Psychiatr Prax 2011; 38(4): e1-e9
DOI: 10.1055/s-0030-1266053
Originalarbeit
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Abbildung des psychiatrisch-psychotherapeutischen Leistungsspektrums durch die aktuellen OPS-Komplexcodes

Do the New German OPS Codes Map the Relevant Therapeutic Activities in Psychiatric Clinics?Jaroslav  Malevani1 , Thomas  Schillen2 , Rolf  Speier3 , Dyrk  Zedlick4 , Christian  Kieser5 , Ansgar  Klimke6
  • 1LVR-Klinikum Düsseldorf, Klinik für Psychiatrie und Psychotherapie der Heinrich-Heine-Universität
  • 2Klinik für Psychiatrie und Psychotherapie, Klinikum Hanau GmbH
  • 3Vitos Klinik für Psychiatrie und Psychotherapie Haina
  • 4Klinik für Psychiatrie und Psychotherapie, Kreiskrankenhaus, „Rudolf Virchow” gGmbH Glauchau
  • 5Klinik für Psychiatrie und Psychotherapie, Zentrum für Psychiatrie, Psychotherapie und Psychosomatik, Ernst von Bergmann-Klinikum Potsdam
  • 6Zentrum für Psychiatrie und Psychotherapie, Klinikum Offenbach GmbH, Akademisches Lehrkrankenhaus der Johann-Wolfgang-Goethe-Universität Frankfurt am Main
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Publication History

Publication Date:
05 May 2011 (online)

Zusammenfassung

Anliegen Abbildung individueller Einzel- und Gruppentherapie in den aktuellen OPS-Komplexcodes. Methode Die therapeutischen Minutenwerte der PsychPV wurden in OPS-Codes umgerechnet. Ergebnis Nur ein Teil individueller Therapieleistungen wird in den OPS-Komplexcodes 9-60 bis 9-63 abgebildet (Ärzte 37 %, Psychologen 42 %, Pflege 43 %, Spezialtherapeuten 66 %). Schlussfolgerungen Die normativen Therapievorgaben der PsychPV werden in den aktuellen OPS-Komplexcodes 9-60 bis 9-63 nur unzureichend abgebildet.

Abstract

Objective Actual codes for operations and procedures (OPS) in psychiatry and psychosomatics should map cost separating therapeutic activities so far defined in Germany by the normative specifications of the psychiatry staff enactment (PsychPV). OPS codes should also allow re-estimating underlying therapy times. Method Therapeutic activities of the PsychPV fulfilling the minimal criteria of the OPS definition were classified as multiples of a therapeutic 25 minute unit. Results Therapeutic activities of the PsychPV are mapped to OPS complex codes in a variable degree (psychiatrists 35 %, psychologists 42 %, nurses 43 %, special therapists 59 %). Conclusion Actual OPS codes are inappropriate for identifying relevant cost-separating factors in the therapy of psychiatric in-patients. They cannot assure in their actual form the standards given by the PsychPV and need substantial revision.

Literatur

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Prof. Dr. med. Ansgar Klimke

Zentrum für Psychiatrie und Psychotherapie
Klinikum Offenbach GmbH

Starkenburgring 66

63065 Offenbach

Email: ansgar.klimke@klinikum-offenbach.de