Dtsch Med Wochenschr 2022; 147(11): 656-662
DOI: 10.1055/a-1657-2047
Klinischer Fortschritt
Endokrinologie

Adipositas – eine behandlungsbedürftige chronische Erkrankung

Obesity – a chronic disease requiring treatment
Svenja Meyhöfer
,
Anne Lautenbach
,
Georg Serfling

Was ist neu?

Disease-Management-Programm für Adipositas Derzeit wird an einem strukturierten Behandlungsprogramm (DMP) für die Adipositas gearbeitet, um eine frühzeitige und leitliniengerechte Behandlung der Adipositas zu ermöglichen und die Entstehung von Folgeerkrankungen zu verhindern.

Konservative Therapiestrategien zur Gewichtsreduktion Seit Januar 2022 ist Semaglutid in Deutschland zur Therapie der Adipositas bei Erwachsenen mit einem BMI von ≥ 30 kg/m2 oder ≥ 27 kg/m2 und einer gewichtsbedingten Komorbidität zugelassen. Die Gewichtsreduktion unter dieser Therapie ist teils schon mit bariatrisch-chirurgischer Intervention vergleichbar. Darüber hinaus kann unter der Therapie mit Semaglutid eine Verbesserung in Bezug auf kardiometabolische Risikofaktoren erzielt werden.

Zukünftige medikamentöse Therapieoptionen Derzeit werden weitere, insbesondere Inkretin-basierte Therapien und Multiagonisten untersucht, die in der Zukunft eine effektive Behandlungsoption der Adipositas darstellen könnten.

Bariatrische Therapieoptionen der Adipositas Die Anzahl der bariatrischen Operationen in Deutschland steigt deutlich an. Nach einem Jahr kann mit der Sleeve-Gastrektomie ein Gewichtsverlust von über 20 % und mit dem Roux-Y-Bypass durchschnittlich über 30 % beobachtet werden.

Abstract

The globally increasing prevalence of obesity represents a key medical and socioeconomic challenge. Due to related comorbidities and complications such as arterial hypertension, diabetes mellitus, fatty liver disease, and arteriosclerosis, obesity leads to a significant statistical reduction in lifespan. Currently, bariatric surgery is the most effective approach to manage body weight and comorbidities while lifestyle intervention as basic obesity therapy and medical treatment often do not lead to sufficient and sustainable weight loss. However, recent medical approaches show now promising effects on weight control and might close the gap towards bariatric surgical procedures. For instance, semaglutide has been approved by EMA in January 2022 for medical treatment of obesity concomitant to basic lifestyle therapy in adults with a BMI of ≥ 30 kg/m2 or ≥ 27 kg/m2 and weight-related comorbidity. Apart from weight control, improvement in cardiometabolic risk factors can be achieved with this treatment. Moreover, other drugs, mostly based on incretin mono- or multiagonism, are currently developed and may open further effective treatment options for obesity and its complications in the near future.

On a health political level, first steps for the development of a structured treatment program (DMP) for obesity are in progress to enable early guideline-based and structured treatment of obesity, and to prevent the obesity associated complications.



Publication History

Article published online:
30 May 2022

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