage was calculated by measuring the retention in the knee joint only using an anterior view, using the geometric mean of anterior and posterior views, or using the sum of anterior and posterior views. The same procedures were used to quantify the activity leakage by measuring the activity spread into the inguinal lymph nodes. In addition, the influence of scattered rays was evaluated. Results: For several procedures we found an excellent association with the real activity leakage, shown by an r² between 0.97 and 0.98. When the real value of the leakage is needed, e. g. in dosimetric studies, simultaneously measuring of knee activity and activity in the inguinal lymph nodes in anterior and posterior views and calculation of the geometric mean with exclusion of the scatter rays was found to be the procedure of choice. Conclusion: When measuring of activity leakage is used for dosimetric calculations, the above-described procedure should be used. When the real value of the leakage is not necessary, e. g. for comparing different therapeutic modalities, several of the procedures can be considered as being equivalent.

Zusammenfassung

Ziel: Die in der Literatur genannten Mess- und Auswertemethoden für den Aktivitätsabtransport bei der Radiosynoviorthese des Kniegelenkes wurden unter Berücksichtigung der tatsächlichen Streu- und Absorptionsverhältnisse anhand eines Leichenphantoms evaluiert. Methoden: Die unterschiedliche Verteilung der Aktivität im Kniegelenk sowie der unterschiedliche Abtransport nach inguinal wurde simuliert und mittels Gamma-Kamera gemessen. Verglichen wurde der tatsächliche Abtransport mit den Ergebnissen aus der alleinigen Messung der Kniegelenksaktivität aus anteriorer Sicht, aus der Bildung des geometrischen Mittels und aus der Summenbildung bei Messung aus anteriorer und posteriorer Sicht sowie entsprechend aus der Messung von Kniegelenksaktivität und Aktivität in den inguinalen Lymphknoten. Zusätzlich wurde der Einfluss der Streustrahlung untersucht. Ergebnisse: Für mehrere Mess- und Auswerteverfahren fand sich mit Werten zwischen 0,97 und 0,98 für das Bestimmtheitsmaß ein übereinstimmend guter Zusammenhang mit dem tatsächlichen Abtransport. Soll jedoch auch der exakte Wert des Aktivitätsabtransportes für eine Dosimetrie verwendet werden, fanden sich die günstigsten Ergebnisse für die gleichzeitige Messung von Kniegelenk und Inguinalregion bei Bildung des geometrischen Mittels aus anteriorer und posteriorer Sicht und möglichst starker Ausgrenzung der Streustrahlung. Schlussfolgerung: Die letztgenannte Mess- und Auswertemethode ist, insbesondere bei dosimetrischen Untersuchungen, als am günstigsten zu empfehlen. Ist der genaue Wert des Aktivitätsabtransportes bei Vergleichsmessungen unterschiedlicher Therapiemodalitäten nicht entscheidend, sind mehrere Mess- und Auswerteverfahren gleichwertig anwendbar.