Zusammenfassung
Hintergrund: Evaluierung der diagnostischen Treffsicherheit der Kontrastmittelsonografie in der Differenzialdiagnose kleiner Leberläsionen.
Material und Methoden: 1349 Patienten mit im B-Bild und Power Doppler unklarem Lebertumor wurden prospektiv mittels KM-Sono multizentrisch mit standardisiertem Protokoll (mechanischer Index < 0,4, Phase/Puls-Inversion-Technik, Sonovue-Bolus-Injektion) untersucht. Die Differenzialdiagnose im KM-Sono basierte auf tumortypischen Vaskularisationsmustern in der arteriellen, portalvenösen Phase und Spätphase (EFSUMB-Leitlinie). 335 Patienten mit fokalen Leberläsionen (FLLs) ≤ 20 mm wurden analysiert. Die Tumorklassifizierung nach KM-Sono wurde mit der Histologie (73,2 %) oder in einigen Fällen mit CT und/oder MRT verglichen.
Ergebnisse: Eine definitive Tumordiagnose war in 329 FLLs möglich. Die Enddiagnose der ≤ 20 mm FLLs mit histologischer Sicherung (n = 241) beinhaltete 87 benigne und 154 maligne Tumore. Die diagnostische Treffsicherheit des KM-Sono bei ≤ 20 mm histologisch gesicherten FLLs war 83,8 %. Die KM-Sono identifizierte 144 /154 maligne FLLs (Sensitivität 93,5 %) und 58 /87 benigne FLLs (Spezifität 66,7 %). 24 /241 FLLs blieben nach der KM-Sono unklar (9,9 %). Die KM-Sono klassifizierte 15 /241 FLLs (6,2 %) falsch (12 benigne und 3 maligne FLLs). Die positive Voraussagekraft der KM-Sono bei malignen FLLs war 92,3 %, die negative Voraussagekraft 95,1 %. Von 241 histologisch gesicherten FLLs waren 62 FLLs ≤ 10 mm (diagnostische Treffsicherheit KM-Sono 80,6 %) und 179 FLLs > 10 mm ≤ 20 mm (diagnostische Treffsicherheit KM-Sono 80,6 %).
Schlussfolgerung: Die KM-Sonografie hat eine hohe diagnostische Treffsicherheit in der Differenzierung kleiner und kleinster (≤ 1 cm) FLL im klinischen Alltag.
Abstract
Purpose: To evaluate the diagnostic accuracy of contrast-enhanced ultrasound (CEUS) in the differential diagnosis of small and subcentimetric liver tumors in clinical practice.
Materials and Methods: 1349 patients with a hepatic tumor lacking a definite diagnosis based on B-mode ultrasound and power Doppler ultrasound were examined at 14 hospitals by CEUS using a standardized protocol (pulse/phase inversion imaging, mechanical index < 0.4). Differential diagnosis was based on the vascularity pattern and contrast enhancement pattern during the arterial, portal, and late phase according to the EFSUMB guidelines. 335 patients with focal liver lesions (FLL) ≤ 20 mm were analyzed. The tumor status established after CEUS was compared to histology (73.2 %) or in some cases to CT or MRI.
Results: A definitive diagnosis based on the gold standard was possible in 329 FLLs, while 6 FLLs remained unclear even in the combined gold standard (histology and/or CT and/or MRI). The final diagnoses of ≤ 20 mm FLL with histological confirmation (n = 241) included 87 benign and 154 malignant entities. The overall diagnostic accuracy of CEUS in FLL ≤ 20 mm with histological confirmation was 83.8 %. CEUS correctly identified 144 /154 malignant FLLs (sensitivity 93.5 %) and 58 /87 benign FLLs (specificity 66.7 %). 24 /241 FLLs remained unclear after CEUS (9.9 %). CEUS misclassified 15 /241 FLLs (6.2 %; 12 benign and 3 malignant FLLs). The positive predictive value of CEUS for a malignant FLL was 92.3 % and the negative predictive value was 95.1 %. Out of 241 small FLLs with histological confirmation, 62 FLLs were ≤ 10 mm (diagnostic accuracy of CEUS 80.6 %) and 179 FLLs were > 10 mm and ≤ 20 mm (diagnostic accuracy of CEUS 84.9 %).
Conclusion: CEUS has a high diagnostic accuracy for the differential diagnosis of small and subcentimetric FLLs in clinical practice.
Key words abdomen - tumor - ultrasound - tumor