Handchir Mikrochir Plast Chir 2019; 51(04): 284-294
DOI: 10.1055/a-0898-3669
Originalarbeit
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Interdisziplinäre Plastische Chirurgie – Chancen, Voraussetzungen und Hemmnisse der Rekonstruktiven Mikrochirurgie an Kliniken der Maximalversorgung

Interdisciplinary Plastic Surgery – Chances, Conditions and Barriers of Reconstructive Microsurgery in Maximum Care Hospitals
Denis Ehrl
Klinikum der Ludwig-Maximilians-Universität, München, Handchirurgie, Plastische Chirurgie, Ästhetische Chirurgie
,
Riccardo Giunta
Klinikum der Ludwig-Maximilians-Universität, München, Handchirurgie, Plastische Chirurgie, Ästhetische Chirurgie
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

02/11/2019

04/12/2019

Publication Date:
14 August 2019 (online)

Zusammenfassung

Hintergrund Für eine zeitgemäße sowie bestmögliche interdisziplinäre Behandlung von komplexen Weichteildefekten nach ausgedehnten Traumata, tiefgreifenden Infektionen sowie Tumorentfernungen ist eine eigenständige Infrastruktur für Plastische Chirurgie heutzutage essentiell. Diese Arbeit soll den Stellenwert der rekonstruktiven Mikrochirurgie an einem Universitätsklinikum in der interdisziplinären Zusammenarbeit aufzeigen.

Methoden 2018 wurden bei 47 Patienten an einem Standort 50 freie mikrochirurgische Defektrekonstruktionen durchgeführt. Die Daten der Patienten wurden retrospektiv nach Demographie, Komorbiditäten, perioperativen und postoperativen Details, interdisziplinärer Zusammenhang, Hospitalisierung, Komplikationen sowie Endergebnissen untersucht.

Ergebnisse Es wurden 50 freie Lappenplastiken nach komplexen Traumata (23,4 %), Infektionen (25,5 %), Tumorresektionen (42,6 %), pAVK (4,2 %) sowie sekundären Lymphödemen (4,2 %) durchgeführt. Bei 76,6 % der Patienten erfolgte eine mikrochirurgische Defektdeckung in der interdisziplinären Zusammenarbeit, bei denen in 89,2 % mindestens zwei verschiedene operative Fachbereiche beteiligt waren. 43,2 % der Lappenplastiken wurden postoperativ auf einer nicht plastisch-chirurgischen Station betreut.

Schlussfolgerung Die rekonstruktive Plastische Chirurgie hat einen zentralen Stellenwert in der Behandlung von komplexen chirurgischen Defektrekonstruktionen. Zusätzlich leistet sie einen großen Beitrag in der Behandlung von Komplikationen anderer Fachgebiete. Aufwändige mikrochirurgische Verfahren benötigen eine entsprechende Infrastruktur und strukturelle Unabhängigkeit. Aus diesem Grunde sollte an allen Kliniken der Maximalversorgung eine eigenständige sowie entsprechend personell besetzte Plastische Chirurgie vorhanden sein. Dies ist bedauerlicherweise auch 25 Jahre nach Einführung des Fachgebiets Plastische Chirurgie in Deutschland immer noch nicht der Fall und bedarf einer Änderung.

Abstract

Background The introduction of free tissue transfers has revolutionized reconstructive purposes. This is particularly important after extensive traumas, profound infections and tumor resections. Nevertheless, independent plastic surgery centers are not available at 11 of 35 university hospitals in Germany. The purpose of this study was to demonstrate the importance of reconstructive microsurgery at a university hospital in interdisciplinary cooperation on the basis of cases treated in one year.

Methods In 2018, 47 patients at one site underwent 50 microvascular free flap reconstructions. The data were retrospectively screened for patients’ demographics, comorbidities, perioperative and postoperative details, interdisciplinary context, hospitalization, complications, and final outcomes.

Results Fifty free tissue flap transfers were performed after complex traumas (23.4 %), infections (25.5 %), tumor resections (42.6 %), PAD (4.2 %) and secondary lymphoedema (4.2 %). In 76.6 % of the patients, microsurgical reconstruction was performed in interdisciplinary cooperation (trauma surgery: 19.1 %, neurosurgery: 19.1 %, thoracic surgery: 4.3 %, heart surgery: 2.1 %, vascular surgery: 2.1 %, orthopedics: 25.5 %, internal medicine: 4.3 %), with 89.2 % involving at least two different departments. Postoperatively, 43.2 % of the free flaps were treated on a non-plastic surgical ward.

Conclusion Reconstructive plastic surgery is of central importance in the treatment of complex surgical defect reconstructions after tumor resections, infections or traumas. Also plastic surgery contributes substantially to the treatment of complications occurring in other specialties. For those reasons, an independent and adequately staffed department of plastic surgery should be available at all clinics of maximum care, especially at all 35 university hospitals in Germany. As this is currently not the standard of care in Germany, changes are required.

