Z Orthop Unfall 2011; 149(5): 582-587
DOI: 10.1055/s-0031-1280160
Varia

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

„Return to Play“-Entscheidungen im Profifußball – ein Entscheidungsalgorithmus aus mannschaftsärztlicher Sicht

Return to Play Decisions in Professional Soccer – A Decision Algorithm from a Team Physician's ViewpointR. Best1 , 2 , G. Bauer1 , A. Niess3 , H. Striegel2
  • 1Orthopädie, Sportklinik Stuttgart
  • 2Sportmedizin, SpOrt Stuttgart
  • 3Sportmedizin, Universität Tübingen
Further Information

Publication History

Publication Date:
07 October 2011 (online)

Zusammenfassung

Verletzungen im Sport stellen betreuende Mannschafts- oder Wettkampfärzte insbesondere im professionellen Hochleistungssport immer wieder vor besondere Herausforderungen. Neben der Wahl des optimalen Behandlungsverfahrens ist vor allem eine möglichst schnelle Rückkehr in den Sport ausschlaggebend, entscheidet nicht zuletzt jener „early return to play“ in der Wahrnehmung der Beteiligten über die „Qualität“ eines Sportarztes. Der zeitliche Druck von Athlet und Verein kann neben einem eng gesteckten Wettkampfkalender dabei nicht selten zu unzureichenden Rehabilitationen von Verletzungen oder gar fragwürdigen medizinischen Entscheidungen führen und somit das Risiko von Rezidivverletzungen entsprechend erhöhen. Gerade im Profisport ergeben sich aus der Sicht des Arztes jedoch auch besondere Entscheidungskonstellationen, wie beispielsweise das Erreichen eines Endspiels oder situative, besondere sportliche Ambitionen eines Athleten oder Vereins, welche die gewohnte „kann oder kann nicht“-Entscheidung auch aus rein medizinischer Sicht unausgewogen erscheinen lassen. Das Dilemma einer fließenden Grenze zwischen verantwortungsvollem ärztlichem Handeln auch in sportlichen Drucksituationen und dem gleichzeitigen Respektieren besonderer Entscheidungskonstellationen in der Welt des Profisports soll in diesem Artikel am Beispiel des Profifußballs aufgezeigt werden. In der Folge soll vor dem Hintergrund der aktuellen Literatur ein neuer Entscheidungsalgorithmus vorgestellt werden, der alle genannten Aspekte berücksichtigt und somit eine ausgewogene und verantwortungsvolle „Return to play“-Entscheidung ermöglicht.

Abstract

Especially in competitive professional sports, associated injuries often imply a specific challenge for the physicians responsible for team sports or tournaments. Besides choosing an optimal treatment strategy, in particular the time of absence from sports is of major relevance, not least because especially an “early return to play” may often qualify or disqualify a sports physician in the perception of the involved persons. Time pressure of a club and an athlete as well as an increasing number of matches per season may often result in inadequate rehabilitation periods or doubtful medical decisions and thus an increasing risk of reinjuries. On the other hand, professional sports may often reveal decisive circumstances, e.g., playing a final or special sportive pretensions of an athlete or a club, when – from a medical point of view – the classical “can or cannot play”-decision seams inappropriate. This article describes the borderline dilemma between responsible medical acting, irrespective of any sportive pressure of an athlete or the club and the need to concurrently take account of special circumstances in professional soccer sports. Furthermore, regarding the actual literature, a new decision model is presented which facilitates a responsible and well-balanced return to play decision respecting all the above named aspects.

