Physikalische Medizin, Rehabilitationsmedizin, Kurortmedizin 2010; 20(4): 190-194
DOI: 10.1055/s-0030-1252023
Wissenschaft und Forschung

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Kann die prämorbide Lernfähigkeit den Erholungsverlauf nach experimentellem Schädel-Hirn-Trauma beeinflussen?

Is an Influence of Premorbid Ability to Learn for the Recovery after Brain Trauma Possible?M. Lippert-Grüner1 , 4 , M. Maegele2 , R. Lefering3
  • 1Klinik für Allgemeine Neurochirurgie, Klinikum der Universität zu Köln (Prof. R.I. Ernestus)
  • 2Chirurgischer Lehrstuhl Köln Merheim, Universität Witten Herdecke ( Prof. B. Bouillon)
  • 3Institut für Forschung in der operativen Medizin (IFOM), Universität Witten Herdecke (Prof. E. Neugebauer)
  • 4Karls Universität Prag, 1LF, Klinik für Rehabilitationsmedizin
Further Information

Publication History

eingereicht: 5.2.2009

angenommen: 10.3.2010

Publication Date:
02 September 2010 (online)

Zusammenfassung

Einleitung: Das Ziel der vorgestellten Untersuchung war es, den Einfluss der prämorbiden Lernfähigkeit auf die Erholung kognitiver und motorischer Funktionen nach einer experimentellen Schädel-Hirn-Verletzung zu prüfen.

Material und Methoden: Die Untersuchungen wurden an 17 männlichen erwachsenen Sprague-Dawley (SD)-Ratten (350–450 g) aus konventioneller Haltung durchgeführt: Die Lernfähigkeit wurde vor dem Trauma sowie 15–30 Tage danach mithilfe der Barnes-Circular-Maze Testes geprüft und als Zeitraum bis zu der individuell erreichten Bestleistung definiert. Die neuromotorischen Untersuchungen erfolgten anhand der Testbatterie Neuroscore. Die traumatische Hirnschädigung wurde mit dem „Fluid-Percussion” Modell erzeugt.

Ergebnisse: Die Ergebnisse der neurokognitiven Testungen zeigten, dass Tiere, die über eine gute prätraumatische Lernfähigkeit verfügen, von dieser posttraumatisch nicht profitieren können. Auch für die Erholung neuromotorischer Defizite ließ sich bei dem untersuchten Kollektiv kein statistisch signifikanter Zusammenhang mit der prätraumatisch besseren Lernfähigkeit nachweisen.

Diskussion: Unabhängig von der prätraumatischen Lernfähigkeit sind unter Berücksichtigung der Literaturlage für die Erholung sowohl der sensomotorischen als auch der kognitiven Defizite in erster Linie Trainingsmaßnahmen von besonderer Bedeutung, die sowohl posttraumatisch angewendet als auch bereits prätraumatisch eingesetzt zu einer Verbesserung der funktionellen Erholung beitragen. Der Grad der Lernfähigkeit als prätraumatisches Merkmal hat in unserer Untersuchung keinen statistisch belegbaren Einfluss auf die Erholung gezeigt.

Abstract

Introduction: The aim of the examination was to test the influence of premorbid ability to learn on rehabilitation of cognitive and motor functions after experimental brain injury.

Material and methods: The examinations were made with 17 male adult normal Sprague-Dawley (SD) rats (350–450 g). The ability to learn was checked before the trauma as well as 15–30 days after. We used the Barnes-Circular-Maze Test examined and as a period up to the individually reached best performance. The neuromotorical examinations took place on the bases of the test battery neuroscore. The traumatic brain injury was induced via “Fluid-Percussion” model.

Results: The results of the neurocognitive battery show that the animals which dispose of a good pre-traumatic ability to learn have no benefit from this post-traumatic. Also for the neuromotorical deficits no statistically significant effect on a pre-traumatic better ability to learn according on the posttraumatic results could be proven.

Discussion: Independent of the pre-traumatic educability and following the literature positions, first of all, training measures of special importance for the rehabilitation of sensomotorial and cognitive deficits, first of all, training measures of special importance. Training applied post-traumatic as well as already pre-traumatic improved the rehabilitation. The degree of the educability as a pre-traumatic characteristic feature has shown no statistically provable influence on the rest in our examination.

