Nuklearmedizin 2011; 50(05): 189-194
DOI: 10.3413/nukmed-0387-11-02
Originalarbeit
Schattauer GmbH

Optimierung der Schilddrüsen- Feinnadelpunktion

Automatischer Mikroaspirator versus manuelle TechnikOptimization of the fine needle aspiration biopsy (FNAB) of thyroid nodulesautomatic aspirator versus manual technique
J. Nagarajah
1   Klinik für Nuklearmedizin, Universitätsklinikum Essen
,
S.-Y. Sheu-Grabellus
2   Institut für Pathologie, Universitätsklinikum Essen
,
C. Leitzen
1   Klinik für Nuklearmedizin, Universitätsklinikum Essen
,
V. Hartung
1   Klinik für Nuklearmedizin, Universitätsklinikum Essen
,
K.-W. Schmid
2   Institut für Pathologie, Universitätsklinikum Essen
,
A. Bockisch
1   Klinik für Nuklearmedizin, Universitätsklinikum Essen
,
R. Görges
1   Klinik für Nuklearmedizin, Universitätsklinikum Essen
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

Eingegangen: 23 February 2011

angenommen in revidierter Form: 07 June 2011

Publication Date:
28 December 2017 (online)

Summary

Objective: Optimization of a specially developed automatic microaspirator for fine-needle aspiration of suspicious thyroid nodules. Patients, method: In a preliminary test biopsy effectiveness was evaluated in 20 native resected thyroid glands in vitro with both a Cameco® gun and a specially designed microaspirator respectively. In addition in both techniques two different needles (21-G and 27-G) were used to evaluate the influence of these two cannula. Subsequently, 103 thyroid nodules were biopsied in vivo and compared the results with a preliminary series of the same physician. In the workup and evaluation of the cytology the ThinPrep® technology was used. Results: In vitro the automatic microaspirator was superior to Cameco gun in both when using the 21-Gauge and the 27-Gauge needle. In terms of needle sizes a statistically significant difference at the 95% confidence level was evident for both comparisons in favor of 21-gauge needle. In vivo, 91% of punctures with the microaspirator were usable, while in the pre-series only 84% were usable (p > 0.05). Conclusion: The automatic microaspirator is superior to the manual aspiration. Moreover, under sonographic control it is more convenient, to biopsy even very small nodules and lesiosn (down to 4 mm in diameter)

Zusammenfassung

Ziel: Mit Hilfe eines speziell entwickelten automatischen Mirkroaspirators soll die Feinnadelpunktion von suspekten Schilddrüsenknoten optimiert werden. Patienten, Methode: In einem Vorversuch wurde der Punktionserfolg in 20 nativen Schilddrüsenresektaten sowohl mit einer Cameco®-Pistole als auch mit einem speziell entwickelten Mikroaspirator evaluiert. Zusätzlich wurden bei beiden Techniken zwei unterschiedliche Kanülen (21-G und 27-G) eingesetzt, um den Einfluss der Kanülenstärken zu überprüfen. Anschließend wurden 103 zervikale Läsionen in vivo punktiert und die Resultate mit einer Vorserie desselben Punkteurs verglichen. Bei der Aufarbeitung und Beurteilung der Zytologie wurde die ThinPrep®- Technik verwendet. Ergebnis: In vitro war der automatische Mikrospirator sowohl mit der 21-G- als auch der 27-G-Nadel der Cameco- Pistole überlegen. In Bezug auf die Nadelstärken zeigt sich ein statistisch signifikanter Unterschied auf dem 95%-Konfidenzniveau zugunsten der 21-G-Nadel. In vivo waren 91% der Punktionen mit dem Mikroaspirator verwertbar, wohingegen in der verglichenen Vorserie lediglich 84% verwertbar waren (p > 0,05). Zudem war der Punktionsvorgang mit dem Mikroaspirator – verglichen mit der Cameco-Pistole – komfortabler und zielgenauer durchführbar, sodass im Einzelfall sogar Knoten mit einem Durchmesser von 4 mm in komplizierten Lokalisationen punktiert werden konnten. Schlussfolgerung: Der automatische Mikroaspirator ist der manuellen Punktion hinsichtlich Punktionsausbeute und Handhabung überlegen. Dank besseren Bedienungskomforts ist unter sonographischer Kontrolle die Punktion sehr kleiner Knoten möglich.

