Arthritis und Rheuma 2021; 41(03): 183-190
DOI: 10.1055/a-1388-3994
Schwerpunkt

Digitale Gesundheitsanwendungen (DiGA)

Eine neue VersorgungsleistungDigital Health Applications (DiGA)A new tool in the toolbox
1   ABATON GmbH, Berlin
› Institutsangaben

ZUSAMMENFASSUNG

Mit dem Digitale-Versorgung-Gesetz (DVG) wurde vom Gesetzgeber 2020 ein Gesetz verabschiedet, welches die Digitalisierung der Gesundheitsversorgung voranbringen soll. Gemäß dem DVG haben Patient*innen einen Rechtsanspruch auf die Versorgung mit Digitalen Gesundheitsanwendungen (DiGA) – weltweit erstmalig. DiGA sind digitale Medizinprodukte, sogenannte „Apps auf Rezept“, die vom Bundesamt für Medizinprodukte (BfArM) zugelassen werden und höchste Anforderungen an Qualität, Datenschutz und Datensicherheit erfüllen müssen. DiGA sind indikationsspezifisch und auch in der Rheumatologie werden sie sich zur digitalen Therapiebegleitung und -überwachung etablieren. Traditionell ist die Rheumatologie Vorreiter beim Einsatz innovativer Behandlungsansätze und es besteht unter Rheumatolog*innen und Patient*innen bereits heute eine überaus hohe Bereitschaft zur Integration von digitalen Anwendungen in der Versorgung. DiGA fördern die aktive Einbindung der Patient*innen in den Behandlungsprozess und steigern Effizienz und Effektivität der Behandlung. Dadurch werden Zeit und Ressourcen der Rheumatolog*innen sinnvoller eingesetzt, Leitlinienprinzipien konsequenter umgesetzt und letztlich die Qualität der Versorgung nachhaltig verbessert. Mit diesem Artikel soll ein Überblick über die „Weltpremiere“ Digitale Gesundheitsanwendungen im rheumatologischen Versorgungskontext gewährt werden.

SUMMARY

With the Digital Health Care Act (DVG), the legislator passed a law in the year 2020 that is intended to advance the digitalization of healthcare in Germany. According to the DVG, patients have a legal right to the provision of digital health applications (DiGA) for the first time – worldwide. DiGA are digital medical devices that are approved by the Federal Office for Medical Devices (BfArM) and must meet the highest standards of quality, data protection and data security. DiGAs are indication-specific and will also play a key role for digital therapy support and monitoring in rheumatology. Traditionally, rheumatology is a pioneer in the use of innovative treatment approaches and there is already a very high willingness among rheumatologists and patients to integrate digital applications into care. DiGA enable the active involvement of the patient in the treatment process and increase the efficiency and effectiveness of treatment. As a result, rheumatologists’ time and resources are used more wisely, guideline principles are implemented more consistently, and ultimately the quality of care is sustainably improved. The purpose of this article is to provide an overview of the “world premiere” digital health applications in the context of rheumatological care.



Publikationsverlauf

Artikel online veröffentlicht:
08. Juni 2021

© 2021. Thieme. All rights reserved.

