Suchttherapie 2022; 23(04): 184-191
DOI: 10.1055/a-1886-1678
Schwerpunktthema

Yoga als Add-on Therapie zu Dialektisch Behavioraler Therapie Sucht – Effekte auf die innere Anspannung von Patient:innen mit Substanzgebrauchsstörung und komorbider Borderline-Persönlichkeitsstörung

Trauma Informed Hatha Yoga as Add-on to Dialectical Behavior Therapy – Effects on Inner Tension in Individuals with Substance Use Disorder and Comorbid Borderline Personality Disorder
J. Malte Bumb
1   Klinik für Abhängiges Verhalten und Suchtmedizin, Zentralinstitut für Seelische Gesundheit, Medizinische Fakultät Mannheim, Universität Heidelberg
2   Feuerlein Centrum für Translationale Suchtmedizin (FCTS), Universität Heidelberg
,
Christian Wisch
1   Klinik für Abhängiges Verhalten und Suchtmedizin, Zentralinstitut für Seelische Gesundheit, Medizinische Fakultät Mannheim, Universität Heidelberg
2   Feuerlein Centrum für Translationale Suchtmedizin (FCTS), Universität Heidelberg
,
Alisa Riegler
1   Klinik für Abhängiges Verhalten und Suchtmedizin, Zentralinstitut für Seelische Gesundheit, Medizinische Fakultät Mannheim, Universität Heidelberg
,
Rilana Schuster
1   Klinik für Abhängiges Verhalten und Suchtmedizin, Zentralinstitut für Seelische Gesundheit, Medizinische Fakultät Mannheim, Universität Heidelberg
,
Iris Reinhard
4   Abteilung für Biostatistik, Zentralinstitut für Seelische Gesundheit, Medizinische Fakultät Mannheim, Universität Heidelberg
,
Ulrich Frischknecht
1   Klinik für Abhängiges Verhalten und Suchtmedizin, Zentralinstitut für Seelische Gesundheit, Medizinische Fakultät Mannheim, Universität Heidelberg
3   Deutsches Institut für Sucht- und Präventionsforschung, Katholische Hochschule Nordrhein-Westfalen, Köln
,
Falk Kiefer
1   Klinik für Abhängiges Verhalten und Suchtmedizin, Zentralinstitut für Seelische Gesundheit, Medizinische Fakultät Mannheim, Universität Heidelberg
2   Feuerlein Centrum für Translationale Suchtmedizin (FCTS), Universität Heidelberg
,
Anne Koopmann
1   Klinik für Abhängiges Verhalten und Suchtmedizin, Zentralinstitut für Seelische Gesundheit, Medizinische Fakultät Mannheim, Universität Heidelberg
2   Feuerlein Centrum für Translationale Suchtmedizin (FCTS), Universität Heidelberg
› Author Affiliations

Zusammenfassung

Ziel der Studie Patient:innen mit komorbid auftretenden Substanzgebrauchsstörungen (SUD) und Borderline-Persönlichkeitsstörung (BPD) sind in ihrer Lebensqualität stark beeinträchtigt. Zusätzlich entstehen durch diese Komorbidität hohe direkte und indirekte Gesundheitskosten. Bisher sind die Behandlungsergebnisse bei dieser Komorbidität unbefriedigend und wirksame Add-on Strategien zu den etablierten Therapiekonzepten fehlen. Das Ziel dieser Studie war es, zu untersuchen, inwiefern Trauma Informed Hatha Yoga als ergänzendes Therapieelement zu einer stationären Dialektisch Behavioralen Therapie Sucht (DBT-S) die Veränderung der inneren Anspannung bei Patient:innen mit einer SUD und einer BPD modifizieren kann.

Methodik In diese quasi experimentelle Studie konnten 39 Patient:innen, die an einer SUD und einer BPD leiden, eingeschlossen werden. Alle Patient:innen nahmen zum Studienzeitpunkt an einer zwölfwöchigen stationären psychotherapeutischen Behandlung im Rahmen der Dialektisch Behavioralen Therapie Sucht (DBT-S) teil. Die Teilnehmenden der Interventionsgruppe absolvierten begleitend hierzu für acht Wochen wöchentliche Trauma Informed Hatha Yoga Übungseinheiten. Die Veränderungen der inneren Anspannung der Patient:innen durch die Trauma Informed Hatha Yoga-Übungseinheiten wurden mithilfe einer visuellen Analogskala gemessen (VAS; 0–100).

Ergebnisse Bei der Durchführung der Varianzanalyse mit Messwiederholungen bezüglich der Veränderungen der inneren Anspannung (Δ VAS) als abhängige Variable fanden wir einen signifikanten Interaktionseffekt Zeit x Gruppe, also einen unterschiedlichen zeitlichen Verlauf der Veränderungen der inneren Anspannung (Δ VAS) in den beiden Studiengruppen. Die Teilnehmenden der Kontrollgruppe zeigten hierbei im zeitlichen Verlauf signifikant unterschiedliche Veränderungen der inneren Anspannung (Anstiege und Abstiege), wohingegen sich in der Interventionsgruppe die innere Anspannung durch Yoga gleichmäßig reduzierte, Anspannungsspitzen also signifikant besser geglättet werden konnten.

