Physikalische Medizin, Rehabilitationsmedizin, Kurortmedizin 2015; 25(06): 302-309
DOI: 10.1055/s-0035-1564269
Wissenschaft und Forschung
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Patientenschulung als Element einer interprofessionellen Rehabilitation in der Behandlung von chronischen nichtspezifischen Rückenschmerzen: konzeptionelle Merkmale des PASTOR-Programms

Patient Education as Component of Interprofessional Rehabilitation in the Management of Chronic Low Back Pain: Key Characteristics of the PASTOR Program
J. Semrau
1   Institut für Sportwissenschaft und Sport, Friedrich-Alexander-Universität Erlangen-Nürnberg, Erlangen
,
K. Pfeifer
1   Institut für Sportwissenschaft und Sport, Friedrich-Alexander-Universität Erlangen-Nürnberg, Erlangen
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

eingereicht: 15 July 2015

angenommen: 28 September 2015

Publication Date:
18 December 2015 (online)

Zusammenfassung

Chronische nichtspezifische Rückenschmerzen zählen zu den häufigsten Gesundheitsproblemen, die zur Inanspruchnahme einer stationären orthopädischen Rehabilitation führen. Ein zentraler Bestandteil sind Patientenschulungen. Für beide Interventionen besteht Optimierungspotenzial in einer Verbesserung der nachhaltigen Wirksamkeit. In der Praxis der Rehabilitation werden Patientenschulungen vorwiegend additiv zu anderen Behandlungsformen erbracht. Eine integrative Verknüpfung der verschiedenen Behandlungsformen findet kaum statt. Vor diesem Hintergrund erfolgte die Entwicklung eines interprofessionellen Rehabilitationsprogramms, in welchem Elemente der Patientenschulung integrativ mit ärztlichen, bewegungstherapeutischen, psychologischen und berufsbezogenen Behandlungsformen abgestimmt wurden. Erste empirische Befunde belegen die Wirksamkeit dieses Behandlungsansatzes im Vergleich zum bisherigen Vorgehen. Der vorliegende Beitrag beschreibt konzeptionelle Merkmale des Programms.

Abstract

Chronic non-specific low back pain is one of the most common health problems for referral to an inpatient orthopaedic rehabilitation. A central component is patient education. However, the long-term effectiveness of both treatment approaches is still under discussion. In the current rehabilitation practice a patient education component is often provided additive to other components. An integrative combination of different components within a comprehensive and consistent treatment approach is hardly available. Therefore, an interprofessional rehabilitation program was developed, which combines patient education, behavioural exercise therapy, cognitive-behavioural psychological therapy, as well as workplace related information within a consistent treatment approach. Recently published results show an improved long-term effectiveness compared to the current model of inpatient orthopaedic rehabilitation. In this paper, the key characteristics of the rehabilitation program are described.