 
  • Literatur

  • 1 Belfiore A, La Rosa GL, La Porta GA. et al. Cancer risk in patients with cold thyroid nodules: relevance of iodine intake, sex, age, and multinodularity. Am J Med 1992; 93: 363-369.
  • 2 Belfiore A, La Rosa GL. Fine-needle aspiration biopsy of the thyroid. Endocrinol Metab Clin North Am 2001; 30: 361-400.
  • 3 Bojunga J, Herrmann E, Meyer G. et al. Real-time elastography for the differentiation of benign and malignant thyroid nodules: a meta-analysis. Thyroid 2010; 20: 1145-1150.
  • 4 Daltrey IR, Lewis CE, McKee GT, Kissin MW. The effect of needle gauge and local anaesthetic on the diagnostic accuracy of breast fineneedle aspiration cytology. Eur J Surg Oncol 1999; 25: 30-33.
  • 5 Frilling A, Görges R, Tecklenborg K. et al. Value of preoperative diagnostic modalities in patients with recurrent thyroid carcinoma. Surgery 2000; 128: 1067-1074.
  • 6 Gharib H, Papini E, Paschke R. et al. Medical guidelines for clinical practice for the diagnosis and management of thyroid nodules. Endocr Pract 2010; 16 (Suppl. 01) 1-43.
  • 7 Görges R. The Changing Epidemiology of Thyroid Cancer. Biersack HJ, Grünwald F. Thyroid Cancer.. Berlin, Heidelberg: Springer; 2005: 3-27.
  • 8 Görges R, Sheu-Grabellus SY, Bockisch A. Sonographisch geführte Punktion: wann, welche Knoten?. Dralle H. Schilddrüse 2009: Qualitätsstandards in der Schilddrüsenmedizin.. Berlin: Lehmanns Media; 2010: 107-128.
  • 9 Görges R, Dirsch O, Leitzen C. et al. Innovative Verbesserungen in der Feinnadelpunktionszytologie thyreoidaler und extrathyreoidaler cervikaler Raumforderungen. Nuklearmedizin 2000; 39: A93.
  • 10 Görges R, Fortescu D, Renzing-Köhler K. et al. Diagnostic value of B-mode, conventional color Doppler and power-mode sonography in the follow-up of thyroid cancer. Eu J Ultrasound 2000; 16 3H 191-206.
  • 11 The Papanicolaou Society of Cytopathology Task Force on Standards of Practice. Guidelines of the Papanicolaou Society of Cytolopathology for the Examination of Fine-Needle Aspiration Specimens from Thyroid Nodules. Mod Pathol 1996; 9: 710-715.
  • 12 Jayaram G, Gupta B. Nonaspiration fine needle cytology in diffuse and nodular thyroid lesions: a study of 220 cases. Acta Cytol 1991; 35: 789-790.
  • 13 Klemi PJ, Joensuu H, Nylamo E. Fine needle aspiration biopsy in the diagnosis of thyroid nodules. Acta Cytol 1991; 35: 434-438.
  • 14 Köhler F, Köhler H. Aspiration Biopsy Cytology of the Thyroid Gland. Prog Surg 1988; 19: 30-39.
  • 15 La Rosa GL, Belfiore A, Giuffrida D. et al. Evaluation of the fine needle aspiration biopsy in the preoperative selection of cold thyroid nodules. Cancer 1991; 67: 2137-2141.
  • 16 McIvor NP, Freeman JL, Salem S. et al. Ultrasonography and ultrasound-guided fine-needle aspiration biopsy of head and neck lesions: a surgical perspective. Laryngoscope 1994; 104: 669-674.
  • 17 Montironi R, Santinelli A, Scarpelli M. et al. Cytologic diagnosis of non-oxyphil follicular neoplasias of the thyroid. Multivariate classification procedure based on quantitative nucleolar features. Pathol Res Pract 1992; 188: 504-509.
  • 18 Russ JE, Scanlon EF, Christ MA. Aspiration cytology of head and neck masses. Am J Surg 1978; 136: 342-347.
  • 19 Santos JE, Leiman G. Nonaspiration fine needle cytology. Application of a new technique to nodular thyroid disease. Acta Cytol 1988; 32: 353-356.
  • 20 Schoengen A, Binder T, Fembacher P, Zeelen U. The fine-needle aspiration cytology of lymph nodes suspected of malignancy. Its diagnostic value and capacity to predict the histogenesis. Dtsch Med Wochenschr 1995; 120: 549-554.
  • 21 Shaha A, Webber C, Marti J. Fine-needle aspiration in the diagnosis of cervical lymphadenopathy. Am J Surg 1986; 152: 420-423.
  • 22 Sismanis A, Merriam J, Yamaguchi KT. et al. Diagnostic value of fine needle aspiration biopsy in neoplasms of the head and neck. Otolaryngol Head Neck Surg 1981; 89: 62-66.
  • 23 Suen KC. Fine-needle aspiration biopsy of the thyroid. CMAJ 2002; 167: 491-495.
  • 24 Takes RP, Baatenburg De Jong RJ, Alles MJ. et al. Markers for nodal metastasis in head and neck squamous cell cancer. Arch Otolaryngol Head Neck Surg 2002; 128: 512-518.
  • 25 Völzke H, Lüdemann J, Robinson DM. et al. The prevalence of undiagnosed thyroid disorders in a previously iodine-deficient area. Thyroid 2003; 13: 803-810.
  • 26 Weiss M-L. Die Bedeutung der Feinnadelaspirationsbiopsie (FNAB) als Teil der komplexen morphologischen Schilddrüsendiagnostik. DDR Med-Rep 1987; 16: 387-415.
  • 27 Werga P, Wallin G, Skoog L, Hamberger B. Expanding role of fine-needle aspiration cytology in thyroid diagnosis and management. World J Surg 2000; 24: 907-912.
  • 28 Wiedemann W, Wurster K, Strohm C. Ultrasound-guided fine-needle puncture of the thyroid. Radiologe 1989; 29: 109-118.
  • 29 Young JE, Archibald SD, Shier KJ. Needle aspiration cytologic biopsy in head and neck masses. Am J Surg 1981; 142: 484-489.