Schlussfolgerung Trauma Informed Hatha Yoga in Kombination mit der Teilnahme an einem stationären DBT-S Programm scheint basierend auf unseren Ergebnissen die Variabilität von innerer Anspannung bei Patient:innen mit SUD und BPD effektiver modifizieren zu können als eine alleinige stationäre DBT-S Therapie. Es erscheint daher sinnvoll, Trauma Informed Hatha Therapieeinheiten als ergänzende Elemente in DBT-S Therapiekonzepte zu integrieren.

Abstract

Purpose Comorbid substance use disorders (SUD) and borderline personality disorder (BPD) pervasively effect patients’ quality of life. Additionally, comorbidity of SUD and BPD causes high direct and indirect health costs. Hitherto, treatment outcomes for these comorbid conditions are unsatisfactory and adequate add-on strategies to established treatments are lacking. The aim of this study was to investigate if Trauma Informed Hatha Yoga as add on to Dialectical Behavior Therapy for patients with SUD (DBT-S) can modify changes in inner tension in patients with comorbid SUD and BPD.

Methods 39 patients, suffering from comorbid SUD and BPD and receiving a standardized twelve-week inpatient treatment were prospectively included in this quasi-experimental study. In the intervention group, Dialectical Behavior Therapy for patients with SUD (DBT-S) was augmented with weekly Trauma Informed Hatha Yoga sessions for eight weeks. Trauma Informed Hatha Yoga associated changes in patients` level of inner tension were measured by using a visual analog scale (VAS; 0–100).

Results A repeated measures analysis of variance for changes in patients` level of inner tension (Δ VAS) as dependent variable found a significant interaction between time and group, standing for a different time course of changes in inner tension (Δ VAS) in both study groups. Thereby the participants of the control groups showed significantly more changes in inner tension than the intervention group. By contrast, in the intervention group the participation in Trauma Informed Hatha Yoga sessions lead to smoothing effects on changes of inner tension.

Conclusion We found that augmenting the DBT-S treatment with Trauma Informed Hatha Yoga is more effective to modify changes in inner tension than DBT-S treatment alone. Therefore, it seems to be useful to provide Trauma Informed Hatha Yoga as an add-on to standard DBT-S to patients with comorbid SUD and BPD.