 
  • Literatur

  • 1 Deutsche Rentenversicherung Bund . Reha-Bericht Update 2014 – Die medizinische und berufliche Rehabilitation der Rentenversicherung im Licht der Statistik. www.deutsche-rentenversicherung.de/Allgemein/de/Inhalt/6_Wir_ueber_uns/03_fakten_und_zahlen/04_reha_jahresberichte/downloads_reha_jahresberichte/reha_bericht_update_2014.pdf?__blob=publicationFile&v=2 Stand: 03.07.2015
  • 2 Airaksinen O, Brox JI, Cedraschi C et al. Chapter 4 European guidelines for the management of chronic nonspecific low back pain. Eur Spine J 2006; 15: S192-S300
  • 3 Balagué F, Mannion AF, Pellisé F et al. Non-specific low back pain. The Lancet 2012; 379: 482-491
  • 4 Kamper SJ, Apeldoorn AT, Chiarotto A et al Multidisciplinary biopsychosocial rehabilitation for chronic low back pain. Cochrane Database Syst Rev 2014; Issue 9: Art. No.: CD000963
  • 5 Chou R, Huffman LH. Nonpharmacologic therapies for acute and chronic low back pain: A review of the evidence for an American Pain Society/American College of Physicians clinical practice guideline. Ann Intern Med 2007; 147: 492-504
  • 6 Raspe H, Hüppe A. Evidenzbasierung in der medizinischen Rehabilitation: eine systematische Literaturübersicht am Beispiel der Indikation chronischer Rückenschmerz: Bericht an den Sachverständigenrat zur Begutachtung der Entwicklung im Gesundheitswesen (im Bundesministerium für Gesundheit). Bonn, Berlin 2014 www.svr-gesundheit.de/fileadmin/user_upload/Aktuelles/2014/Review_Evidenzbasierung_in_der_Rehabilitation.pdf Stand: 20.02.2015
  • 7 Bethge M, Müller-Fahrnow W. Wirksamkeit einer intensivierten stationären Rehabilitation bei muskuloskelettalen Erkrankungen: systematischer Review und Meta-Analyse. Rehabilitation 2008; 47: 200-209
  • 8 Faller H, Reusch A, Meng K et al. Patientenschulung. Rehabilitation 2011; 50: 284-291
  • 9 Meng K, Seekatz B, Roßband H et al. Intermediate and long-term effects of a standardized back school for inpatient orthopedic rehabilitation on illness knowledge and self-management behaviors: a randomized controlled trial. Clin J Pain 2011; 27: 248-257
  • 10 Pfeifer K, Hofmann J, Buchmann J et al Integrative Patientenschulung zur Optimierung der stationären orthopädischen Rehabilitation bei chronischem Rückenschmerz „PASTOR“: Abschlussbericht (03.07.2015). www.forschung-patientenorientierung.de/files/a-bericht_pastor_final_12-07-18_onlineversion.pdf
  • 11 Semrau J, Hentschke C, Buchmann J et al. Long-term effects of interprofessional biopsychosocial rehabilitation for adults with chronic non-specific low back pain: a multicentre, quasi-experimental study. PLoS ONE 2015; 10: e0118609
  • 12 Fourney DR, Andersson G, Arnold PM et al. Chronic low back pain: a heterogeneous condition with challenges for an evidence-based approach. Spine 2011; 36: S1-S9
  • 13 Hoy D, Brooks P, Blyth F et al. The Epidemiology of low back pain. Best Pract Res Clin Rheumatol 2010; 24: 769-781
  • 14 Dunn KM, Hestbaek L, Cassidy JD. Low back pain across the life course. Best Pract Res Clin Rheumatol 2013; 27: 591-600
  • 15 Plass D, Vos T, Hornberg C et al. Trends in disease burden in Germany: results, implications and limitations of the Global Burden of Disease study. Dtsch Arztebl Int 2014; 111: 629-638
  • 16 Vos T, Flaxman AD, Naghavi M et al. Years lived with disability (YLDs) for 1160 sequelae of 289 diseases and injuries 1990–2010: a systematic analysis for the Global Burden of Disease Study 2010. The Lancet 2012; 380: 2163-2196
  • 17 Froud R, Patterson S, Eldridge S et al. A systematic review and meta-synthesis of the impact of low back pain on people’s lives. BMC Musculoskelet Disord 2014; 15: 50
  • 18 Wenig CM, Schmidt CO, Kohlmann T et al. Costs of back pain in Germany. Eur J Pain 2009; 13: 280-286
  • 19 Nationale Versorgungsleitlinie . Nationale Versorgungsleitlinie: Kreuzschmerz Langfassung. 1. Aufl. Berlin: 2010. www.versorgungsleitlinien.de/themen/kreuzschmerz/pdf/nvl-kreuzschmerz-lang-4.pdf Stand: 12.01.2014
  • 20 Freburger JK, Holmes GM, Agans RP et al. The rising prevalence of chronic low back pain. Arch Intern Med 2009; 169: 251-258
