Klin Monbl Augenheilkd 2015; 232(2): 181-188
DOI: 10.1055/s-0034-1382849
Klinische Studie
Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Funktionelle Ergebnisse nach Implantation einer asphärischen, aberrationsneutralen Intraokularlinse[*]

Functional Results after Implantation of an Aspheric, Aberration-Neutral Intraocular Lens
R. Khoramnia
International Vision Correction Research Centre (IVCRC) und David J Apple International Laboratory for Ocular Pathology, Universitäts-Augenklinik Heidelberg
,
A. Fitting
International Vision Correction Research Centre (IVCRC) und David J Apple International Laboratory for Ocular Pathology, Universitäts-Augenklinik Heidelberg
,
T. M. Rabsilber
International Vision Correction Research Centre (IVCRC) und David J Apple International Laboratory for Ocular Pathology, Universitäts-Augenklinik Heidelberg
,
B. C. Thomas
International Vision Correction Research Centre (IVCRC) und David J Apple International Laboratory for Ocular Pathology, Universitäts-Augenklinik Heidelberg
,
G. U. Auffarth
International Vision Correction Research Centre (IVCRC) und David J Apple International Laboratory for Ocular Pathology, Universitäts-Augenklinik Heidelberg
,
M. P. Holzer
International Vision Correction Research Centre (IVCRC) und David J Apple International Laboratory for Ocular Pathology, Universitäts-Augenklinik Heidelberg
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

eingereicht 16 April 2014

akzeptiert 16 June 2014

Publication Date:
01 September 2014 (online)

Zoom Image

Zusammenfassung

Hintergrund: Ziel der Studie war eine klinische Evaluation der funktionellen Ergebnisse und der Sehqualität nach Implantation einer asphärischen, aberrationsneutralen, monofokalen Intraokularlinse (IOL). Patienten und Methoden: 47 Augen von 34 Kataraktpatienten (Alter im Median: 68 Jahre) wurden in diese prospektive und von der Ethikkommission kontrollierte Studie eingeschlossen. Die C-flex oder Superflex asphärische IOL (Rayner, UK) wurde nach Phakoemulsifikation implantiert. Verlaufskontrollen wurden 2 bis 4 Monate postoperativ durchgeführt und beinhalteten subjektive Refraktion, unkorrigierten (UDVA) und korrigierten (CDVA) Fernvisus (ETDRS), Wellenfrontanalyse, Streulichtanalyse (C-Quant), Kontrastsehen unter verschiedenen Lichtbedingungen (F. A. C. T.) und einen Fragebogen. Ergebnisse: Zwei bis 4 Monate nach der OP betrug der UDVA im Median 0,08 logMAR (Spannweite: 0,64 bis − 0,18 logMAR, n = 41). Der CDVA stieg im Median von 0,30 logMAR (Spannweite: 1,00 bis − 0,02 logMAR) präoperativ auf − 0,08 logMAR (Spannweite: 0,16 bis − 0,22 logMAR) postoperativ (n = 47) an. Die Differenz zwischen dem erreichten und beabsichtigten (Holladay-1-Formel) sphärischen Äquivalent betrug im Median + 0,06 dpt (Spannweite: − 1,06 bis + 0,87 dpt). Die Aberrationen höherer Ordnung (total HOA RMS für 6 mm Pupillengröße) waren im Median 0,66 µm (Spannweite: 0,41–1,19 µm). Die sphärischen Aberrationen betrugen im Median − 0,36 µm (Spannweite: − 0,70 bis − 0,17 µm). Die Streulichtanalyse mittels C-Quant ergab im Median einen Wert von 1,21 log(s) (Spannweite: 0,79–1,57 log[s]). Schlussfolgerung: Die C-flex und Superflex asphärische IOL liefern postoperativ gute funktionelle Ergebnisse. Die Mehrzahl der Patienten scheint nicht negativ durch Streulicht beeinflusst zu sein und weist leicht negative sphärische Aberrationen auf.

Abstract

Purpose: The aim of this study was to perform a clinical evaluation of the functional results and quality of vision after implantation of an aspheric, aberration-neutral, monofocal intraocular lens (IOL). Patients and Methods: 47 eyes of 34 patients (median age: 68 years) with cataract were enrolled in this prospective clinical study that had Ethics Committee approval. The C-flex or Superflex aspheric IOL (Rayner, UK) was implanted after phacoemulsification. Follow-up examinations were performed two to four months after surgery including subjective refraction, ETDRS uncorrected (UDVA) and corrected distance visual acuity (CDVA), wavefront analysis, analysis of stray light (C-Quant), contrast sensitivity under different lighting conditions (F. A. C. T.) and a questionnaire. Results: Two to four months after surgery, median UDVA was 0.08 logMAR (range: 0.64 to − 0.18 logMAR, n = 41). Median CDVA increased from 0.30 logMAR (range: 1.00 to − 0.02 logMAR) preoperatively to − 0.08 logMAR (range: 0.16 to − 0.22 logMAR) postoperatively (n = 47). Median difference between achieved vs. intended (Holladay 1-formula) spherical equivalent was + 0.06 D (range: − 1.06 to + 0.87 D). Median total HOA RMS (6 mm pupil size) was 0.66 µm (range: 0.41 to 1.19 µm). The median spherical aberrations were − 0.36 µm (range: − 0.70 to − 0.17 µm). Analysis of stray light (C-Quant) revealed a median value of 1.21 log(s) (range: 0.79 to 1.57 log[s]). Conclusion: The C-flex and Superflex aspheric IOLs provide good and predictable functional results. Patients are not negatively influenced by stray light and show slightly negative spherical aberrations.

* Der Inhalt dieses Papers wurde auf der DOG 2014 als Poster präsentiert.