Publication History

Article published online:
02 August 2022

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  • Literatur

  • 1 Association AP Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders: DSM-5. Arlington, VA: American Psychiatric Association; 2013
  • 2 WHO The ICD-10 Classification of Mental and Behavioural Disorders: Diagnostic Criteria for Research. Geneva, CH: World Health Organization; 1993
  • 3 Torgersen S, Myers J, Reichborn-Kjennerud T. et al. The heritability of Cluster B personality disorders assessed both by personal interview and questionnaire. J Pers Disord 2012; 26: 848-866
  • 4 Gunderson JG. Borderline personality disorder: ontogeny of a diagnosis. Am J Psychiatry 2009; 166: 530-539
  • 5 Storebo OJ, Stoffers-Winterling JM, Vollm BA. et al. Psychological therapies for people with borderline personality disorder. Cochrane Database Syst Rev 2020; 5: CD012955
  • 6 Guy N, Newton-Howes G, Ford H. et al. The prevalence of comorbid alcohol use disorder in the presence of personality disorder: Systematic review and explanatory modelling. Personal Ment Health 2018; 12: 216-228
  • 7 Scalzo F, Hulbert CA, Betts JK. et al Predictors of substance use in youth with borderline personality disorder. Personal Disord 2018; 9: 390-396
  • 8 Wilson ST, Fertuck EA, Kwitel A. et al. Impulsivity, suicidality and alcohol use disorders in adolescents and young adults with borderline personality disorder. Int J Adolesc Med Health 2006; 18: 189-196
  • 9 Coffey SF, Schumacher JA, Baschnagel JS. et al. Impulsivity and risk-taking in borderline personality disorder with and without substance use disorders. Personal Disord 2011; 2: 128-141
  • 10 Zanarini MC, Frankenburg FR, Hennen J. et al. Axis I comorbidity in patients with borderline personality disorder: 6-year follow-up and prediction of time to remission. Am J Psychiatry 2004; 161: 2108-2114
  • 11 Tomko RL, Trull TJ, Wood PK. et al. Characteristics of borderline personality disorder in a community sample: comorbidity, treatment utilization, and general functioning. J Pers Disord 2014; 28: 734-750
  • 12 Powell G, Peveler R. Nature and prevalence of personality disorders amongst patients receiving treatment for alcohol dependence. Journal of Mental Health 1996; 5: 305-314
  • 13 Verheul R, van den Brink W, Hartgers C. Personality disorders predict relapse in alcoholic patients. Addict Behav 1998; 23: 869-882
  • 14 Preuss UW, Koller G, Barnow S. et al. Suicidal behavior in alcohol-dependent subjects: the role of personality disorders. Alcohol Clin Exp Res 2006; 30: 866-877
  • 15 Newton-Howes GM, Foulds JA, Guy NH. et al. Personality disorder and alcohol treatment outcome: systematic review and meta-analysis. Br J Psychiatry 2017; 211: 22-230
  • 16 Kienast T, Stoffers J, Bermpohl F. Borderline personality disorder and comorbid addiction: epidemiology and treatment. Dtsch Arztebl Int 2014; 111: 280-286
  • 17 Kienast T, Foerster J. Psychotherapy of personality disorders and concomitant substance dependence. Curr Opin Psychiatry 2008; 21: 619-624
  • 18 Cramer H, Anheyer D, Saha FJ. et al. Yoga for posttraumatic stress disorder – a systematic review and meta-analysis. BMC Psychiatry 2018; 18: 72
  • 19 Cramer H, Anheyer D, Lauche R. et al. A systematic review of yoga for major depressive disorder. J Affect Disord 2017; 213: 70-77
  • 20 Ravindran AV, McKay MS, Silva TD. et al. Breathing-focused Yoga as Augmentation for Unipolar and Bipolar Depression: A Randomized Controlled Trial: Le yoga axe sur la respiration comme traitement d’appoint pour la depression unipolaire et bipolaire: Un essai randomise controle. Can J Psychiatry 2021; 66: 159-169
  • 21 Cramer H, Lauche R, Anheyer D. et al. Yoga for anxiety: A systematic review and meta-analysis of randomized controlled trials. Depress Anxiety 2018; 35: 830-843
  • 22 Brooks J, Lawlor S, Turetzkin S. et al. Yoga for Substance Use Disorder in Women: A Systematic Review. Int J Yoga Therap. 2020
  • 23 Emerson D, Hopper E. Overcoming Trauma through Yoga. Berkeley, CA: North Atlantic Books; 2011
  • 24 Price M, Spinazzola J, Musicaro R. et al. Effectiveness of an Extended Yoga Treatment for Women with Chronic Posttraumatic Stress Disorder. J Altern Complement Med 2017; 23: 300-3009
  • 25 van der Kolk BA, Stone L, West J. et al. Yoga as an adjunctive treatment for posttraumatic stress disorder: a randomized controlled trial. J Clin Psychiatry 2014; 75: e559-e565
  • 26 Bohus M, Wolf-Arehult M. Interaktives Skillstraining für Borderline-Patienten: Das Therapeutenmanual – Inklusive Keycard zur Programmfreischaltung – Akkreditiert vom Deutschen Dachverband DBT. Stuttgart: Schattauer Verlag; 2018
  • 27 Spielberger CD, Gorsuch RL, Lushene R. et al. Manual for the State-Trait Anxiety Inventory. Palo Alte, CA: Consulting Psychologists Press; 1983
  • 28 Beck AT, Guth D, Steer RA. et al. Screening for major depression disorders in medical inpatients with the Beck Depression Inventory for Primary Care. Behav Res Ther 1997; 35: 785-791
  • 29 Cohen S, Kamarck T, Mermelstein R. A global measure of perceived stress. J Health Soc Behav 1983; 24: 385-396
  • 30 Bohus M, Limberger MF, Frank U. et al. Psychometric properties of the Borderline Symptom List (BSL). Psychopathology. 2007; 40: 126-132
  • 31 Skinner HA, Horn JL. Alcohol Dependence Scale (ADS): User’s Guide. Toronto, Canada: Addiction Research Foundation; 1984
  • 32 Reitz S, Kluetsch R, Niedtfeld I. et al. Incision and stress regulation in borderline personality disorder: neurobiological mechanisms of self-injurious behavior. Br J Psychiatry 2015; 207: 165-172
  • 33 Walter M, Sollberger D, Euler S. Persönlichkeitsstörungen und Sucht. Stuttgart: Kohlhammer Verlag; 2015
  • 34 Flynn D, Joyce M, Spillane A. et al. Does an adapted Dialectical Behaviour Therapy skills training programme result in positive outcomes for participants with a dual diagnosis? A mixed methods study. Addict Sci Clin Pract 2019; 14: 28
  • 35 Snow MB, Balling C, Zimmerman M. Re-examining borderline personality disorder and substance use disorder: The role of emotion dysregulation. Ann Clin Psychiatry 2020; 32: 170-175
  • 36 Shorey RC, Elmquist J, Wolford-Clevenger C. et al. The relationship between dispositional mindfulness, borderline personality features, and suicidal ideation in a sample of women in residential substance use treatment. Psychiatry Res 2016; 238: 122-128
  • 37 Wupperman P, Fickling M, Klemanski DH. et al. Borderline personality features and harmful dysregulated behavior: the mediational effect of mindfulness. Clin Psychol 2013; 69: 903-911