Georg Thieme Verlag KG
Rüdigerstraße 14, 70469 Stuttgart, Germany

 
  • Literatur

  • 1 Kernder A, Morf H, Klemm P. et al Digital rheumatology in the era of COVID-19: results of a national patient and physician survey. RMD Open 2021; 7: e001548
  • 2 BESCHLUSS des Erweiterten Bewertungsausschusses nach § 87 Abs. 4 SGB V in seiner 70. Sitzung am 17. März 2021. Im Internet. https://institut-ba.de/ba/babeschluesse/2021-03-17_eba70.pdf Stand: 09.04.2021
  • 3 Das Fast Track Verfahren für digitale Gesundheitsanwendungen (DiGA) nach § 139e SGB V Ein Leitfaden für Hersteller, Leistungserbringer und Anwender. Im Internet. https://www.bfarm.de/SharedDocs/Downloads/DE/Service/Beratungsverfahren/DiGA-Leitfaden.pdf;jsessionid=80810384055D2AEF507CBDD8E18E319A.1_cid507?__blob=publicationFile&v=11 Stand: 09.04.2021
  • 4 Knitza J, Vossen D, Geffken I. et al Nutzung von Medizin-Apps und Online-Plattformen unter deutschen Rheumatologen. Z Rheumatol 2018
  • 5 Zink A, Braun J, Gromnica-Ihle E. et al Memorandum der Deutschen Gesellschaft für Rheumatologie zur Versorgungsqualität in der Rheumatologie – Update 2016. Z Rheumatol 2017; 76: 195-207
  • 6 Krusche M, Sewerin P, Kleyer A. et al Specialist training quo vadis?. Z Rheumatol 2019; 78: 692-697
  • 7 Meißner T. Rheumatologen fordern mehr Weiterbildungsstellen in Deutschland. CME 2020; 17: 19-19
  • 8 Mühlensiepen F, Kurkowski S, Krusche M. et al Digital Health Transition in Rheumatology: A Qualitative Study. Int J Environ Res Public Health 2021; 18: 2636
  • 9 Krusche M, Mucke J, Burmester G-R. What will be the job of the rheumatologist in 2030?. Jt Bone Spine 2020
  • 10 Mucke J, Sewerin P, Schneider M. Rheumatology in 2049: The age of all data. Ann Rheum Dis 2021
  • 11 van Vollenhoven R. Treat-to-target in rheumatoid arthritis — are we there yet?. Nat Rev Rheumatol 2019; 15: 180-186
  • 12 Schipper LG, van Hulst LTC, Grol R. et al Meta-analysis of tight control strategies in rheumatoid arthritis: Protocolized treatment has additional value with respect to the clinical outcome. Rheumatology 2010; 49: 2154-2164
  • 13 Martin NH, Ibrahim F, Tom B. et al Does intensive management improve remission rates in patients with intermediate rheumatoid arthritis? (the TITRATE trial): Study protocol for a randomized controlled trial. Trials 2017; 18: 1-12
  • 14 Grigor C, Capell H, Stirling A. et al Effect of a treatment strategy of tight control for rheumatoid arthritis (the TICORA study): a single-blind randomised controlled trial. Lancet 2004; 364: 263-269
  • 15 Verstappen SMM, Jacobs JWG, Van Der Veen MJ. et al Intensive treatment with methotrexate in early rheumatoid arthritis: Aiming for remission. Computer Assisted Management in Early Rheumatoid Arthritis (CAMERA, an open-label strategy trial). Ann Rheum Dis 2007; 66: 1443-1449
  • 16 Vermeer M, Kuper HH, Hoekstra M. et al Implementation of a treat-to-target strategy in very early rheumatoid arthritis: Results of the Dutch Rheumatoid Arthritis Monitoring remission induction cohort study. Arthritis Rheum 2011; 63: 2865-2872
  • 17 Ramiro S, Landewé RBM, Van Der Heijde D. et al Is treat-to-target really working in rheumatoid arthritis? a longitudinal analysis of a cohort of patients treated in daily practice (RA BIODAM). Ann Rheum Dis 2020; 79: 453-459
  • 18 Smolen JS, Breedveld FC, Burmester GR. et al Treating rheumatoid arthritis to target: 2014 update of the recommendations of an international task force doi:10.1136/.
  • 19 Combe B, Landewe R, Daien CI. et al 2016 update of the EULAR recommendations for the management of early arthritis. Ann Rheum Dis 2017; 76: 948-959
  • 20 Singh JA, Saag KG, Bridges SL. et al 2015 American College of Rheumatology Guideline for the Treatment of Rheumatoid Arthritis. Arthritis Rheumatol 2016; 68: 1-26
  • 21 Albrecht K, Krüger K, Wollenhaupt J. et al German guidelines for the sequential medical treatment of rheumatoid arthritis with traditional and biologic disease-modifying antirheumatic drugs. Rheumatol Int 2014; 34: 1-9