Literatur

  • 1 Junge A, Langevoort G, Pipe A et al. Injuries in team sport tournaments during the 2004 Olympic Games.  Am J Sports Med. 2006;  34 565-576
  • 2 Dupont G, Nedelec M, McCall A et al. Effect of 2 soccer matches in a week on physical performance and injury rate.  Am J Sports Med. 2010;  38 1749-1751
  • 3 Inklaar H. Soccer injuries. I: incidence and severity.  Sports Med. 1994;  18 55-73
  • 4 Hawkins R D, Hulse M A, Wilkinson C et al. The association football medical research programme: an audit of injuries in professional football.  Br J Sports Med. 2001;  35 43-47
  • 5 Inklaar H. Soccer injuries. I: aetiology and prevention.  Sports Med. 1994;  18 81-93
  • 6 Junge A, Dvorak J. Soccer injuries: a review on incidence and prevention.  Sports Med. 2004;  34 929-938
  • 7 Chomiak J, Junge A, Peterson L et al. Severe injuries in football players.  Am J Sports Med. 2000;  28 S58-S68
  • 8 Hägglund M, Walden M, Ekstrand J. Exposure and injury risk in Swedish elite football: a comparison between seasons 1982 and 2001.  Scand J Med Sci Sports. 2003;  13 364-370
  • 9 Dvorak J, Junge A. Football injuries and physical symptoms.  Am J Sports Med. 2000;  28 S3-S9
  • 10 Ekstrand J, Walden M, Hagglund M. A congested football calendar and the wellbeing of players: correlation between match exposure of European footballers before the World Cup 2002 and their injuries and performances during that World Cup.  Br J Sports Med. 2004;  38 493-497
  • 11 Ekstrand J, Gillquist J. The avoidability of soccer injuries.  Int J Sports Med. 1983;  2 124-128
  • 12 Fuller C W, Bahr R, Dick R W et al. A framework for recording recurrences, reinjuries, and exacerbations in injury surveillance.  Clin J Sports Med. 2007;  17 197-200
  • 13 Arnason A, Gudmundsson A, Dahl H A et al. Soccer injuries in Iceland.  Scand J Med Sci Sports. 1996;  6 40-45
  • 14 Nielsen A B, Yde J. Epidemiology and traumatology of injuries in soccer.  Am J Sports Med. 1989;  17 803-807
  • 15 Dietzel D P, Hedlund E C. Injections and return to play.  Curr Pain Headache Rep. 2005;  9 11-16
  • 16 Dunn W R, George M S, Churchill L et al. Ethics in sports medicine.  Am J Sports Med. 2007;  35 840-844
  • 17 Orchard J W. Is it safe to use local anaesthetic painkilling injections in professional football?.  Sports Med. 2004;  34 209-219
  • 18 Bundesgesundheitsministerium . Richtlinien des gemeinsamen Bundesausschusses über die Beurteilung der Arbeitsunfähigkeit und die Maßnahmen zur stufenweisen Wiedereingliederung (Arbeitsunfähigkeitsrichtlinien) nach § 92 Abs. 1 Satz 2 Nr. 7 SGB V.  Bundesanzeiger. 2006;  61 7356
  • 19 Fredberg U, Bolvig L. Jumper's knee. Review of literature.  Scand J Med Sci Sports. 1999;  9 66-73
  • 20 Swan K G, Wolcott M. The athletic hernia: a systematic review.  Clin Orthop Relat Res. 2007;  45 78-87
  • 21 Yeung M S, Chan K M, So C H et al. An epidemiological survey on ankle sprain.  Br J Sports Med. 1994;  28 112-116
  • 22 Baumann J. Returning to play: the mind does matter.  Clin J Sports Med. 2005;  15 432-435
  • 23 Creighton D W, Shrier I, Shultz R et al. Return-to-in sport: a decision based model.  Clin J Sports Med. 2010;  20 379-385
  • 24 McFarland E G. Return to play.  Clin J Sports Med. 2004;  23 xv-xxiii
  • 25 Anderson B R, Vetter V L. Return to play? Practical considerations for young athletes with cardiovascular disease.  Br J Sports Med. 2009;  43 690-695
  • 26 Cascio B M, Culp L, Coscarea A J. Return to play after anterior cruciate ligament reconstruction.  Clin Sports Med. 2004;  23 395-408
  • 27 Clover J, Wall J. Return to play criteria following sports injury.  Clin Sports Med. 2010;  29 169-175
  • 28 Diehl J J, Best T M, Kaeding C C. Classification and return to play considerations for stress fractures.  Clin Sports Med. 2006;  25 17-28
  • 29 Drake D F, Nadler S F, Chou L H et al. Sports and performing arts medicine. 4. Traumatic injuries in sports.  Arch Phys Med Rehabil. 2004;  85 S67-S71
  • 30 Lam M H, Fong D T, Yung P et al. Knee stability assessment on anterior cruciate ligament injury: clinical and biomechanical approaches.  Sports Med Arthrosc Rehabil Ther Technol. 2009;  1 20
  • 31 Myklebust G, Bahr R. Return to play guidelines after anterior cruciate ligament surgery.  Br J Sports Med. 2005;  39 127-131
  • 32 Best T M, Brolinson P G. Return to play: the sideline dilemma.  Clin J Sports Med. 2005;  15 403-404
  • 33 Orchard J, Best T M. The management of muscle sprain injuries: an early return versus the risk of occurrence.  Clin J Sports Med. 2002;  12 3-5
  • 34 Verrall G, Brukner P D, Seward H G. Doctor on the sidelines.  Med J Aust. 2006;  184 244-248
  • 35 Reyna V F, Rivers S E. Current theories of risk and rational decision making.  Dev Rev. 2008;  28 1-11
  • 36 Maron B J, Brown R W, McGrew C A et al. Ethical, legal and practical considerations affecting medical decision-making in competitive athletes.  JACC. 1994;  24 845-899
  • 37 Mitten M J. When is disqualification from sports justified? Medical judgemet vs. patients' rights.  Phys Sportsmed. 1996;  24 75-78
  • 38 [Anonymous]. The team physician and return to play issues: a consensus statement.  Med Sci Sports Exerc. 2002;  34 1212-1214
  • 39 Junge A. The influence of psychological factors on sports injuries.  Am J Sports Med. 2000;  28 S10-S15

Dr. med. Raymond Best

Orthopädie
Sportklinik Stuttgart

Taubenheimstraße 8

70372 Stuttgart

Phone: 07 11/5 53 52 90

Fax: 07 11/5 53 51 75

Email: best.raymond@sportklinik-stuttgart.de

    >