  • 21 Gore M, Sadosky A, Stacey BR et al. The burden of chronic low back pain: Clinical comorbidities, treatment patterns, and health care costs in usual care settings. Spine 2012; 37: E668
  • 22 Leijon O, Mulder M. Prevalence of low back pain and concurrent psychological distress over a 16-year period. Occup Environ Med 2009; 66: 137-139
  • 23 Axén I, Leboeuf-Yde C. Trajectories of low back pain. Best Pract Res Clin Rheumatol 2013; 27: 601-612
  • 24 Fuchs J, Busch M, Lange C et al. Prevalence and patterns of morbidity among adults in Germany. Bundesgesundhbl Gesundheitsforsch Gesundheitsschutz 2012; 55: 576-586
  • 25 Hestbaek L, Leboeuf-Yde C, Kyvik KO et al. Comorbidity with low back pain: a cross-sectional population-based survey of 12- to 22-year-olds. Spine 2004; 29: 1483-1492
  • 26 Bartholomeeusen S, van Zundert J, Truyers C et al. Higher incidence of common diagnoses in patients with low back pain in primary care. Pain Pract 2012; 12: 1-6
  • 27 Menezes Costa LDC, Maher CG, Hancock MJ et al. The prognosis of acute and persistent low-back pain: a meta-analysis. CMAJ 2012; 184: E613
  • 28 Whyte J. Contributions of treatment theory and enablement theory to rehabilitation research and practice. Arch Intern Med 2014; 95: S17.e2-S23.e2
  • 29 Siegert RJ, McPherson KM, Dean SG. Theory development and a science of rehabilitation. Disabil Rehabil 2005; 27: 1493-1501
  • 30 Kamper S, Maher CG, Hancock M et al. Treatment-based subgroups of low back pain: A guide to appraisal of research studies and a summary of current evidence. Best Pract Res Clin Rheumatol 2010; 24: 181-191
  • 31 Ströbl V, Friedel-Huber A, Küffner R et al. Beschreibungs- und Bewertungskriterien für Patientenschulungen. Prax Klin Verhaltensmed Rehab 2007; 20: 11-14
  • 32 Ströbl V, Küffner R, Müller J et al. Patientenschulung: Qualitätskriterien der Schulungsumsetzung. Rehabilitation 2009; 48: 166-173
  • 33 Zachrisson Forssell M. The Back School. Spine 1981; 6: 104-106
  • 34 Meng K, Seekatz B, Roßband H et al. Entwicklung eines standardisierten Rückenschulungsprogramms für die orthopädische Rehabilitation. Rehabilitation 2009; 48: 335-344
  • 35 Heymans MW, van Tulder MW, Esmail R et al. Back schools for non-specific low-back pain. Cochrane Database Syst Rev 2004; Issue 4: Art. No.: CD000261
  • 36 Hofmann J, Böhle E, Bork H et al. Best-Practice-Empfehlungen zu Zielsetzungen, Inhalten und Methoden ambulanter und stationärer Rehabilitationsmaßnahmen von Patienten mit chronifizierenden oder chronischen Rückenschmerzen. Phys Med Rehabil Kurortmed 2010; 20: 32-39
  • 37 Dibbelt S, Greitemann B, Büschel C. Nachhaltigkeit orthopädischer Rehabilitation bei chronischen Rückenschmerzen – Das integrierte orthopädisch-psychosomatische Behandlungskonzept (IopKo). Rehabilitation 2006; 45: 324-335
  • 38 Morfeld M, Hofreuther K, Möller JU et al. Kognitiv-verhaltenstherapeutische Intervention bei Patienten nach erster Bandscheiben-Operation und die Rückkehr zur Arbeit. Verhaltenstherapie & Verhaltensmedizin 2006; 27: 338-362
  • 39 Basler H, Kröner-Herwig B. Psychologische Therapie bei Kopf- und Rückenschmerzen: Das Marburger Schmerzbewältigungsprogramm zur Gruppen- und Einzeltherapie. München: Quintessenz; 1998
  • 40 Leeuw M, MEJB Goossens, Linton SJ et al. The fear-avoidance model of musculoskeletal pain: current state of scientific evidence. J Behav Med 2007; 30: 77-94
  • 41 Hasenbring MI, Verbunt JA. Fear-avoidance and endurance-related responses to pain: New Models of behavior and their consequences for clinical practice. Clin J Pain 2010; 26: 747-753
  • 42 Körner M. Interprofessional teamwork in medical rehabilitation: a comparison of multidisciplinary and interdisciplinary team approach. Clin Rehabil 2010; 24: 745-755
  • 43 Schuntermann M. Internationale Klassifikation der Funktionsfähigkeit, Behinderung und Gesundheit (ICF) der Weltgesundheitsorganisation (WHO) – Kurzdarstellung. Phys Med Rehabil Kurortmed 2001; 11: 229-230