  • 22 Gazitt T, Oren S, Reitblat T. et al Treat-to-target concept implementation for evaluating rheumatoid arthritis patients in daily practice. Eur J Rheumatol 2019; 6: 136-141
  • 23 Yu Z, Lu B, Agosti J. et al Implementation of Treat-to-Target for Rheumatoid Arthritis in the US: Analysis of Baseline Data From a Randomized Controlled Trial. Arthritis Care Res (Hoboken) 2018; 70: 801-806
  • 24 Curtis JR, Chen L, Danila M. et al Routine Use of Quantitative Disease Activity Measurements among U. S. Rheumatologists: Implications for Treat to Target Management Strategies in Rheumatoid Arthritis.
  • 25 de Thurah A, Stengaard-Pedersen K, Axelsen M. et al Tele-Health Followup Strategy for Tight Control of Disease Activity in Rheumatoid Arthritis: Results of a Randomized Controlled Trial. Arthritis Care Res (Hoboken) 2018; 70: 353-360
  • 26 Miedany Y El, Gaafary M El, Youssef S. et al Toward electronic health recording: Evaluation of electronic patient-reported outcome measures system for remote monitoring of early rheumatoid arthritis. J Rheumatol 2016; 43: 2106-2112
  • 27 Richter JG, Becker A, Koch T. et al Self-assessments of patients via Tablet PC in routine patient care: Comparison with standardised paper questionnaires. Ann Rheum Dis 2008; 67: 1739-1741
  • 28 Seppen BF, Wiegel J, Marike Van Der Leeden. et al Asynchronous mHealth Interventions in Rheumatoid Arthritis: Systematic Scoping Review.
  • 29 Renskers L, Aa S, Dartel R-V. et al Patients’ experiences regarding self-monitoring of the disease course: an observational pilot study in patients with inflammatory rheumatic diseases at a rheumatology outpatient clinic in The Netherlands. BMJ Open 2020; 10: 33321
  • 30 Najm A, Lempp H, Gossec L. et al Needs, experiences, and views of people with rheumatic and musculoskeletal diseases on self-management mobile health apps: Mixed methods study. JMIR mHealth uHealth 2020; 8: e14351
  • 31 Knitza J, Raab C, Lambrecht A, Simon D, Hagen M, Bayat S, Schett G, Kleyer A HA. The Urge for Mobile Apps in Rheumatology – a German Patient Perspective – ACR Meeting Abstracts. Arthritis Rheumatol 2019; 71 (suppl 10) 2019; 71. Im Internet. https://acrabstracts.org/abstract/the-urge-for-mobile-apps-in-rheumatology-a-german-patient-perspective/ Stand: 26.11.2019
  • 32 Salaffi F, Carotti M, Ciapetti A. et al Effectiveness of a telemonitoring intensive strategy in early rheumatoid arthritis: comparison with the conventional management approach. 2016
  • 33 Fautrel B, Alten R, Kirkham B. et al Call for action: how to improve use of patient-reported outcomes to guide clinical decision making in rheumatoid arthritis. Rheumatol Int 2018; 38: 935-947
  • 34 van Riel P, Alten R, Combe B. et al Improving inflammatory arthritis management through tighter monitoring of patients and the use of innovative electronic tools. RMD Open 2016; 2: e000302
  • 35 Barton JL, Trupin L, Tonner C. et al English language proficiency, health literacy, and trust in physician are associated with shared decision making in rheumatoid arthritis. J Rheumatol 2014; 41: 1290-1297
  • 36 El Miedany Y, El Gaafary M, El Aroussy N. et al Toward electronic health recording: evaluation of electronic patient reported outcome measures (e-PROMs) system for remote monitoring of early systemic lupus patients. Clin Rheumatol 2017; 36: 2461-2469
  • 37 Shaw Y, Courvoisier DS, Scherer A. et al Impact of assessing patient-reported outcomes with mobile apps on patient-provider interaction. RMD Open 2021; 7: 1566
  • 38 Krusche M, Klemm P, Grahammer M. et al Acceptance, Usage, and Barriers of Electronic Patient-Reported Outcomes Among German Rheumatologists: Survey Study. JMIR mHealth uHealth 2020: 8
  • 39 Hendrikx J, Fransen J, CM van Riel PL. Monitoring rheumatoid arthritis using an algorithm based on patient-reported outcome measures: a first step towards personalised healthcare. RMD Open 2015; 1: 114
  • 40 Dowding D, Randell R, Gardner P. et al Dashboards for improving patient care: Review of the literature. Int J Med Inform 2015; 84: 87-100