Literatur

  • 1 Simpson G, Tate R. Suicidality after traumatic brain injury: demographic, injury and clinical correlates.  Psychological medicine. 2002;  32 (4) 687-697
  • 2 O’Neill J, Hibbard MR, Brown M. et al . The effect of employment on quality of life and community integration after traumatic brain injury.  The Journal of head trauma rehabilitation. 1998;  13 (4) 68-79
  • 3 Vanderploeg RD, Curtiss G, Duchnick JJ. et al . Demographic, medical, and psychiatric factors in work and marital status after mild head injury.  2003;  18 (2) 148-163
  • 4 Wood RL, Rutterford NA. Demographic and cognitive predictors of long-term psychosocial outcome following traumatic brain injury.  Journal of the International Neuropsychological Society. 2006;  12 (3) 350-358
  • 5 Walker WC, Marwitz JH, Kreutzer JS. et al . Occupational categories and return to work after traumatic brain injury: a multicenter study.  Archives of physical medicine and rehabilitation. 2006;  87 (12) 1576-1582
  • 6 Saltapidas H, Ponsford J. The influence of cultural background on motivation for and participation in rehabilitation and outcome following traumatic brain injury.  The Journal of head trauma rehabilitation. 2007;  22 (2) 132-139
  • 7 Greve KW, Sherwin E, Stanford MS. et al . Personality and neurocognitive correlates of impulsive aggression in long-term survivors of severe traumatic brain injury.  Brain injury. 2001;  15 (3) 255-262
  • 8 Karzmark P, Hall K, Englander J. Late-onset post-concussion symptoms after mild brain injury: the role of premorbid, injury-related, environmental, and personality factors.  Brain injury. 1995;  9 (1) 21-26
  • 9 Arndt S, Tyrrell G, Flaum M. et al . Comorbidity of substance abuse and schizophrenia: the role of pre-morbid adjustment.  Psychological medicine. 1992;  22 (2) 379-388
  • 10 Tyerman A, Humphrey M. Changes in self-concept following severe head injury.  International journal of rehabilitation research. 1984;  7 (1) 11-23
  • 11 Fritsch W. Die prämorbide Persönlichkeit der Schizophrenen in der Literatur der letzten hundert Jahre; The pre-morbid personality of schizophrenics in the literature of the last hundred years.  Fortschritte der Neurologie, Psychiatrie, und ihrer Grenzgebiete. 1976;  44 (6) 323-372
  • 12 Rabavilas AD, Boulougouris JC, Perissaki C. et al . Pre-morbid personality traits and responsiveness to flooding in obsessive-compulsive patients.  Behaviour research and therapy. 1979;  17 (6) 575-580
  • 13 Ruff RM, Camenzuli L, Mueller J. Miserable minority: emotional risk factors that influence the outcome of a mild traumatic brain injury.  Brain injury. 1996;  10 (8) 551-565
  • 14 Volpe BT, Davis HP, Colombo PJ. Training modifies radial maze performance in rats with ischemic hippocampal injury.  Stroke. 1989;  20 (12) 1700-1706
  • 15 Kleim JA, Jones TA, Schallert T. Motor Enrichment and the Induction of Plasticity Before or After Brain Injury.  Neurochemical Research. 2003;  28 (11) 1757-1769
  • 16 Barnes CA. Memory deficits associated with senescence: A neurophysiological and behavioral study in the rat.  J Comp Physiol Psychol. 1979;  93 74-104
  • 17 Greenough WT, Chang FL. Dendritic pattern formation involves both oriented regression and oriented growth in the barrels of mouse somatosensory cortex.  Brain research. 1988;  471 (1) 148-152
  • 18 Fox GB, Fan L, LeVasseur RA. et al . Effect of traumatic brain injury on mouse spatial and nonspatial learning in the Barnes circular maze.  J Neurotrauma. 1998;  15 (12) 1037-1046
  • 19 Maegele M, *Lippert-Gruener M, Ester-Bode Th. et al . (*M. Maegele and M. Lippert-Gruener contributed equally and share first authorship). Multimodal early onset stimulation combined with Enriched environment is associated with reduced CNS scar formation and enhanced Reversal of neuromotor dysfunction after traumatic brain injury in rats.  European Journal of Neuroscience. 2005;  21 2406-2418
  • 20 Lippert-Grüner M, Mägele M, Angelov DN. Einfluss eines frühen sensomotorischen Trainings auf die Erholung neuromotorischer Defizite nach experimentellem Schädel-Hirn-Trauma.  Phys med Rehab Kuror. 2006;  16 1-6

Korrespondenzadresse

Priv. Doz. Dr. med. M. Lippert-GrünerPhD. 

Dürenerstraße 260

50935 Köln

Email: marcela.lippert-gruener@uk-koeln.de