  • 44 Cieza A, Stucki G, Weigl M et al. ICF Core Sets for low back pain. J Rehabil Med 2004; 69-74
  • 45 Waddell G. The back pain revolution. Edinburgh: Churchill Livingstone; 2004
  • 46 Pincus T, Burton AK, Vogel S et al. A systematic review of psychological factors as predictors of chronicity/disability in prospective cohorts of low back pain. Spine 2002; 27: E109-E120
  • 47 Pincus T, Smeets RJEM, Simmonds MJ et al. The fear avoidance model disentangled: improving the clinical utility of the fear avoidance model. Clin J Pain 2010; 26: 739-746
  • 48 Biddle SJ, Fuchs R. Exercise psychology: A view from Europe. Psychol Sport Exerc 2009; 10: 410-419
  • 49 Fuchs R, Göhner W, Seelig H. Das MoVo-Modell als theoretische Grundlage für Programme der Gesundheitsverhaltensänderung. In: Fuchs R, Göhner W, Seelig H. (Hrsg.) Aufbau eines körperlich-aktiven Lebensstils: Theorie, Empirie und Praxis. Göttingen: Hogrefe; 2007: 317-325
  • 50 Schwarzer R, Lippke S, Luszczynska A. Mechanisms of health behavior change in persons with chronic illness or disability: The Health Action Process Approach (HAPA). Rehabil Psychol 2011; 56: 161-170
  • 51 Nicholas MK, George SZ. Psychologically informed interventions for low back pain: an update for physical therapists. Phys Ther 2011; 91: 765-776
  • 52 Hasenbring MI, Pincus T. Effective reassurance in primary care of low back pain: what messages from clinicians are most beneficial at early stages?. Clin J Pain 2015; 31: 133-136
  • 53 Darlow B, Fullen BM, Dean S et al. The association between health care professional attitudes and beliefs and the attitudes and beliefs, clinical management, and outcomes of patients with low back pain: a systematic review. Eur J Pain 2012; 16: 3-17
  • 54 Ferreira PH, Ferreira ML, Maher CG et al. The therapeutic alliance between clinicians and patients predicts outcome in chronic low back pain. Phys Ther 2013; 93: 470-478
  • 55 Hall AM, Ferreira PH, Maher CG et al. The influence of the therapist-patient relationship on treatment outcome in physical rehabilitation: a systematic review. Phys Ther 2010; 90: 1099-1110
  • 56 Geidl W, Hofmann J, Göhner W et al. Verhaltensbezogene Bewegungstherapie – Bindung an einen körperlich aktiven Lebensstil. Rehabilitation 2012; 51: 259-268
  • 57 Bergbom S, Boersma K, Overmeer T et al. Relationship among pain catastrophizing, depressed mood, and outcomes across physical therapy treatments. Phys Ther 2011; 91: 754-764
  • 58 Foster NE, Thomas E, Bishop A et al. Distinctiveness of psychological obstacles to recovery in low back pain patients in primary care. Pain 2010; 148: 398-406
  • 59 Linton SJ, Nicholas MK, MacDonald S et al. The role of depression and catastrophizing in musculoskeletal pain. Eur J Pain 2011; 15: 416-422
  • 60 Bönisch A, Ehelebracht-König I. Ein praxisorientierter Leitfaden zur Implementierung von Patientenschulungsprogrammen in rheumatologischen Rehabilitationskliniken. www.zentrum-patientenschulung.de/assets/Leitfaden_Implementierung_%28Boenisch%29.pdf Stand: 19.09.2015
  • 61 Deutsche Rentenversicherung Bund . Forschung in der Rehabilitation: Gemeinsamer Förderschwerpunkt „Rehabilitationswissenschaften“ des Bundesministeriums für Bildung und Forschung und der Deutschen Rentenversicherung. www.gesundheitsforschung-bmbf.de/_media/Druckversion_Rehawissenschaften_090121.pdf Stand: 19.09.2015
  • 62 Deutsche Rentenversicherung Bund . Anwendung der Curricula – Kurzfassung. Gesundheitstraining in der medizinischen Rehabilitation. www.deutsche-rentenversicherung.de/Allgemein/de/Inhalt/3_Infos_fuer_Experten/01_sozialmedizin_forschung/downloads/konzepte_systemfragen/gesundheitstraining/anwendung_curricula.pdf?_blob=publicationFile&v=7 Stand: 19.09.2015
  • 63 Stirman SW, Kimberly J, Cook N et al. The sustainability of new programs and innovations: a review of the empirical literature and recommendations for future research. Implement. Sci 2012; 7: 17
  • 64 Hart T, Tsaousides T, Zanca JM et al. Toward a theory-driven classification of rehabilitation treatments. Arch Phys Med Rehabil 2014; 95: S33.e2-S44.e2