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DOI: 10.1055/s-0032-1328377
Intravitreal Anti-VEGF Therapy for Retinal Macroaneurysm
Intravitreale Anti-VEGF-Behandlung von retinalen arteriellen MakroaneurysmenPublication History
received 16 September 2012
accepted 06 January 2013
Publication Date:
29 April 2013 (online)
Abstract
Background: We evaluated the effect of intravitreal anti-vascular endothelial growth factor therapy using bevacizumab or ranibizumab for retinal macroaneurysms with macular exudation.
Methods: In a retrospective interventional case series patients with retinal macroaneurysms were treated with either 1.25 mg intravitreal bevacizumab or 0.5 mg ranibizumab as first-line therapy. Patients were imaged by fluorescein angiography and optical coherence tomography. Retreatment was performed in case of persistent intraretinal or subretinal fluid in optical coherence tomography.
Results: Ten patients (10 eyes) with macroaneurysm involving the macula were treated with an average of 3.0 intravitreal anti-vascular endothelial growth factor injections. Mean best corrected visual acuity of all patients improved by 17 letters from baseline to the last follow-up visit. In 7 out of 10 patients, the fovea was affected by a secondary edema. In cases with foveal involvement, central retinal thickness decreased from 366 µm at baseline to 266 µm at the last follow-up visit. In the course of treatment 8 out of 10 patients showed evidence of marked regression of macular exsudation.
Conclusion: Intravitreal anti-vascular endothelial growth factor therapy appears to be a promising treatment alternative to laser treatment in cases of retinal macroaneurysms with macular exudation.
Zusammenfassung
Hintergrund: Analyse des Effekts der intravitrealen Anti-VEGF-Therapie für retinale Makroaneurysmen mit makulärer Exsudation.
Patienten und Methode: Retrospektive Fallserie von Patienten mit retinalen Makroaneurysmen, die mit 1,25 mg Bevacizumab oder 0,5 mg Ranibizumab als First-Line-Therapie behandelt wurden. Als bildgebende Verfahren wurden Fluoresceinangiografie und optische Kohärenztomografie eingesetzt. Wiederbehandlungskriterien waren persistierende intra- oder subretinale Flüssigkeit in der optischen Kohärenztomografie.
Ergebnisse: Zehn Patienten (10 Augen) mit retinalen Makroaneurysmen mit makulärer Exsudation wurden mit durchschnittlich 3,0 Anti-VEGF-Injektionen behandelt. Die durchschnittliche bestkorrigierte Sehschärfe von allen Patienten verbesserte sich von der Basisuntersuchung zur letzten Untersuchung um 17 Buchstaben. Ein Makulaödem wurde in 7 von 10 Patienten beobachtet. In den Fällen mit Foveabeteiligung nahm die zentrale Netzhautdicke von 366 µm auf 266 µm ab. Im Verlauf der Behandlung kam es in 8 von 10 Patienten zu einer deutlichen Regression der makulären Exsudation.
Schlussfolgerungen: In Fällen von retinalen Makroaneurysmen mit makulärer Exsudation scheint die intravitreale Anti-VEGF-Behandlung eine Erfolg versprechende Alternativbehandlung zur Lasertherapie zu sein.
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