 
  • Literatur

  • 1 Taylor GI, Daniel RK. The free flap: composite tissue transfer by vascular anastomosis. Aust N Z J Surg 1973; 43: 1-3
  • 2 Ehrl D, Heidekrueger PI, Ninkovic M. et al. Effect of Preoperative Medical Status on Microsurgical Free Flap Reconstructions: A Matched Cohort Analysis of 969 Cases. J Reconstr Microsurg 2018; 34: 170-175
  • 3 Alawi SA, Bohr S, Stromps JP. et al. [Research Assessment in Plastic and Reconstructive Surgery on a National Level: A 5-Years Systematic Review of Research Activity in German University Hospitals]. Handchir Mikrochir Plast Chir 2016; 48: 73-77
  • 4 Giunta RE, Mollhoff N, Horch RE. et al. [Registry Research Funding of the German Society of Plastic, Reconstructive and Aesthetic Surgeons (DGPRAC) and Research Funding Report 2017/2018]. Handchir Mikrochir Plast Chir. 2018 DOI: 10.1055/a-0770–3485
  • 5 Schubert CD, Haertnagl F, Elsner J. et al. [Are autonomous departments better research institutions? Influence of independence on publication performance and study-types in academic Plastic Surgery]. Handchir Mikrochir Plast Chir 2018; 50: 277-283
  • 6 Kemper R, Horch RE, Giunta RE. et al. [Interdisciplinarity in German academic Plastic Surgery – irrelevant or forward-looking?]. Handchir Mikrochir Plast Chir. 2019 DOI: 10.1055/a-0795–3583
  • 7 Giunta RE, Machens HG. [Science and research in academic plastic surgery in Germany]. Handchir Mikrochir Plast Chir 2009; 41: 359-363
  • 8 Giunta RE. [About Solidarity among Surgical Specialties or „If you don‘t Sit at the Table, You are on the Menu“]. Handchir Mikrochir Plast Chir 2016; 48: 61-64
  • 9 Boehme MW, Buechele G, Frankenhauser-Mannuss J. et al. Prevalence, incidence and concomitant co-morbidities of type 2 diabetes mellitus in South Western Germany--a retrospective cohort and case control study in claims data of a large statutory health insurance. BMC Public Health 2015; 15: 855
  • 10 Alawi SA, Werner D, Konneker S. et al. [Emergencies in Plastic Surgery: Analysis of Emergency Presentation within a University Department for Plastic and Hand Surgery]. Handchir Mikrochir Plast Chir 2018; 50: 241-247
  • 11 Punj V, Curtin C. Understanding and Overcoming Barriers to Upper Limb Surgical Reconstruction After Tetraplegia: The Need for Interdisciplinary Collaboration. Arch Phys Med Rehabil 2016; 97: S81-87
  • 12 Rossen EK, Bartlett R, Herrick CA. Interdisciplinary collaboration: the need to revisit. Issues Ment Health Nurs 2008; 29: 387-396
  • 13 Ehrl D, Niclas Broer P, Heidekrueger PI. et al. Microsurgical Forehead Reconstruction. J Craniofac Surg 2017; 28: 212-217
  • 14 Heidekrueger PI, Ehrl D, Ninkovic M. et al. The spreaded gracilis flap revisited: Comparing outcomes in lower limb reconstruction. Microsurgery 2017; 37: 873-880
  • 15 Knaus WJ, Alluri R, Bakri K. et al. Oncologic reconstruction of the hand and upper extremity: Maximizing functional outcomes. J Surg Oncol 2016; 113: 946-954
  • 16 Ehrl D, Heidekrueger PI, Heine-Geldern A. et al. One versus Two Venous Anastomoses in Microvascular Upper Extremity Reconstruction. J Reconstr Microsurg 2017; 33: 502-508
  • 17 Ehrl D, Heidekrueger PI, Ninkovic M. et al. Impact of Duration of Perioperative Ischemia on Outcomes of Microsurgical Reconstructions. J Reconstr Microsurg 2018; 34: 321-326
  • 18 Kuhlmann E, Larsen C. Why we need multi-level health workforce governance: Case studies from nursing and medicine in Germany. Health Policy 2015; 119: 1636-1644
  • 19 Pu LL, Mirmanesh M. The Role of Plastic Surgery at an Academic Medical Center in the United States. Ann Plast Surg 2017; 78: 481-486
  • 20 Lotter O, Stahl S, Hohenstein C. et al. [Comparison of pedicle and free tissue transfers in the German DRG system]. Handchir Mikrochir Plast Chir 2011; 43: 384-392
  • 21 Lotter O, Micheel M, Jaminet P. [Diagnosis Related Groups in reconstructive plastic surgery of malignant head and neck skin tumours]. Handchir Mikrochir Plast Chir 2018; 50: 126-133